شناسهٔ خبر: 29953450 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرنوشت آینده یمن در دستان دو طرف گفتگو‌ها

دبیر کل سازمان ملل: یمن از بحران بی سابقه‌ای رنج می‌برد و سرنوشت آینده این کشور در دستان دو طرف گفتگوهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از استکهلم؛ آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست مطبوعاتی اختتامیه گفتگوهای یمنی در استکهلم سوئد اعلام کرد توافق امروز آغاز ماموریتی است که هدفش رسیدن به توافق فراگیر صلح در یمن است. یمن از بحران انسانی بی سابقه ای رنج می برد و سرنوشت آینده این کشور در دستان دو طرف گفتگوهاست.

گوترش افزود درباره بندر الحدیده توافق شده است و سازمان ملل متحد به تلاش ها برای توزیع کمک های بشردوستانه در این کشور کمک خواهد کرد. سازمان ملل  نقشی کلیدی در اداره بندر راهبردی حدیده خواهد داشت. همچنين بر سر کاهش تنش در تعز و تبادل اسرا میان دو طرف توافق شده است. دور جدید مذاکرات صلح یمن اواخر ژانویه پیش بینی شده است. معتقدم کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از این توافق حمایت می کنند و همین عاملی، جهت افزایش انگیزه در نظارت بر روند اجرای آن خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه ایران و عربستان و کشورهای منطقه، از این مذاکرات برای دستیابی به یک راه حل حمایت کرده اند و این موضوع، روند را تسهیل خواهد کرد، گفت: نیروهای نظامی از استان و بندر الحدیده یمن خارج خواهند شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2942081" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2942081?width=340&height=240"></script></div>

گفتگو با «سید هادی سید افقهی» کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل:

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2943524" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2943524?width=340&height=240"></script></div>
 
سازمان ملل 30 ناظر در حدیده یمن مستقر می کند
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، یک منبع سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد در توافق حاصل شده بین گروه های درگیر در یمن در سوئد به منظور برقراری آتش بس در بندر الحدیده برای انتقال کمک های بشر دوستانه، استقرار 30 ناظر سازمان ملل متحد در این شهر واقع در غرب یمن پیش بینی شده است.
دیپلمات ها اعلام کردند شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه نشستی را درباره یمن برای ارائه گزارش در خصوص رایزنی های انجام شده در سوئد برگزار خواهد کرد. به گفته دیپلمات ها، شورای امنیت قرار است هفته آینده قطعنامه ای را در تایید نتیجه این مذاکرات و صدور مجوز استقرار ناظران سازمان ملل متحد در الحدیده تصویب کند.
مفاد اصلی توافق میان هیئت های مذاکره کننده جنبش انصار الله و دولت مستعفی و فراری یمن به شرح زیر است:
- برقراری آتش بس فوری در استان و شهر الحدیده و بنادر الحدیده الصلیف و رأس عیسی که از سال 2014 در کنترل انصار الله یمن قرار دارند.
- عقب نشینی نیروها از بنادر الحدیده ، الصلیف ، رأس عیسی و شهر الحدیده به پایگاه ها و مراکز مورد توافق در خارج از شهر و بنادر مذکور حداکثر 21 روز پس از اجرای توافق آتش بس. در این توافق به جزئیات مراکزی که نیروها باید عقب نشینی کنند ، اشاره نشده است.
- تشکیل کمیته هماهنگی برای استقرار مجدد نیروهای مشترک و مورد توافق طرفین با نظارت سازمان ملل متحد. رئیس این کمیته گزارش های هفتگی خود درباره التزام طرفهای یمنی به تعهدات خود به توافقنامه آتش بس را از طریق دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان ارائه می کند.
- سازمان ملل حضور خود را در شهر الحدیده و بنادر الحدیده ، الصلیف و راس عیسی تقویت خواهد کرد.
- سازمان ملل نقش اصلی (راهبری) را در حمایت از مدیریت و عملیات بازرسی از شرکت ملی بنادر دریای سرخ یمن ایفا خواهد کرد.
- تمام درآمدهای بنادر الحدیده ، الصلیف و راس عیسی تحویل بانک مرکزی یمن و شعبه آن در شهر الحدیده می شود تا از آنها برای کمک به پرداخت حقوق کارکنان خدمات شهری در استان الحدیده و سراسر یمن استفاده شود.
- بر اساس قانون یمن، مسئولیت حفظ امنیت شهر الحدیده ، بنادر الحدیده ، الصلیف و راس عیسی برعهده نیروهای امنیت محلی است.
 
ابراز امیدواری فرستاده سازمان ملل در امور یمن درباره گشایش فرودگاه ها
مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن نيز در نشست خبری که با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان برگزار شد، به مساله راه اندازی دوباره فرودگاه های یمن اشاره کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2942621" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2942621?width=340&height=240"></script></div>
گریفیتس درباره بازگشایی فرودگاه های یمن به خبرنگاران گفت: همانطور که دبیر کل سازمان ملل نیز به این موضوع اشاره کرد، ما همچنان در حال مذاکره کردن در خصوص این مساله هستیم. در حالی که ما مشغول برگزاری مراسم پایانی هستیم، همکاران ما در پشت صحنه مشغول رد و بدل کردن یادداشت ها میان دو طرف در اتاق مذاکرات هستند. به نظر من، ارائه یک برنامه خاص برای چنین مسائلی، اقدام درستی نخواهد بود. اما این موضوع به وضوح مشخص است که گام اولیه و نخست در خصوص مساله فرودگاه ها، گشودن آنها برای پروازهای تجاری است، و این گشایش احتمالا ابتدا برای پروازهای داخلی رخ خواهد داد. سازمان ملل خواهان گشایش فرودگاه ها در کوتاهترین زمان ممکن است، و طرفین نیز در این خصوص توافق کرده اند.
وی در ادامه گفت: تمایل دارم چنین تصور کنم که طی چند هفته آینده، و شاید هم زودتر، ما به توافق دست پیدا خواهیم کرد. ضمناً باید مد نظر داشته باشید که ما برای دستیابی به توافق، لازم نیست تا در اینجا حضور داشته باشیم. ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به این موضوع اشاره کرد. گفتگوهای سوئد، در خارج از سوئد نیز ادامه خواهد داشت.
گريفيتس ادامه داد به علاوه، می خواهم بر موضوعی که دبیر کل به آن اشاره کرد، تاکید کنم. همانطور که می دانید، حدیده هدف دشواری بود. الحدیده، مرکز ثقل جنگ در یمن بود، و همواره یکی از مسائلی بود که در مذاکرات مطرح می شد. طرفین این گفتگوها باید بدانند که تعهدات آنها، قاطعانه و شدیداً مورد نظارت قرار خواهد داشت و در خصوص عملکرد آنها گزارش تهیه خواهد شد. این موضوع تا پیش از این در یمن رخ نداده بود و این نخستین بار است که چنین اقدامی صورت می گیرد. همچنين خط لوله نفت الحدیده بازسازی خواهد شد و این موضوع بسیار مهمی است.
 
رئیس هیئت اعزامی صنعا: به خاطر مردم یمن در موضوع الحدیده امتیازات زیادی دادیم
محمد عبدالسلام رئیس هیئت اعزامی صنعا به مذاکرات سوئد گفت با هدف نجات مردم یمن در موضوع الحدیده امتیازات گسترده ای دادیم. با ایفای نقش سازمان ملل متحد در موسسات بشردوستانه موافقت کردیم. ما در خصوص الحدیده بحث کردیم و بنا بر آتش بس در استان و بندر الحدیده و تاسیسات حیاتی آن نهاد شد. همچنین سازمان ملل باید در بازرسی کشتی هایی که به الحدیده می آیند نظارت کند. الحدیده تنها شهر و تنها مسیر نجات یمن از جنگ است. ما چارچوب حل سیاسی را که طرح پیشنهادی سازمان ملل متحد بود پذیرفتیم اما طرف مقابل آن را نپذیرفت.
وی افزود باید بازرسی از هواپیماها در صورت حمل اشیاء غیر نظامی پایان یابد. طرف مقابل، پروازهای بین المللی در فرودگاه صنعا را رد کرد و این غیر قانونی است. آنها، پرونده اقتصادی یمن را سیاسی کردند در حالی که ما چند پیشنهاد با توجه به نقش اقتصادی بی طرفانه مطرح کردیم.
رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا در سوئد گفت:  امیدواریم که از اینجا که به یمن باز می گردیم جنگ متوقف و محاصره لغو شود. ما خواهان مبادله کامل زندانیان از طرف همه گروهها هستیم، چه از طرف صنعا، و چه از طرف مقابل و از امارات متحده عربی و عربستان سعودی.
عبدالسلام خاطرنشان کرد: بازگشایی فرودگاه صنعا یک دستاورد سیاسی برای هیچ حزبی نیست بلکه این حق کسانی است که مورد تجاوز قرار گرفته اند و مجروح شده اند.
با هدف حل مشکلات انسانی ناشی از جنگ و محاصره کشور حاضریم از فردا گفتگوها را آغاز کنیم.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2942841" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2942841?width=340&height=240"></script></div>
لحظه دست دادن دو گروه يمني در نشست سوئد
سرنوشت آینده یمن در دستان دو طرف گفتگو‌ها سرنوشت آینده یمن در دستان دو طرف گفتگو‌ها سرنوشت آینده یمن در دستان دو طرف گفتگو‌ها سرنوشت آینده یمن در دستان دو طرف گفتگو‌ها سرنوشت آینده یمن در دستان دو طرف گفتگو‌ها سرنوشت آینده یمن در دستان دو طرف گفتگو‌ها سرنوشت آینده یمن در دستان دو طرف گفتگو‌ها سرنوشت آینده یمن در دستان دو طرف گفتگو‌ها
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2942841" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2942841?width=400&height=300"></script></div>
وزیر امور خارجه سوئد: دو هیئت شرکت کننده در گفتگوها، فداکاریهای بسیاری کردند
مارگوت والستروم وزیر امور خارجه سوئد نيز در کنفرانس مطبوعاتی اختتامیه گفتگوهای یمنی در استکهلم سوئد، با تشکر از هیئتهای شرکت کننده در این گفتگوها گفت: کویت و عمان نقش مهمی در به سرانجام رساندن این دور از گفتگوها ایفا کردند. دو هیئت شرکت کننده در گفتگوها، برای دستیابی به نقاط مشترک فداکاریهای بسیاری کردند.
وزیر خارجه سوئد با اعلام اينکه کشورش در فوریه آتی، میزبان نشستی درباره حمایت انسانی از یمن، خواهد بود؛ اظهار داشت  بحران در یمن به توجه مداوم جامعه بین المللی نیاز دارد و سودان همچنان فعالانه به حمایت از تلاش های سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن ادامه خواهد داد. سال آینده (میلادی) در اواخر فوریه ما میزبانی مشترک همایش سازمان ملل را برای یاری رسانی انساندوستانه به یمن بر عهده خواهیم داشت و این سومین باری خواهد بود؛ اگر پیشرفت بیشتری بدست بیاید و من ابراز امیدواری می کنم در آن رویداد نیز درباره کمک به بازسازی یمن به گفتگو بنشینیم.
والستروم به هیئت های شرکت کننده نیز گفت: هرگز فراموش نکنید چرا اینجا گردهم آمده اید و چه کسانی را نمایندگی می کنید؛ شما نماینده مردم یمن، اعم از زنان، مردان و کودکان این کشور هستید و آنها هستند که بیشتری درد و رنج را در این درگیری ها متحمل شده اند. مردم یمن هم اکنون منتظر نتیجه بخش بودن این گفتگوها هستند؛ آنها می خواهند در کشورشان ثبات، نیکبختی و صلح و آشتی برقرار باشد و شما را تشویق می کنم هر چه بیشتر می توانند در تعامل سازنده با یکدیگر بیشتر تلاش کنید و با حسن نیت با فرایند سازمان ملل همراه شوید تا راه را برای ایجاد ثبات و صلح در یمن هموار سازید. و ما ابراز امیدواری می کنیم این روحیه مثبتی که در ریمبو شکل گرفته تداوم داشته باشد. بار دیگر از همه شما برای همه تلاش هایی که کردید تشکر و قدردانی می کنم.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2942217" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2942217?width=340&height=240"></script></div>
 
پلاتوی خبرنگار اعزامي از محل نشست پایانی مذاکرات صلح یمن در استکهلم
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2942133" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2942133?width=340&height=240"></script></div>
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2942147" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2942147?width=340&height=240"></script></div>
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2942157" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2942157?width=340&height=240"></script></div>
صف خبرنگاران برای ورود به نشست مذاکرات صلح یمن در سوئد
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2942159" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301539/2942159?width=340&height=240"></script></div>
 

نظر شما