شناسهٔ خبر: 29954701 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۲۰۱۷؛ مرگبارترین سال در دو دهه گذشته در آمریکا از نظر مرگ و میر بر اثر تیراندازی

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرد حدود ۳۹۷۷۳ نفر تنها در سال ۲۰۱۷ درآمریکا بر اثر تیراندازی با اسلحه جان خود را از دست داده اند.

صاحب‌خبر -

۲۰۱۷؛ مرگبارترین سال در ۲۰ سال گذشته در آمریکا از نظر مرگ و میر بر اثر تیراندازیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه گاردین، نتایج تازه‌ترین بررسی‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا (CDC) نشان می‌دهد آمار تلفات و مرگ و میر بر اثر تیراندازی در آمریکا در سال ۲۰۱۷ افزایش داشته و به بالاترین سطح در بیست سال گذشته رسیده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرد داده‌های جدید این مرکز نشان می‌دهد حدود ۳۹۷۷۳ نفر تنها در سال ۲۰۱۷ در آمریکا بر اثر تیراندازی با اسلحه جان خود را از دست داده اند و افزایش روند خودکشی با اسلحه نیز موجب شده است آمار تلفات و مرگ و میر بر اثر شلیک اسلحه در آمریکا، کشوری که به رویکرد نرم در قبال حمل و کنترل سلاح شهرت دارد، به بالاترین سطح خود در بیش از بیست سال گذشته برسد.

این آمار با احتساب عواملی مانند نوسانات سنی به رقم ۱۲ مرگ و میر به ازای هر یکصد هزار نفر می‌رسد. این رقم در سال ۲۰۱۰ اندکی بیش از ده نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بود که بالاترین رقم تلفات با سلاح گرم از سال ۱۹۹۶ تا آن زمان به شمار می‌رفت.

سطح تراژدی انسانی آمار تلفات بر اثر شلیک اسلحه در آمریکا در مقایسه با آمار مشابه در دیگر کشور‌ها بیشتر نمایان می‌شود. نتایج تازه‌ترین مطالعات مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان می‌دهد این آمار در ژاپن ۰/۲ به ازای هر صد هزار نفر، در انگلیس ۰/۳ به ازای هر صد هزار نفر، در آلمان ۰/۹ به ازای هر صد هزار نفر و در کانادا ۲/۱ به ازای هر صد هزار نفر بوده است.

بررسی‌ها همچنین نشان داده است بیش از نیمی از مجموع آمار مرگ و میر ۲۵۰ هزار نفری در سال بر اثر تیراندازی با اسلحه در سراسر جهان، به تنها شش کشور مربوط می‌شود و آمریکا به همراه برزیل، مکزیک، کلمبیا، ونزوئلا و گواتمالا این شش کشور هستند.

سال ۲۰۱۷ همچنین شاهد مرگبارترین حادثه کشتار جمعی توسط یک ضارب در تاریخ معاصر آمریکا بوده است. در این سال ۵۸ تن روز اول اکتبر در تیراندازی در لاس وگاس کشته شدند.

با این حال، شصت درصد از کل آمار مرگ و میر بر اثر اسلحه به خودکشی مربوط می‌شود. آمار و ارقام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا نشان می‌دهد از این لحاظ باز هم سال ۲۰۱۷ رشد آماری هشدار دهنده‌ای داشته است. به عبارت دیگر در سال گذشته تقریبا ۲۴۰۰۰ هزار نفر در آمریکا با شلیک اسلحه به زندگی خود پایان داده اند که این آمار با احتساب نوسانات سنی رقم ۶/۹ را به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر نشان می‌دهد. این رقم در سال ۲۰۱۰ حدود ۶/۱ و در سال ۲۰۰۰ میلادی ۵/۹ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

تحلیلگران می‌گویند تراژدی خشونت با اسلحه و خودکشی دقیقا در جا‌هایی بیشتر است که مالکیت و حمل سلاح آسان‌تر است و قوانین کنترل سلاح در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

به موجب آمار‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها بالاترین نرخ خودکشی با اسلحه به سه ایالتی مربوط می‌شود که قوانین ساده‌تری درباره کنترل سلاح دارند - مونتانا (۱۹/۴ خودکشی با سلاح به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر)، وایومینگ (۱۶/۶ خودکشی با سلاح به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) و آلاسکا (۱۶ مورد خودکشی با سلاح به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر). آلاسکا با نرخ توزیع ۶۱/۷ درصد، بالاترین سطح مالکیت سلاح در آمریکا را داراست.

پژوهشگران می‌گویند دسترسی به سلاح در خانه آمار خودکشی را تا بیش از سه برابر افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما