شناسهٔ خبر: 29952829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس آسه آن در آستانه انتخابات سراسری

کوالالامپور- ایرنا- دولت نظامی تایلند بعد از مدت ها انتظار و تاخیر از تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در روز 24 فوریه 2019(5 اسفند) و همچنین رفع ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی در این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، تایلند درماه جاری به عنوان رئیس جدید اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' انتخاب شد و ناظران منطقه اعلام تاریخ انتخابات پس از چندین دوره تاخیر در این کشور جنوب شرق آسیا را ناشی از این موضوع می دانند.
طبق گزارش رسانه های تایلندی کمیته انتخابات این کشور پس از بارها به تعویق افتادن انتخابات زمان برگزاری نهایی انتخابات سراسری این کشور جنوب شرق آسیا را روز 24 فوریه 2019( 5 اسفند97) اعلام کرد.
با این وجود فعالیت سیاسی احزاب تا روز دوم ژانویه 2019(12 دی ماه 97) پس از اعلام فرمان پادشاه تایلند برای اعلام زمان رسمی برگزاری انتخابات نمی توانند فعالیت خود را آغاز کنند.
تاریخ برگزاری انتخابات سراسری تایلند توسط کمیته ای متشکل از نمایندگان دولت، شورای ملی صلح و نظم عمومی(NCPO)، مجلس قانونگذاری ملی،کمیته انتخابات،کمیته پیش نویس قانون اساسی و احزاب سیاسی در روز جمعه گذشته به تصویب رسید.
با این وجود تاکنون دموکرات ها و 'فئوتایی' به عنوان دو حزب بزرگ سیاسی تایلند انتخابات آتی را بایکوت کرده اند.
'ویسانو کرانگام' معاون نخست وزیر تایلند در این جلسه اعلام کرد براساس توافق شورای ملی صلح و نظم عمومی ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی پس از تایید روز انتخابات توسط پادشاه برداشته می شود و آنها می توانند فعالیت سیاسی خود را ازسر گیرند.
براساس این مجوز احزاب می توانند جلسات خود را برای انتخاب مدیران، گرفتن اعضای جدید و تصمیم گیری در مورد کاندیداهای و حوزه های انتخابی برگزار کنند.
طبق گزارش بانکوک پست اما ممنوعیت تجمعات عمومی در این کشور بیش از 5 نفر و همچنین کمپین های سیاسی همچنان به قوت خود باقی است.
کاندیداهای احزاب باید در روزهای 14 تا 18 ژانویه 2019 برای شرکت در انتخابات سراسری ثبت نام کنند و احزاب باید فهرست سه نامزد نخست وزیری آتی این کشور را به کمیته انتخابات تسیلم کنند.
براین اساس کمیته انتخابات پس از بررسی نهایی اسامی نامزدهای اصلی نخست وزیری دراین کشور را اعلام می کند.
براساس گزارش بانکوک پست انتخابات برای تایلندی های مقیم خارج از این کشور نیز در روزهای 4 تا 16 فوریه برگزار می شود که درصورت نیاز یک روز تمدید می شود.
شورای صلح و نظم عمومی نیز باید فهرست 250 نفر از سناتورهای تصویب شده برای مجلس سنای این کشور را تا روز 28 آوریل اعلام کند که باید به تایید پادشاه برسد.
طبق قانون اساسی تایلند، پارلمان جدید باید 15 روز پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات اولین جلسه خود را برگزار کند.
دو مجلس نمایندگان و سنای تایلند پس از تعیین روسای خود در اولین جلسه فرایند تعیین نخست وزیر آتی تایلند را آغاز می کنند.
پرایوت چان اوچا نخست وزیر تایلند اعلام کرد اولین گام برای تحقق دموکراسی در این کشور برداشته شد و احزاب سیاسی باید با مشارکت خود این روند را تقویت کنند.
225 نماینده از 75 حزب و گروه سیاسی در نشست روز جمعه شرکت داشتند و فقط نمایندگان دو حزب تایلند ان را تحریم کردند.
دولت چان اوچا که در پی کودتا قدرت را در این کشور به دست گرفت، پس از ماهها اعتصاب و تنش های خیابانی حامیان دولت نخست وزیر سابق 'یینگ لوک شیناواترا' هر نوع فعالیت سیاسی احزاب را ممنوع اعلام کرده بود.
انتخابات به عنوان امید تازه ای برای سیاسیون دومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا محسوب می شود.
البته حامیان 'تاکسین شیناواترا' نخست وزیر پیشین تایلند در روستاها و مناطق غیر شهری فعالیت گسترده ای در مخالفت با دولت نظامی ونظام سلطنتی دارند.
'پرایوت چان اوچا' فرمانده ارتش تایلند در سال 2014 میلادی (93) علیه تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر سابق این کشور کودتا کرد و با این اقدام باردیگر حکومت نظامیان دراین کشور قدرت گرفت.
نظامیان به رهبری «پرایوت چان اوچا» قرار بود انتخابات را در سال 2015 برگزار کنند اما با به تأخیر افتادن‌های مکرر، قرار است انتخابات در اسفند ماه سال جاری برگزار شود.
تایلند که رئیس آسه آن است نیاز دارد تا چالش های داخلی را هرچه سریعتر سامان داده تا بتواند با چالش های بسیار سیاسی و اقتصادی منطقه جنوب شرق آسیا به عنوان رئیس اتحادیه روبه رو شود.
مالزی، اندونزی، سنگاپور، برونئی، ویتنام، فیلیپین، کامبوج، لائوس، میانمار و تایلند 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا' آسه آن' هستند که درسال 1967 تاسیس شد.
آساق**1599**2040

نظر شما