شناسهٔ خبر: 29952963 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر دوازدهمین همایش پیشگامان پیشرفت تاکید کرد

تلاش مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای ارتقا ایران به ۱۰ قدرت اقتصادی دنیا

دبیر دوازدهمین همایش پیشگامان پیشرفت بر تلاش مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای ارتقا ایران به ۱۰ قدرت اقتصادی دنیا، تاکید کرد و گفت: با تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می توانیم جایگاه کشور در عرصه های مختلف علمی، فناوری، اقتصادی و غیره را ارتقا دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر هادی اکبرزاده در دوازدهمین کنگره "پیشگامان پیشرفت" که امروز توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از دانشجویان، طلاب و اساتید جوان کشور در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، به مهم ترین مسایل اساسی کشور در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: ضعف عزم عدالت در نظام تصمیم گیری، عدم بهره‌مندی مناسب از ظرفیت‌های منطقه‌ای و سرزمینی، عدم کفایت تفقه در امور اجتماعی و حکومتی، جایگاه و روابط نادرست نفت در اقتصاد، نقص چرخه و نظام نوآوری (علم تا ثروت)، ضعف خردورزی و عقلانیت جمعی، ترسیم ناقص فرهنگ مطلوب، فقدان نظریه و ابهام در مفهوم معنویت، ضعف نظام و حکمرانی منابع طبیعی، آب و خاک، و ضعف خانواده‌محوری برخی مسایل دیگر از جمله این چالش ها است که در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تلاش می شود با کمک نخبگان و دانشگاهیان راهکارهایی برای رفع این چالش ها پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره ای به ساختار الگوی پایه و افق پیش رو، تصریح کرد: در سال ۱۴۴۴ هجری شمسی مردم ایران دیندار، عموماً پیرو قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) و با سبک زندگی و خانواده اسلامی ایرانی و روحیه جهادی، قانون‌مدار، پاسدار ارزش‌ها، هویت ملی و میراث انقلاب اسلامی، تربیت‌یافته به تناسب استعداد و علاقه تا عالی­ترین مراحل معنوی، علمی و مهارتی و شاغل در حرفه متناسب­‌اند و از احساس امنیت، آرامش، آسایش، سلامت و امید زندگی در سطح برتر جهانی برخوردارند.

به گفته دکتر اکبرزاده، تا سال ۱۴۴۴ ایران به پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی در سطح بین­‌المللی تبدیل شده و در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و از اقتصادی دانش‌بنیان، خوداتکا و مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی برخوردار و دارای یکی از ده اقتصاد بزرگ دنیا است. تا آن زمان، سلامت محیط زیست و پایداری منابع طبیعی، آب، انرژی و امنیت غذایی با حداقل نابرابری فضایی در کشور فراهم شده؛ کشف منابع، خلق مزیت‌ها و فرصت‌های جدید و وفور نعمت برای همگان با رعایت عدالت بین نسلی حاصل شده است. فقر، فساد و تبعیض در کشور ریشه­‌کن شده و تکافل عمومی و تأمین اجتماعی جامع و فراگیر و دسترسی آسان همگانی به نظام قضایی عادلانه تأمین شده است.

دبیر دوازدهمین همایش پیشگامان پیشرفت خاطر نشان کرد: ایران در آن زمان از تداوم رهبری فقیه عادل، شجاع و توانمند و ضمانت کافی برای سیاست­ها، قوانین و نظامات مبتنی بر اسلام برخوردار است و همچنان با اتکا به آرای عمومی از طریق مشارکت آزادانه مردم در انتخابات به دور از تهدید ثروت و قدرت و با بهره‌­گیری نظام­‌مند از مشورت جمعی نخبگان اداره می­شود و قدرت کامل برای دفاع بازدارنده از عزت، حاکمیت ملی و استقلال، امنیت همه‌جانبه و تمامیت ارضی خویش را حفظ کرده و عامل اصلی وحدت و اخوت اسلامی، ثبات منطقه­‌ای و عدالت و صلح جهانی است. بطوریکه در سال ۱۴۴۴ ایران از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت، در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا شناخته می‌شود و دارای ویژگی­های برجسته جامعه اسلامی و خاستگاه تمدن نوین اسلامی ایرانی است.

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به استقبال دانشگاهیان و نخبگان در همایش ها و کنفرانس های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،   تاکید کرد: در پنجمین کنفرانس پیشرفت با محوریت الگوی پایه که اردیبهشت ۹۵ برگزار شد و در ششمین کنفرانس نیز که با محوریت تعمیق و تکمیل الگوی پایه پیشرفت اردیبهشت ۹۶ برگزار شد تعداد ۳۴۲ مقالات پذیرفته شد. همچنین ششمین کنفرانس نیز با محوریت الگوی پایه به‌ سوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تعداد ۳۱۲ مقاله علمی دریافت کردیم.

دکتر اکبرزاده یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر توانستیم تحقق مواردی نظیر حصول اطمینان از کفایت تدابیر، شاخص سازی برای ارزیابی میزان، الزامات و سازوکارها ی نظارت و پایش تحقق سند الگو، الزامات و  سازوکارهای به روز رسانی و اصلاح سند الگو، الزامات ساختاری  و نهادی اجرای سند الگو، تقسیم کار ملی برای تحقق سند، چگونگی پرهیز از آفات و آسیب‌های برنامه‌های توسعه گذشته کشور در اجرای سند الگو و محدودیت‌ها و چالش های منطقه ای و بین المللی اجرای سند الگو را پیش روی سیاست ها و برنامه های مرکز الگو قرار بدهیم.

دبیر دوازدهمین همایش پیشگامان پیشرفت خاطر نشان کرد: هدف گذاری‌های تحول آفرین نظیر بهره گیری نظام مند از مشورت جمعی نخبگان، التزام عملی مسئولان به حد کفاف در معیشت، ریشه کنی فقر فساد و تبعیض، دسترسی آسان همگانی به نظام قضایی عادلانه و شفاف سازی فرایند های تخصیص امکانات و امتیازات دولتی از نوآوری های الگو به لحاظ محتوایی به شمار می رود.

دکتر اکبرزاده در پایان افزود: در زمینه هدف گذاری های کمی نیز تلاش کردیم به یکی از ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا، پنج کشور برتر در تولید اندیشه، علم و فناوری برسیم. همچنین بتوانیم  ظرف ۱۵ سال آینده خام فروشی را توقف و جایگزینی با زنجیره تولید ارزش افزوده داشته باشیم بگونه‌ای که کمتر از یک  درصد جمعیت حقوق بگیر دولت باشند.

انتهای پیام

نظر شما