شناسهٔ خبر: 29953058 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

حلقه داخلی نزدیک به ولیعهد سعودی زیر تیغ تغییرات

در شرایطی که پادشاه سالخورده سعودی در تلاش برای محدودسازی بحران ناشی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی برآمده است، حلقه نزدیکان ولیعهد جوان سعودی در معرض تهدید ترمیم ساختارهای قدرت دربار سلطنتی قرار دارند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در قلب حاکمیت خودکامه محمد بن سلمان گروهی از معتمدان، با نفوذی فوق‌العاده قرار دارند که در پشت عناوین کلی آنها پنهان شده است. حلقه داخلی ولیعهد سعودی اما در آستانه تغییر است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، در شرایطی که پادشاه سالخورده سعودی در تلاش برای محدودسازی بحران ناشی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی برآمده است، حلقه نزدیکان ولیعهد جوان سعودی در معرض تهدید ترمیم ساختارهای قدرت دربار سلطنتی قرار دارند.

یکی از چهره‌های اصلی حلقه نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعود القحطانی بود که بعد از افشای نقشش در عملیات قتل وحشیانه جمال خاشقجی در دوم اکتبر برکنار شد. در شرایطی که ریاض برای مبرا کردن ولیعهد ۳۳ ساله از هر گناهی به سختی تلاش می‌کند، سوال اینجاست که آیا پاکسازی‌های دیگری هم در راه است یا خیر.

یک فرد مطلع در درباره سعودی می گوید ملک سلمان به شدت درباره آنچه بر سر خاشقجی آمده، عصبانی است و مایل است تا تغییرات بیشتری در اطرافیان پسر محبوبش ایجاد کند. از سال ۲۰۱۵ تمام مسائل اقتصادی و امنیتی مهم زیر نظر شوراهای تازه تاسیس به ریاست شاهزاده محمد بن سلمان قرار گرفته است. در حلقه حمایت او لایه‌های دیگری از نفوذ هم ایجاد شده است اما آنها با خطر مواجهه با تدابیر ملک سلمان قرار دارند.

یک منبع سعودی دیگر در دربار سلطنتی پیش‌بینی می‌کند تغییرات شامل وظایف رسانه‌ای و سیاسی که پیشتر در کنترل قحطانی بود و دیگر مقام‌ها هم در آن دست داشتند، بشود. به گفته این منبع، مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای که قحطانی راه‌اندازی کرده بود و برای کنترل و شکل‌دهی به پیام‌های ریاض مورد استفاده قرار می‌گرفت، احتمالا منحل شود.

به گفته کارشناسان و ناظران سعودی، در کنار قحطانی دیگر معتمد قدرتمند در حلقه بن سلمان ترکی آل الشیخ، مشاور سلطنتی و رئیس سازمان ورزش عربستان قرار دارد. این دو از نزدیکترین مشاوران ولیعهد سعودی به شمار می‌روند و سردمدار کمپین مقابله با فعالان، وبلاگ‌نویسان، روحانیون و تاجران منتقد دولت به شمار می‌روند.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما