شناسهٔ خبر: 29955521 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ظریف: آمریکا و متحدانش عامل بلا‌هایی هستند که بر سر منطقه آمده

وزیر امور خارجه با اشاره به آمار‌های مربوط به صادرات سلاح از کشور‌های خارجی به غرب آسیا، نوشته است که آمار‌ها خود نشان می‌دهند که فضاسازی آمریکا و متحدانش علیه ایران تا چه حد ریاکارانه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه با انتشار نمودارهایی از میزان فروش سلاح‌های غربی به عربستان سعودی، فضاسازی آمریکا و متحدانش علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را «مهمل‌گویی ریاکارانه» خواند و گفت این واشنگتن و مشتریان منطقه‌ای او هستند که عامل بلاهایی هستند که بر سر منطقه غرب آسیا آمده است.

وی در توییتر نوشت: «آمریکا و متحدانش باید از این مهمل‌گویی ریاکارانه در مورد موشکها و «رفتار» منطقه‌ای ایران، دست بردارند. حقایق، خود گواهند. این، آنها هستند که صدها میلیارد دلار سلاح برای سلاخی یمنی‌ها می‌فروشند. این آنها و مشتریان آنها - نه ایران - هستند که عامل بلا هستند، از صدام تا داعش.»

اشاره ظریف فروش سلاح برای سلاخی یمنی‌ها، قراردادهای کلانی است که آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای فروش سلاح به سعودی‌ها منعقد کرده‌اند. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، در جریان حملات چهار ساله سعودی‌ها به یمن، بیش از 50000 نفر کشته شده‌اند که اغلب آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر سران غربی می‌گویند به فروش سلاح به ریاض ادامه می‌دهند، چراکه این قراردادها عواید مالی زیادی دارد.

بر اساس یکی از نمودارهایی که ظریف به نقل از موسسه «سیپری» منتشر کرده، بین سال‌های 2013 تا 2017، آمریکا 61% واردات تسلیحات عربستان سعودی را تأمین کرده است. انگلستان و فرانسه هم در رتبه‌های بعد قرار داشته‌اند.

 

یکی دیگر از این نمودارها هم نشان می‌دهد که با وجود فضاسازی گسترده‌ای که غربی‌ها علیه توان دفاعی ایران ایجاد کرده‌اند، ایران در همین مدت تنها 1 درصد سهم واردات سلاح در غرب آسیا را داشته است. این در حالی است که این رقم برای سعودی‌ها 31 درصد است. مصر و امارات هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند و ایران از لحاظ واردات سلاح در رده آخر است.

 

در زمینه بودجه نظامی هم، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در جایگاه نخست قرار دارند. سعودی‌‌ها تنها در سال 2017، نزدیک به 70 میلیارد دلار برای مقاصد نظامی بودجه در نظر گرفته بوده‌اند. این رقم برای ایران کمی بیش از 10 میلیارد دلار است.

 

از منظر میزان بودجه سرانه کشورها (نسبت بودجه نظامی به جمعیت) هم ایران در رتبه آخر قرار دارد. امارات و عربستان سعودی در این رده‌بندی هم در صدر قرار دارند. 

 

با این وجود، دولت آمریکا و دیگر کشورهای غربی بارها علیه توان مشروع دفاعی ایران موضع گرفته‌اند. در یکی از تازه‌ترین این موارد، «کریستوفر اشلی فورد» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و امنیت بین‌الملل روز سه‌شنبه گفت ایران باید برد موشک‌های خود را به کمتر از 300 کیلومتر محدود کند. در جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع توافق هسته‌ای هم آمریکا و متحدانش علیه برنامه موشکی ایران موضع گرفتند.

نظر شما