شناسهٔ خبر: 29954269 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بررسی طرح اصلاح نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس/اوضاع صندوق‌های بازنشستگی وخیم است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اصلاح نظام بانکی و قانون بانک مرکزی را آماده کرده‌ایم و قریب به دوسوم این طرح در کمیسیون اقتصادی موردبررسی قرارگرفته است و امیدواریم با تبدیل‌شدن این طرح به قانون شاهد تحول اساسی در کشور باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در نشست دانشجویی واکاوی مشکلات اقتصادی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی اراک ضمن بیان اینکه کشور طی ماه‌های گذشته شرایط حساسی را پشت سر گذاشته است گفت: از اواخر سال گذشته شاهد حرکت جدیدی از سوی دشمنان برای ضربه زدن به منافع عمومی کشور بوده‌ایم، البته دشمن در ۴۰ سال گذشته در مسیر دشمنی تلاش کرده است اما واقعیت قابل‌توجه این است که این بار سطح و حجم دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران افزایش داشته و آمریکا با تمام توان به این میدان آمده است.

تلاش رسانه‌ای – اقتصادی رویکرد جدید دشمن است

کریمی هدف اصلی دشمن را براندازی دانست و با اشاره به اینکه مهم‌ترین راهبرد دشمن در حوزه اقتصادی و رسانه‌ای است عنوان کرد: با توجه به شکست آمریکا در فتنه داعش و مصون ماندن کشور از این فتنه آمریکایی‌ها این رویکرد جدید رسانه ای-اقتصادی را آغاز کردند و زمینه‌های لازم برای آن را با خروج از برجام و برقراری تحریم‌های جدید ایجاد کردند.

وی تشریح کرد: دشمن در راستای حرکت رسانه‌ای خود بیش از تحریم‌ها بر طبلش کوبید وسعی کرد لفظ تحریم‌های فلج‌کننده را در اذهان عمومی جا بی اندازد و درنتیجه آن ناتوانی نظام برای حل مشکلات را عنوان کند و در همین راستا در جامعه ایجاد یاس نماید.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اعتراضات دی‌ماه گذشته را برآیند این اقدامات دشمن دانست و افزود: تلاش برای ایجاد محدودیت‌های اقتصادی از برنامه‌های دشمن است اما با تدابیر انجام‌شده شرایط نسبتاً آرامی بر کشور حاکم شده است اما در حوزه ارز و تورم برای رسیدن به شرایط پایدار نیاز به تلاش داریم.

وی ضمن اشاره به اینکه لازم بود دولت بودجه ۹۸ را متناسب با وضعیت موجود در نظر بگیرد اظهار کرد: رکود در عرصه تولید، پایین بودن نرخ رشد، افزایش بیکاری مخصوصاً بین زنان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، قاچاق کالا و ارز، تورم، فقر و نابرابری، موانع کسب‌وکار و قوانین دست‌وپا گیر، بدهی‌های گسترده دولت، مشکلات نظام بانکی، تحریم‌های خارجی، فرار مالیاتی و پایین بودن درآمد مالیاتی کشور، مشکلات جدی صندوق‌های بازنشستگی، وابستگی بودجه به درآمد نفت و کسری منابع طرح تحول سلامت چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور است.

بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومان دولت

کریمی به تشریح چالش‌ها پرداخت و ضمن اشاره به اینکه طی ماه‌های گذشته حمایت از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی افزایش داشته‌اند، عنوان کرد: از میزان بدهی‌های دولت آمار دقیقی در دست نیست اما بر اساس برآوردهای اولیه انجام‌شده این مبلغ به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و روزبه‌روز در حال رشد است.

وی به مشکلات نظام بانکی پرداخت و با تأکید بر اینکه نظام بانکی هم به لحاظ مقررات و هم به لحاظ قرارگیری سرمایه در اختیار تولید نیاز به اصلاح دارد، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه یکی از اولویت‌دار ترین موارد اصلاح نظام اقتصادی، اصلاح نظام بانکی است اما دولت حاضر به ارائه لایحه برای اصلاح این نظام نشد.

بررسی طرح اصلاح نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: طرح اصلاح نظام بانکی و قانون بانک مرکزی را آماده کرده‌ایم و قریب به دوسوم این طرح در کمیسیون اقتصادی موردبررسی قرارگرفته است و امیدواریم با تبدیل‌شدن این طرح به قانون شاهد تحول اساسی در کشور باشیم.

وی مالیات بر عواید سرمایه، استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش و شفافیت بر درآمدها برای محاسبه مالیات را از طرح‌های موردبررسی مجلس در راستای افزایش منابع مالیاتی برشمرد و ادامه داد: در بحث بودجه می‌توانیم با تمهیداتی بخش قابل‌توجهی از صادرات نفت را حاصل کنیم و افزایش قیمت نفت می‌تواند جبران‌کننده کاهش صادرات باشد.

کریمی ضمن بیان اینکه بودجه هرساله با کسری روبه‌رو است عنوان کرد: در زمان کسری بودجه کمترین فشار به بخش هزینه‌ای و بیش‌ترین فشار به بخش عمرانی می‌آید. همچنین دولت این کسری را با استقراض از بانک‌ها جبران می‌کند که بر اساس بررسی‌ها دولت از بانک مرکزی کم و از دیگر بانک‌ها به میزان زیادی استقراض کرده است.

۶۰۰هزار میلیارد تومان نیاز پروژه‌های نیمه‌تمام

وی حجم مبلغی پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور را نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و ضمن اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌ها شاید برای پایان این پروژه‌ها به ۲۰ سال زمان نیاز باشد اظهار کرد: جلوگیری از آغاز پروژه‌های جدید، حرکت به سمت مدل‌های تأمین مالی از سمت بخش خصوصی و فروش و واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام از راه‌حل‌های ارائه‌شده برای حل این مشکل است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اولویت در تخصیص منابع، شفافیت به‌عنوان نیاز اصلی کشور، تعارض منافع و جذب منابع جدید را از اهم برنامه‌ها دانست و بیان کرد: نزدیک به ۸۰ درصد از نقدینگی در بانک‌ها به‌عنوان سپرده قرار دارد و این در حالی است که بیشتر واحدهای تولیدی از کمبود نقدینگی برای شروع یا سرمایه در گردش می‌نالند. همچنین در حوزه شفافیت مقرر کردیم که شرکت‌های تابعه وزارت خانه‌ها صورت‌های مالی خود را در سامانه‌ای ثبت کنند تا شفافیت لازم در این حوزه رقم بخورد.

عزم و اراده‌ای برای حل این مشکلات در کار نیست

وی تشریح کرد: مشکلات کشور و راه‌حل‌های آن‌ها مشخص است اما عزم و اراده‌ای برای حل این مشکلات در کار نیست. بیش‌تر مردم ۸۰ درصد مشکلات کشور را در ضعف مدیریت می‌دانند و این‌زمانی جبران می‌شود که دولت بهترین انتخاب‌ها و انتصاب‌های ممکن را داشته باشد.

کریمی ادامه داد: در بخش اقتصادی چرا دولت از طیب نیا استفاده نکرد؟ چرا سازمان برنامه‌وبودجه باید در اختیار آقای نوبخت که موردانتقاد بسیاری است قرار داشته باشد؟ آقای سیف عملکردش چه بود؟ سیف با همه ناکارآمدی‌اش تا آخرین روز حکمش ماند و هنوز هم علی‌رغم حکم دیوان به‌عنوان مشاور در دفتر ریاست جمهوری فعال است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نرخ دستوری برای ارز را اشتباه دانست و عنوان کرد: نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود و همه اقتصاددانان به این مسئله اعتراض کردند ولی کسی گوش نداد و حتی در حال حاضر نیز هیچ‌کس مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور به بادرفت، ارزش پول ملی کاهش یافت، ۶۲ تن طلای کشور پیش‌فروش شد، نرخ تورم بالا رفت و حتی بنا بر پیش‌بینی‌ها شاید تا انتهای سال به ۵۰ درصد نیز برسد، اما دولت پس از چند ماه صدای اعتراض اقتصاددانان را شنید.

کریمی ضمن بیان اینکه معاون ارزی بانک مرکزی مهم‌ترین رکن تدبیر امور ارزی کشور است تصریح کرد: این پست نیاز به تجربه دارد اما متأسفانه یک جوان با توصیه‌های سیاسی در این پست قرار گرفت و امروز پشت میله‌های زندان است.

وی ضمن انتقاد به شورای سران قوا بیان کرد: در این جلسات هیچ موضوع مهمی بررسی نمی‌شود و خروجی خاصی ندارد. این وضعیت کشور مرد عمل می‌خواهد که نیست.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه نرخ دلار طی سال‌های گذشته به‌صورت مصنوعی پایین نگه‌داشته شد تصریح کرد: اگر نرخ دلار را تدریجی افزایش می‌دادیم هم برای اقتصاد و صادرات مثبت بود، هم این فنر یک‌باره درنمی‌رفت و این مشکلات را ایجاد نمی‌کرد.

وی بخشی از افزایش نرخ ارز را طبیعی دانست و افزود: بخش دیگر این افزایش برآمده از هیجانات و جو روانی و توطئه‌های دشمنان بود .

اوضاع صندوق‌های بازنشستگی وخیم است

کریمی به وخامت اوضاع صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و ضمن بیان اینکه در رابطه باسن بازنشستگی و درصد کسورات شرایط مناسبی نداریم، تحمیل فشار و هزینه‌های نامطلوب به این صندوق‌ها را مشکل اصلی دانست و ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های پیش رو، نظام پرداخت است.

وی افزود: طراحی سامانه‌ای برای ارائه حقوق، ایجاد عدالت در پرداخت‌ها و عدالت در پاداش پایان خدمت از برنامه‌های مجلس و دولت در این بخش است و عدالت و شفافیت به‌عنوان لازمه‌های تحقق این مهم نیاز است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با همه مشکلات موجود اما نباید ناامید شویم زیرا ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور داریم همچنین با توجه به اینکه کم‌ترین بدهکاری خارجی در دنیا راداریم و از ذخایر ارزی مناسبی برخوردار هستیم باید بدانیم ایران هیچ‌گاه محاصره نخواهد شد و با توجه به ظرفیت‌ها و انسجام حرکت خواهیم کرد که این مشروط به حضور مدیران شایسته خواهد بود.

انتهای پیام/

 

نظر شما