شناسهٔ خبر: 29956028 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیرخارجه انگلیس، پیشرفت درمذاکرات صلح یمن را گامی مهم خواند

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات صلح یمن در سوئد را گامی مهم در راستای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور و آنچه او بدترین بحران انسانی در جهان خواند، برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، جرمی هانت که برای شرکت در این مذاکرات به سوئد سفرکرده بود، گفت: امروز در استکهلم از دو طرف خواستم تا از فرصت به وجود آمده برای رسیدن به توافقی استفاده کنند که رنج و مصیبت مردم یمن را کاهش داده و ما را به پایان درگیری‌ها نزدیک کند.
وی افزود: اینک مهم است که طرف‌ها با حسن نیت عمل کرده و گام‌های فوری را برای اجرای توافق‌های صورت گرفته بردارند. ما نیز با شرکای خود در نیویورک، درباره اقداماتی که شورای امنیت بایستی در راستای تحقق دستاورد استکهلم صورت دهد رایزنی خواهیم کرد.
چهارمین دور مذاکرات صلح یمن پنجشنبه گذشته با میانجیگری گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد آغاز شد.
ریاست هیأت مذاکره‌کننده انصار الله را عبدالسلام و ریاست هیأت دولت مستعفی (هیأت ریاض) را «خالد الیمانی» وزیر امور خارجه دولت عبدربه منصورهادی رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن بر عهده داشتند.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امروز اعلام کرد که با طرف های یمنی به توافقی دست یافتیم که باتوجه به آن بندر راهبردی الحدیده از نیروهای دو طرف خالی و نیروهای بیطرف در آن مستقر شوند.
وی که در جلسه اختتامیه مذاکرات چند روزه صلح یمن در استکهلم سوئد حضور یافت، افزود که طرف های یمنی توافق کردند که در بندر الحدیده آتش بس برقرار شده و به منطقه بی طرف تبدیل شود.
گوترش همچنین خبر داد که دور بعدی این مذاکرات در ماه ژانویه آینده برگزار خواهد شد.
وی تاکید کرد که توافق هایی که در این مذاکرات بین دو طرف حاصل شده برای مردم یمن بسیار اهمیت دارد.
دبیر کل سازمان ملل متحد تصریح کرد که در این مذاکرات توافق شد که نیروهای درگیر در الحدیده از این مناطق خارج و در این استان آتش بس برقرار شود و نیروهای بی طرف در آن حضور داشته و گذرگاه های برای انتقال کمک های انسانی در آن، بوجود آید.
وی افزود که طرف های یمنی همچنین درباره کاهش تنش ها در شهر تعز و ایجاد گذرگاه های برای انتقال کمک های انسانی با نظارت سازمان ملل متحد و نیز تبادل اسرا توافق کردند.
به گزارش ایرنا، عربستان و امارات متحده عربی، از ششم فروردین سال 94 در ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
اروپام ** هـ ن **1908

نظر شما