شناسهٔ خبر: 29954633 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گالری‌گردی در هفته پایانی آذر

تهران-ایرنا- «هنر فراتر از محدودیت‌ها» نمایشگاه گروهی نقاشی افراد دارای معلولیت است که در پایان هفته، کار خود را در کنار نمایشگاه های «هفت خواهر و یک برادر»،«سایه سار»، «تائو»، «رنج نقاش در حوض نقاشی»، «گلهای ملال»، «گُه بله آکادمی»، «بی در زمان» و «دستخط» آغاز می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، گالری‌ها و مرکزهای هنری تهران میزبان نمایشگاه‌های متعددی برای اهل فرهنگ و هنر در تهران هستند.
پابلو پیکاسو نقاش، شاعر، طراح صحنه و پیکرتراش اسپانیایی که به همراه ژرژ براک، نقاش و پیکرتراش فرانسوی، سبک کوبیسم را پدید آورد در مورد قدرت نقاشی معتقد است: «نقاشی از من قوی تر است چون همیشه مرا وادار به انجام کارهایش می کند.»

*«دستخط» در فرهنگسرای نیاوران
در نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» حدود 70 اثر از غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده بزرگان خوشنویسی ایران 23 آذرماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود و تا 30 آذرماه ادامه خواهد بود.
در نمایشگاه مذکور که با مشارکت بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران و موسسه فرهنگی هنری آوای ایرانی برگزار می‎شود، آثاری از مجموعه شخصی استاد امیرخانی برای بازدید علاقه مندان آماده شده است. همچنین کتیبه‎های علی شیرازی نیز در این نمایشگاه به نمایش درمی‎آیند. آثار شکسته نستعلیق مجتبی ملک‌زاده نیز با موضوعات مختلف ادبیات ایرانی و با تذهیب پیمان پارس مهر (گلکار) بخش دیگر نمایشگاه «دستخط» را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است در این نمایشگاه از دو مرقع شکسته نستعلیق ملک‎زاده نیز رونمایی خواهد شد.
این رویداد آغاز تور نمایشگاهی «دستخط» به شمار می آید و قرار است در شهرهای مختلف کشور در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.
فرهنگسرای نیاوران در تهران، میدان نیاوران (باهنر)، خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران قرار دارد.

*«سایه سار» در گالری مژده
«سایه سار» تازه‌ترین آثار کیارش یعقوبی عصر جمعه 23 آذرماه مجموعه‌ای که نگاهی متفاوت به نقاشی خط دارد و از ابزاری مدرن برای خلق آنها بهره برده است در گالری مژده به تماشا درمی‌آید.
یعقوبی درباره وجه تمایز خاص آثار تازه‌اش گفته است: نقاشی‌خط‌های این نمایشگاه را با رویکرد مدرن و معاصر کار کردم. این آثار به نوعی نقاشی‌های پشت شیشه هستند که از طریق سایه با مخاطب در ارتباط هستند.
14 تابلو در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد که اکثر کارها جوهر روی فلکسی هستند و در خلق این آثار کمی هم از تکنیک اکریلیک استفاده شده است.
نمایشگاه آثار نقاشی خط کیارش یعقوبی جمعه 23 آذر در گالری مژده گشایش می‌یابد و تا 30 آذر به نشانی سعادت آباد، خیابان سرو شرقی، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک 27 دایر است.

*«هنر فراتر از محدودیت‌ها» در گالری پردیس ملت
به مناسبت هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت، نمایشگاه گروهی نقاشی «هنر فراتر از محدودیت‌ها» با آثاری از هنرمندان چند مرکز آموزشی، توانبخشی توان‌یابان روز جمعه 23 آذرماه در گالری پردیس ملت برپا می‌شود و تا 30 آذرماه ادامه خواهد داشت.
گالری شماره 2 پردیس سینمایی ملت واقع در خیابان ولیعصر(عج)، بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، روبروی بزرگراه کردستان، پردیس سینما گالری ملت، طبقه منفی٢ است.

*«تائو» در گالری فردا
الناز کاظم‌تاش در نمایشگاهی با عنوان «تائو» آثار نقاشی خود را به گالری فردا می‌برد.
25 اثر از نقاشی های الناز کاظم‌تاش با عنوان «تائو» عصر جمعه 23 آذرماه روی دیوار گالری فردا خواهد رفت و تا بیست و نهم این ماه برپا خواهد بود.
این آثار ترکیبی از رنگ‌ها و خطوط هندسی است و این هنرمند در این نمایشگاه آخرین آثار خود را به نمایش خواهد گذاشت که همگی آنها آبستره، انتزاعی و ترکیبی هوشمندانه و خلاقانه از طبیعت و فضای شاعرانه زندگی است.
در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: حس و حال گمشده‌ها را دارم. درون رنگ‌ها غرق می‌شوم. بی‌آنکه قضاوتم کنند، به درد دل‌هایم گوش می‌دهند. با سکوتشان فریادها می‌زنند و همپای دل من بر روی بوم‌ها به رقص در می‌آیند. نمی‌دانم که چرا وقتی صحبت از رنگ می‌شود، بی‌هیچ درنگی یاد ضرب المثل معروف می‌افتم که از کودکی همیشه شنیده‌ام، «فلانی رنگ عوض می‌کند». خیلی دیر و سخت متوجه رنگ عوض کردن آدم‌ها شدم و هر طور خواستم بفهمم که چه ارتباطی میان رنگ و آدم است، نتوانستم درک کنم.
گالری فردا در خیابان کریمخان‌زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی 6، پلاک 2 واقع شده است.

*«رنج نقاش در حوض نقاشی» در گالری شرق
پرفورمنس حوض نقاشی با اجرای امین محمدی و آهنگسازی سیامک معین، جمعه 23 آذرماه در گالری شرق برگزار می‌شود و تا روز پنجشنبه 29 آذر ماه ادامه خواهد داشت.
در این پرفرمنس، بخشی از زندگی یک هنرمند و رفتار متقابل اجتماع با او و اثرش به تصویر کشیده می‌شود. در این برنامه که در طول هفته و شبانه‌روز، بی‌وقفه انجام خواهد شد، هدف معرفی واقعیت‌های زندگی یک هنرمند و رنجی است که برای خلق اثر به جان می‌خرد، رنجی که با اجر همراه نیست.
امین محمدی درباره این رویداد نوشته است: پرفورمنس حوض نقاشی در واقع واکنشی است به برخورد جامعه با هنر و هنرمند. هنرمندی که صِرفِ انتخابش برای ورود به این حوزه را شاید بشود مواجهه با قواعد عمومی اجتماع به حساب آورد. او می‌پذیرد که از بسیاری موقعیت‌های زندگی عادی چشم بپوشد و به هنر بپردازد. این انتخابیست که پیش روی تمام هنرمندان دنیا قرار دارد. بسیار معدودند هنرمندانی که در این عرصه به درآمد مناسب و موقعیت اجتماعی قابل قبول می‌رسند. این پرفورمنس را می‌توان بیانیه‌ای برای احترام به هنرمندانی به حساب آورد که در عین پذیرش و تحمل مشقات فراوان، از احترام و منزلت اجتماعی بی‌بهره مانده‌اند. این اعتراضی است به جامعه‌ای چارچوب زده، که هنجارهایش را صحیح و آنچه ناهنجار می‌پندارد را از ریشه غلط به حساب می‌آورد. این واکنشی است به هرآنکه عاجز است از درک اینکه هنر بازی شاید، اما بازیچه نیست، سبک زندگیست!
گالری شرق به نشانی خیابان پیروزی، سی متری نیروی هوایی، مسیل منوچهری، انتهای پارک پیروزی، درب غربی مترو کلاهدوز قرار دارد.

*«گلهای ملال» در گالری اِمکان
«گلهای ملال» عنوان دومین نمایشگاه انفرادی رعنا فرنود است که جمعه 23 آذر در گالری اِمکان افتتاح می شود و تا دوشنبه 10 دی در این گالری ادامه خواهد داشت.
در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «علیرغم تحولات بسیاری که آثار فرنود پشت سر گذاشته اند، فیگورهای او اولین چیزی است که اغلب به خاطر می آوریم. با این حال فرنود در این نمایشگاه به سراغ موضوعی رفته که تا مدتها موضوعی فرعی در تاریخ هنر به شمار می آمد. در نقاشی غربی تا پیش از مدرنیته پرداختن به گل و طبیعت اغلب جنبهای الاهیاتی یا تزئینی داشت و در ایران هم تا پیش از انقلاب مشروطه، در نقاشی موتیفِ «گل و مرغ» غالب بود و در ادبیات همنشینی «گل» با «یار» و «بهار».
اگرچه مدرنیته «گل» را نیز مثل همه پدیده های دیگر از بندهای کهنه خود رها کرد و امکان های جدیدی برابرش گشود، هنوز هم می توان هر دو گرایش را در همه جا مشاهده کرد: گرایشی که «گل» را با نگاهی تغزلی یا تزئینی می نگرد و گرایشی که گلهای جورجیا اوکیف یا اندی وارهول را، علیرغم همه تمایزهایشان، خلق میکند.
در مورد گلهای رعنا فرنود باید پرسید آیا آنها به این معنی راه به تغزل می برند یا دریچه های تازه به همان جهانی هستند که فیگورهای او را در خود جای داده است؟»
گالری امکان در خیابان میرزای شیرازی، کوچه دوم، پلاک 3، زنگ یک واقع شده است.

*«هفت خواهر و یک برادر» در گالری دلگشا
نمایشگاه انفرادی ذبیحالله محمدی با عنوان «هفت خواهر و یک برادر» جمعه 23 آذر در گالری دلگشا افتتاح می شود و تا چهارشنبه 5 دی ادامه خواهد داشت.
در بخشی از بیانیه نمایشگاه آمده است: «این مجموعه ی کم نظیر از ذهن مردی می آید که در کودکی به تشویق پدرش شاهنامه، قرآن، خمسه نظامی و چندین کتاب دیگر را حفظ می کند و سالها نقال و نقاش این داستانها می شود.
مجموعه ای از تصاویر خیالی می سازد که خشونت، تقابل و عشق به ظرافت در گویش آنها جای گرفته است. گویی این جنگها و زنان که در نخهای رنگی تنیده شده اند، در ترکیب بندی شناور او جای همیشگی خود را از دست داده اند و گفتگو میان آنها به پایان رسیده است. بافته ای ظریف و تودرتوی نقاشی های او یادآور نقش ها و گره های فرش است. او که اهل لرستان است به خوبی گره زدن فرش را توسط مادرش به یاد می آورد.»
مجموعه «هفت خواهر و یک برادر» افسانه فرزندان پادشاهی است که از ظلم نامادری و دلشکستگی همراه با تنها برادر خود به بیابان پناه می برند و به درخت گلی پرآوازه و سخنگو تبدیل می شوند که همه برای دیدن و چیدنش دل به بیابان می زنند.
این گالری در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 واقع شده است.

*«جهان فراموش ‌شده» در گالری فرشته
نمایشگاه انفرادی شهناز زهتاب عنوان «جهان فراموش ‌شده» جمعه 23 آذر در گالری فرشته افتتاح می شود و تا چهارشنبه 4 دی ادامه خواهد داشت.
شهناز زهتاب در توضیح این نمایشگاه نوشته است: «این نمایشگاه با مضمون و محتوای متفاوت از مجموعه های گذشته ام شکل گرفته است. در این دوره نگاهی، هرچند با کوله باری از تجربیات قبل، ولی متاثر از علوم معاصر و تکنولوژی، درهم تنیده و پرداخته شده است.
از دیرباز، هنر قدسی و به تبع آن اسطوره ها در معماری و هنر ایران مرا به خود میخواند و همین موجب می شد تا به جنبه های مختلف آن توجه داشته باشم. در این راستا و کنکاش به مطالبی از «تیتوس بوکهارت»، « داریوش شایگان»، «سید حسین نصر» و«کومارا سووامی» و بسیاری دیگر ... برخوردم؛ که هنر قدسی را بر اساس محسوسات و صورتی ذهنی و یا هنر شهودی معرفی می کردند. لیکن حدودا از دو سال پیش با مقاله علمی مواجه شدم که تمام باورهایم به علامت سوالی بدل گردید.»
این نمایشگاه در شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، جنب شهر کتاب فرشته، پلاک 1671 واقع شده است.

*«بی در زمان» در گالری شکوه
نمایشگاه انفرادی نقاشی های افرا خاکزاد با عنوان «بی در زمان» جمعه 23 آذر در گالری شکوه افتتاح می شود و تا چهارشنبه 28 آذر ادامه خواهد داشت.
در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «زمان» و «هستی» به هم آمیخته‌ و در هم تنیده‌اند. درک هستی آنچنان که هست، بی‌ درک زمان آنچنان که شاید، فرادست نمی‌آید. بی‌جهت نیست که گفته‌اند زمان، افق فهم هستی است. خاک و هرآنچه از آن می‌روید، درختان سرسبز افرا، دریاهای بیکران، حیوانات اهلی و وحشی در طبیعت همگی زمان را از سر می‌گذرانند.
گذشته... حال... آینده... همه «در زمان» هستند. با هر لحظه‌ای که می‌گذرد، پای می‌گذارند بر لحظه‌ای دیگر. «آنی» تازه پدیدارشان می‌شود. «گذشته»‌ رنگ‌باخته و «آینده‌» بی‌رنگ اما «اکنون‌» برایشان از رنگِ هستی سرشار می‌شود.
گالری شکوه در فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو،خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 واقع شده است.
فراهنگ**9031** 1055

نظر شما