شناسهٔ خبر: 29956640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

دو تهدید شهر‌های تاریخی فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: خاطره زدایی از شهر یعنی از دست دادن خاطرات و گذشته مردم شهر، معنا زدایی نیز از دیگر تهدیدات بسیار مهم برای شهر‌ها می‌باشد و به معنای تهی شدن روح از یک شهر است که این خود منجر به دگرگونی‌های زیادی در شهر‌ها می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: سید عباس صالحی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان در کاشان با برشمردن انواع شهر‌ها در دنیا گفت: کاشان شهری است که تاریخ در آن همواره جاری است و پیوستگی خود را در تاریخ و فرهنگ حفظ کرده و همواره در همه عرصه‌ها از جمله ادبیات، هنر، دین و صنعت فعال بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برخی شهر‌ها مثل کاشان ظرفیت‌های بسیار بالایی را دارند عنوان کرد: وجود چنین شهر‌هایی مثل کاشان وظایف سنگینی را بر دوش مسؤولین کشور می‌گذارد.

وی با اشاره به تهدیدات موجود برای شهر‌های تاریخی افزود: یکی از مواردی که این شهر‌ها را در معرض تهدید قرار می‌دهد، خاطره زدایی از این نوع شهرهاست، خاطره زدایی از شهر به این معناست که خاطرات و گذشته مردم شهر از دست می‌رود.

صالحی ضمن تشبیه خاطره زدایی از شهر به بیماری آلزایمر ابراز داشت: قطعا خاطره زدایی از شهر‌ها از بیماری آلزایمر برای فرد مخرب‌تراست، زیرا مردم گذشته و هویت خود را فراموش می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: معنا زدایی نیز از دیگر تهدیدات بسیار مهم برای شهر‌ها می‌باشد و به معنای تهی شدن روح از یک شهر است که این خود منجر به دگرگونی‌های زیادی در شهر‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه راهکار‌هایی برای جلوگیری از این نوع تهدیدات وجود دارد گفت:باید از فضای کالبدی یک شهر تاریخی محافظت شود و فضای تاریخی آن را حفظ کرد، زیرا این فضا مرتبط با یک کهن تاریخ بوده و تاریخ یک ملت است.

صالحی افزود:فرهنگ و هنر به عنوان روح یک شهر باید در تمام اتفاقات و رخدادهای شهر جاری و ساری باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیان اینکه گذر‌های فرهنگ و هنر برای جاری کردن روح تاریخی فرهنگی در شهر است تصریح کرد: ایجاد این گذر‌ها بعد از یزد، اکنون در کاشان در حال وقوع می‌باشد و این نیز باید متکی به خود مردم باشد و در واقع باید ویترینی برای خلاقیت و اقتصاد فرهنگ و هنر شهر باشد.

به گزارش فارس، کاشان دارای ۴۸ گذر تاریخی فرهنگی است و در سال ۱۳۹۷ کاشان به عنوان پایتخت کتاب کشور انتخاب شده است.

نظر شما