شناسهٔ خبر: 29952669 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس سازمان غذا و دارو:

يارانه‌ دارو ثابت مانده؛ روند نرخ هزينه ها هر سال رو به صعود است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس سازمان غذا و دارو گفت: عدم افزايش بودجه موجب شده است که ما براي پوشش داروهاي بيماران خاص و صعب العلاج با کسري بودجه مواجه شويم.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از سالم خبر، غلامرضا اصغري در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه آيا بودجه فعلي سازمان غذا و دارو کفاف اعتبارات لازم براي فعاليت هاي نظارتي، تجهيز آزمايشگاه هاي اين سازمان، توسعه زير ساخت هاي نرم افزاري و ... را مي دهد،گفت: بخشي از اعتبارات سازمان غذا و دارو توسط دولت و در قالب بودجه هاي جاري و بخش ديگر آن از طريق درآمدهاي خود سازمان تامين مي شود. عمده بودجه جاري ما براي پرداخت حقوق و دستمزد يک هزار نفر از کارکنان اين سازمان صرف مي شود که حقوق اين کارمندان همچون ساير کارمندان دولت سال به سال افزايش پيدا مي کند و در اين بخش کاهش بودجه نداشتيم. اما همانطور که گفتم عدم افزايش يارانه دارو در سال اخير ما را با مشکلاتي مواجه کرده است.
وي افزود: با توجه به شيوع بيشتر بيماري هاي غيرواگير دار و خاص در همه جهان و رشد و توسعه روزافزون علم و صنعت داروسازي هر سال داروهاي جديدي به دنيا معرفي مي شوند. بنابراين با توجه به ضرورت ورود اين قبيل داروها و روش هاي نوين درماني به کشور، نياز است که اين رديف بودجه روند افزايشي داشته باشد که در سال هاي اخير اين اتفاق نيافتاده است.
اصغري با تاکيد بر اينکه اين روند موجب شده که ما براي پوشش داروهاي بيماران خاص و صعب العلاج با کسري بودجه مواجه باشيم ادامه داد: در واقع  با توجه به قيمت بالاي داروهاي بيماران خاص و مزمن بودن برخي بيماري‌ها، يارانه دارو، از طريق سازمان غذا و دارو در اختيار سازمان هاي بيمه گر قرار مي گيرد تا فرانشيز بيماران خاص کاهش و سهم پرداختي بيمه ها براي اين داروها تا 96  و حتي 100درصد افزايش پيدا کند.
رييس سازمان غذا و دارو با بيان اينکه بودجه هر سازمان بر نحوه فعاليت هاي آن اثرات مستقيم دارد، افزود: براي مثال سازمان غذا در مواجهه با قاچاق و تقلب در کالاهاي سلامت محور مسووليت مستقيم دارد و اين مسووليت، هزينه هاي بسياري را به سازمان تحميل مي کند و هر گونه کسري در منابع ممکن است موجب اختلال در اين مسير شود.   
وي در پاسخ به اين شائبه که برخي از بودجه هايي که با تاييد قانون مي بايست به سازمان غذا و دارو اختصاص مي يافت از قديم به برخي ارگانها و سازمانهاي غير مرتبط تخصيص داده شده است، گفت: من چنين مساله اي را تاييد نمي کنم، چون بودجه هر سازمان به طور جداگانه در مجلس تصويب و توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ مي شود و پس از آن امکان تصرف بودجه سازماني توسط سازمان يا نهاد ديگري وجود ندارد، اما کميسيون تلفيق مجلس، ممکن است جابه جايي هايي در رديف هاي بودجه هر سازمان ايجاد کند.
اصغري در مورد الصاق برچسب هاي تقلبي تي تک روي برخي محصولات قاچاق هم توضيح داد: اينکه آيا الصاق برچسب روي کالاهاي سلامت محور کافي است يا نه يک بحث فني است. اما آنچه که در اولين گام مي توان انجام داد اين است که اين شبکه هاي تقلب کشف شوند. ضمن آنکه ما بايد به يک روش کدينگ روي بياوريم که قابل تقلب کردن نباشد.
وي در پاسخ به اينکه آيا قرار است علاوه بر هزينه هاي بسياري که براي سامانه تي تک صرف شده، سامانه ديگري هم در کنار آن بوجود بيايد، گفت: قرار است اين اقدام در چارچوب همان سامانه تي تک اتفاق بيافتد اما به گونه اي که امکان تقلب را از بين ببرد.

نظر شما