شناسهٔ خبر: 29953740 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جوهره انقلاب اسلامی حوزه فرهنگ بوده است

کاشان- ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جوهره انقلاب اسلامی، حوزه فرهنگ بود و این امر نقطه تمایز انقلاب ایران با سایر انقلاب ها در جهان می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در شهرستان و امام جمعه کاشان بیان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب صرف سیاسی یا اقتصادی نبود، بلکه هویت فرهنگی جانمایه آن قرار گرفت و سپس شعاع های نور خود را در سایر حوزه ها گستردانید.
وی افزود: انقلاب اسلامی با همین نگاه به پیروزی رسید و اساس نگاه کلان مقام معظم رهبری و سایر مسئولان ارشد نظام بر این پایه استوار می باشد، چنان که دشمنان از این مسیر چشم طمع به این خاک دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ایران سرزمینی است که با هویت فرهنگی تعریف شده و گذشته ای پر از علم و مفاخر دارد که البته برخی نقاط مانند کاشان با ویژگی هایی خاص متمایز می شوند.
وی اضافه کرد : کاشان از نخستین شهرهای شیعی ایران و کانون ترویج اندیشه های اهل بیت می باشد که با برخورداری از ظرفیت های دینی و علمی در رشته ها و شاخه های گوناگون از جمله فرهنگ و هنر، مرجعیت و علوم انسانی، فلسفه و عرفان اتصال و استمرار تاریخی داشته است.
صالحی تاکید کرد: باید تلاش شود تا گذشته و حال نقاطی مانند کاشان با برخورداری از جوهره فرهنگی، هنری، ادبی و صنعتی به آینده متصل شده و این مسیر پر افتخار همچنان ادامه یابد.
وی ادامه داد : این رویکرد در زمینه های گوناگون دنبال می شود که از جمله آنها بحث کتاب و کتابخوانی به عنوان هسته اصلی فرهنگ سازی است و همچنان که مقام معظم رهبری تاکید دارند، کتاب عصاره تمدنی سازی می باشد و در صورت ترویج فرهنگ کتابخوانی، به تداوم آن جوهره کمک کردیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در هر حوزه ای که مردم پیشتاز بودند، مانند جنگ و دفاع مقدس پیروز شدیم و در این حوزه هم اگر از مردم کمک بگیریم، اتفاق های خوبی رقم خواهد خورد.
وی ادامه داد : بر این اساس طرح پایتختی کتاب ایران 100 شهر و روستای دوستدار کتاب افزون بر هزار روستای کشور را درگیر کرده تا مردم و نهادهای مردمی برای تبدیل شهرشان به شهر کتابخوان اهتمام بورزند.
صالحی، این طرح ها را مسابقه ای برای قرار گرفتن ایده های مردمی در کنار هم اعلام کرد و گفت: کاشان در مقایسه با سایر شهرها، از عنوان پایتختی کتاب با برگزاری برنامه های گوناگونی از جمله جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان به خوبی حفاظت کرده است.
وی اضافه کرد: آب و خشکسالی موضوع اصلی و ملی است و درگیر کردن جامعه با مساله آب و شیوه های مصرف به وسیله کتاب و از طریق کودکان و نوجوانان محور جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان می باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اجرای طرح مروجان کتابخوانی را یادآور شد و تصریح کرد: فرهنگ و هنر روح و کالبد دارد و باید به تولید معنا و تامین معیشت کمک کند و بر این اساس، حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر مورد توجه است.
وی با اشاره به استقبال خوب از رویکرد حرکت بر مبنای مردم به جای تبدیل دولت به یک سهامدار بزرگ بیان کرد: باید فعالیت ها در اقتصاد اجتماعی اثرگذار و اقتصاد و معیشت به نوآوری های فردی متصل باشد تا با یک هم افزایی و درآمد بیشتر همراه شود.
صالحی تاکید کرد: این رویکرد قابل توجه دولت است و در قالب آن چند ایده دنبال می شود که از جمله می توان به راه اندازی میدان ها و گذرهای فرهنگ و هنر در کنار فضای مسجد به عنوان پایگاه معنویت اشاره کرد تا در کشور فضایی پدید آید که فضاهای فرهنگی و هنری شهرها از دست نرود.
وی با اشاره به طراحی سامانه ای برای مدیریت هوشمند کانون فرهنگی هنری مساجد عنوان کرد: بیش از یک میلیون نفر با کارت ملی عضو شبکه کانون فرهنگی هنری مساجد شدند و سازمان اوقاف نیز با نگاه جدید تلاش دارد که وقف و امور خیریه را به عنوان منبع اصلی جریان فرهنگ قرار دهد.
به گزارش ایرنا، بهره برداری از گذر فرهنگ و هنر آب انبار خان و پیاده روی در مسیر طرح گذر فرهنگ و هنر درب باغ و بابا ولی، حضور در آیین نمادین آغاز جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان و بازدید از چند مکان فرهنگی از جمله برنامه های سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کاشان است.
6136/8123/6026/

نظر شما