شناسهٔ خبر: 29955030 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همه آنچه درباره آنفلوآنزا بايد بدانيد+ راهكارهاى درمانى و زمان استفاده از واكسن

یک متخصص داخلی درباره بیماری آنفلوآنزا شايع ترين بيمارى ويروسى فصول سرد سال و راه‌های درمان آن توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

بیماری به شدت مسری که با جانتان بازی می‌کندسيد محمد صادق غفورى عضو انجمن گوارش و كبد ايران و متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار كرد: آنفلوآنزا یا گریپ (Grippe) شایع‌ترین بیماری ویروسی فصل سرماست که دستگاه تنفسی را درگیـر می‌کند و به شدت مسری است؛ شروع علائم آنفلوآنزا از زمان وارد شدن ویروس به بدن ۲۴ الی  ۴۸ ساعت طول می‌کشد، ویروس‌های عامل آنفلوآنزا از گروه اورتومیکسو هستند.

غفوری بیان کرد: آنفلوآنزا شامل ویروس آنفلوآنزای A، آنفلوآنزای B و آنفلوآنزای C است؛ این ویروس‌ها در اثر تماس مستقیم یا غیرمستقیم مانند استفاده از لیوان آلوده، گسترش می‌یابند؛ در این بین برخی موارد در بیماری آنفلوآنزا خطرناک است که شامل افزایش تب یا سرفه، وجود خون در خلط، گوش درد، تنگی نفس یا درد قفسه سینه، ترشحات غلیظ از بینی، سینوس‌ یا گوش‌، درد سینوس و درد یا سفتی گردن می‌شود.

روش انتشار ویروس آنفلوآنزا

وی افزود: ویروس‌ آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شود، در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آنفلوانزا آلوده شده است،‌رخ داده و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

این متخصص داخلی درباره علائم شایع بیماری آنفلوانزا، گفت: بالا بودن درجه حرارت بدن (درجه حرارت بدن به مدت بیش از 2 روز بیشتر از ۸/۳۷ درجه سانتی گراد باشد)،  ابتلا به درد ناگهانی یا ترشح از یک یا 2 گوش،  احساس درد در گوش خود و ادامه آن بیش از چند روز،  آبریزش و گرفتگی بینی بیش از ۱۰ روز،  سرفه همراه با خلط غلیظ و بدبوی زرد و سبز رنگ، گلودرد بیش از ۴۸ ساعت به هنگام بلع غذا،  حساسیت‌های پوستی یا جلدی غیر قابل توجیه از علائم آنفولانزاست.

غفوری ادامه داد: علائم دیگر شامل  سفتی گردن همراه با سردرد مداوم، درد در ناحیه سینوزیت‌ها، تب و ترشحات زرد یا سبز رنگ بینی که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد، تب و لرز، سردرد، درد‌های عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سرفه که ممکن است با خلط همراه باشد، گلودرد، خشونت صدا، استفراغ، خارش بدن و کوفتگی از علایم شایع این بیماری هستند.

 آنفلوآنزا چه عوارضی دارد؟

وی با اشاره به عوارض آنفلوآنزا، افزود: از عوارض آنفلوآنزا می‌توان به سینه پهلو، سینوزیت، عفونت گوش میانی و التهاب مجاری هوائی (برونشیت) و التهاب بافت میانی مغز (آنسفالیت) اشاره کرد؛ به طور معمول افرادی که مبتلا به آنفلوانزا هستند نیاز به انجام آزمایش ندارند اما در صورت شدت یافتن بیماری باید آزمایش انجام شود تا از وجود ویروس مطمئن شد.

این متخصص داخلی درباره درمان آنفلوآنزا، گفت: آنفلوآنزا اصولا در عرض 7 الی 10  روز بهبود می‌یابد؛ اگر عارضه‌ای رخ دهد، درمان با آنتی‌بیوتیک معمولاً ضروری است و در طول 3 الی 6 هفته درمان طولانی می‌شود؛ توجه کنید که مصرف دارو حتما باید با صلاحدید و تجویز پزشک انجام شود.

غفوری گفت: اقداماتی برای کاهش علائم و بهبود بیماری آنفولانزا موثر است؛ زمانی که دچار تب شده‌اید، حتما استراحت کنید، چرا که بهترین درمان برای آنفلوانزا استراحت است؛ استراحت کمک می‌کند تا بدن با ویروس به خوبی مبارزه کند،  استفاده از مایعات فروان مانند آب، آب میوه و سوپ رقیق، غرغره آب یا آب نمک ولرم چند بار در روز باعث می‌شود سوزش گلو بهبود یابد.

وی ادامه داد: از استمعال دخانیات، سیگار و الکل به شدت پرهیز شود. استفاده از قطره‌های بینی حاوی آب و نمک برای تخفیف گرفتگی بینی، موثر است،  قطره‌های بینی که حاوی آب و نمک (سرم فیزیولوژی) هستند به کاهش ترشحات بینی و مرطوب شدن پوست داخل بینی کمک می‌کند.

این عضو انجمن گوارش و كبد افزود: برای افزایش رطوبت هوا از یک دستگاه بخور استفاده کنید؛ رطوبت کمک می‌کند تا ترشحات ریه رقیق و  راحت‌تر تخلیه شوند، دستگاه را روزانه تمیز کنید،  برای جلوگیری از سرایت بیماری آنفولانزا به دیگران، دستان خود را مرتباً بشویید.

چه افرادی می‌توانند از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند؟

غفوری درباره واکسن آنفلوآنزا، بیان کرد: افراد بالای ۶۵ سال و تمام کودکان بین ۶ الی ۲۴ ماه، کودکان و بزرگسالان بین ۲ الی ۶۴ سال در صورتی که دچار مشکلات پزشکی مزمن مثل دیابت، نارسائی کلیوی، اختلال تولید گلبول قرمز و ایدز باشند، کودکان و بالغینی که دچار آسم هستند، کودکانی که تحت درمان مزمن با آسپرین هستند،  زنانی که در طول فصل شیوع آنفلوآنزا باردار می‌شوند باید از این واکسن استفاده کنند، پزشکان، پرستاران و کارکنان بهداشتی که در بیمارستان یا آسایشگاه‌ها مشغول بکار هستند باید از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.

عضو انجمن گوارش و كبد یاد آوری کرد: افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند، افرادی که در گذشته واکنش شدیدی به واکسن آنفلوانزا نشان داده‌اند، کسانی که در گذشته سابقه بروز سندرم گیلن‌باره را پس از ۶ هفته از دریافت واکسن آنفلوانزا داشته‌اند، کودکان زیر ۶ ماه، بیماران تب دار نباید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما