شناسهٔ خبر: 29950645 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در مطالبات دانشجویی از نمایندگان اردبیل در مجلس مطرح شد؛

اردبیل در انتظار سه کارخانه مرتبط با کشاورزی/ گردنه حیران در حال حاضر قانوناً متعلق به گیلان است

نمایندگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی با حضور در دانشگاه محقق اردبیلی به مطالبات دانشجویان پاسخ گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سبلان‌ما، نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور محمد فیضی، رضا کریمی و صدیف بدری نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی توسط انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی دیشب در این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست عزیز حبیب رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ضمن عرض خیرمقدم برگزاری این گونه جلسات و نشست ها را تمرین دموکراسی عنوان کرد و گفت:اخلاق مداری و رعایت ادب از اصول نشست هایی از این دست است.

فیضی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ دیدار با دانشجویان را فرصت شنیدن مطالبات مردمی عنوان کرد.

کریمی دیگر نماینده مردم اردبیل نیز به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت:دانشجویان اگر مفاد برنامه  و بودجه ششم توسعه را مرور کنند فرصت های فراهم شده برای جوانان کشور را درک خوهند کرد چراکه تامین منافع اعتباری و سیاستگذاری عمده محور تدوین برنامه ها بود که در آن بر اساس مردم محوری عمل شد.

 بدری سومین نماینده مردم اردبیل در این جلسه با بیان اینکه دانشجو و جوان آرمانخواه و سرشار از انرژی است، گفت: جوانان از ایده های نابی برخوردارند که باید این پتانسیل های نهفته را به سمت توسعه استان و کشور هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه هر وقت مسئولان کشور به جوانان اعتماد کردند کارها به سرعت و به دقت پیش رفته است، گفت:دفاع مقدس  خود بهترین دلیل برای اعتماد به جوان است.

این نماینده مجلس قانون منع به کارگیری بازنشستگان را یادآور شد و گفت: هر چند در این راه مقاومت های زیادی صورت گرفت ولی در نهایت با تبدیل شدن به قانون و اجرایی شدن آن  فرصت های خوبی در اختیار جوانان گذاشته شده است.

در ادامه این نشست هریک از دبیران تشکل ها و کانون های دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی به بیان مطالبات  و دیدگاه های خود در مورد علکرد نمایندگان پرداخته و هر یک از نمایندگان در در فاصله زمانی 5 دقیقه به مطالبات آنها پاسخ دادند.

 مشروح کامل این پرسش و پاسخ به شرح زیر است:

ملاحت جو، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی:

این دانشجوی اردبیلی به منطقه آزاد اشاره کرد و با بیان اینکه با ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل به قطب صادرات تبدیل خواهد شد، وضعیت فعلی اقتصاد استان را یادآور شد و گفت: امروز نه تنها این کار صورت نگرفته است بلکه اردبیل به قطب واردات نیز تبدیل شده است به طوریکه عدم توجه به تولید،  کمر اردبیل را در زمینه اقتصادی شکسته است.

وی در ادامه سخنان خود به FAFTF و CFT اشاره کرد و گفت: با امضای این توافقنامه در واقع اطلاعات افراد تاثیرگذار  و نهادهای موثر داخلی در اختیار دشمنان اسلام قرار می گیرد و آنها را از دور خدمت کشور جدا می کند آیا تن دادن به معاهداتی چون برجام، کرسنت و ترکمنچای بر ای این ملت کافی نبود؟

ملاحت جو در پایان سخنان خودخواستار پاسخگویی نمایندگان در خصوص عملکرد خود در طول دوران مسئولیت شد و با بیان اینکه مردم حق دارند نسبت به آرای ماخوذه شما در مجلس اطلاع داشته باشند موضع نمایندگان اردبیل در خصوص شفافیت اراء را خواستار شد.

فیضی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی:

وی در پاسخ به سوال اول این دانشجوی اردبیلی با بیان اینکه حضور من در دانشگاه ها جنبه انتخاباتی ندارد، گفت: هر دانشگاه و هرتشکلی در هر زمانی دعوت کند درآن دانشگاه حاضر شده و به مطالبات دانشجویان پاشخ خواهم داد.

این نماینده مجلس به طرح مناطق آزاد اشاره کرد و با بیان اینکه در جلسه ای که در این خصوص در مجلس برگزار شد به عنوان موافق سخنرانی کردم به بحت قاچاق کالا پرداخت و گفت:سالانه حدود 20 میلیون دلار کالای قاچاق در کشور رد  و بدل می شود که اگر مناطق آزاد در مناطق محروم و مرزنشین مانند اردبیل ایجاد شود علاوه بر  جلوگیری از قاچاق کالا افرا  مرز نشین نیز مهاجرت نکرده و مرزهای کشور تقویت می شوند.

وی به مالیات نیز اشاره کرد و گفت: وجود منطقه آزاد برای توسعه اردبیل یک ضرورت اجتناب ناپذیر است هرچند ایراداتی چون وجود مناطق ویژه متعدد توسط شورای نگهبان بر طرح فوق وارد آمده که با اصلاح ان مشکلات حل شده و در اینده شاهد تصویب منطقه آزاد در اردبیل خواهیم بود.

فیضی به بحث FATF نیز اشاره کرد و گفت: نمایندگان با منطق موضوع را بررسی کردند، کار مجلس تمام شده در این خصوص تمام شده ولی شورای نگهبان برگشت داده  و منتظر اعلام نظر مجمع تشخیص مصلت نظام هستیم.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان  قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کرده گفت: پالرمو نیز در مجمع تشخیص مصلت نظام تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشور ما بزرگترین قربانی تروریسم است به لیست سرمایه گذاری جهان اشاره کرد و کفت:ایران در لیست بزرگ ریسک سرمایه گذاری قرار گرفته است به همین دلیل مجلس هوشمندانه عمل کرد تا بتواند از این لیست  بیرون بیاید.

این نماینده مجلس در خصوص طرح شفافیت آراء نیز گفت:از امضا کنند گان این بودم به آن رای دادم  هرجند عده ای از نمایندگان معتقدند که این طرح حرّیت نمایندگان را از بین می برد.

رضا کریمی نماینده مردم اردبیل در مجلس:

کریمی به اهداف ایجاد مناطق ازاد پرداخت و گفت:توسعه منطقه،، تولید و اشتغال، استفاده از سرمایه گذاری های خارجی، ورود تکنولوژی های پیشرفته به کشور و مهمتر از همه صدرات محصولات تولیدی به خارج از جمله اهداف ایجاد مناطق آزاد تجاری است

وی با بیان اینکه ایجاد مناطق ازاد موجب توسعه مناطق مرزی می شود، گفت: ضریب امنیت کشور نیز بالا می رود چراکه موجب مهاجرت معکوس در این مناطق می شود.

این نماینده مجلس به بحث قاچاق کالا هم پرداخت و گفت:ما در اجرای قانون مشکل داریم چراکه قانون مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد و دستگاه های نظارتی باید روی هدف متمرکز شوند.

نماینده مردم اردبیل،نیر، نمین و سرعین به آمار قاچاق کالا اشاره کرد و با بیان اینکه بالای 25 میلیارد قاچاق گزارش شده است گفت: آمار های رسمی بیانگر کاهش 10 میلیاردی قاچاق در کشور هستند.

وی طرح اتصال اصلاندوز به ارس اشاره کرد و گفت: این کار موجب تسهیل بحث منطقه آزاد در در اردیبل شد.

کریمی به طرح منطقه آزاد تجاری نمین نیز اشاره کرد و گفت: این طرح علی رغم تلاش نمایندگان به تصویب نرسید.

وی به بحث FATF هم پرداخت و گفت: با برگزاری جلسات علنی و غیر علنی و بررسی مفاد این معاهده کلیت به تصویب رسید در حالیکه 59  با تصویب این لایحه مخالفت کردند.

کریمی تصمیمی نهایی در این خصوص را بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد و گفت: تصمیم هرچه باشد منشور کاری همه ما خواهد شد.

وی از طرح شفافیت آراء هم استقبال کرد و گفت:الان هم شفافیت به معنی کامل در مجلس وجود دارد چراکه مواضع کمیسیون ها تخصصی کاملا معلوم است.

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی:

بدری در خصوص منطقه آزاد به تشریح زیر ساخت های استان پرداخت و گفت: وجود زیر ساخت اصلی ترین محور  توسعه هر استان است.

وی به گذشته اردبیل اشاره کرد و گفت: زمانی اردبیل در محل جاده ابریشم واقع شده بود زمانی که کشور در 4 ایالتی اداره می شد اردبیل مرکز تجاری، صنایع فلزی و مبادلات تجاری بود که منطقه آزاد تجاری می تواند این نقش را به اردبیل برگرداند.

وی با بیان اینکه در مجلس نهم دوبار در لایحه نوشته شد ولی تصویب نشد ،گفت با برنامه ریزی دقیق توانستیم منطقه تجاری اردبیل و 7 استان دیگر را به تصویب برسانیم که بعد از برطرف شدن ایرادات آن طرح نهایی شده و اجرایی می شود.

وی به FATF نیز اشاره کرد و گفت:لایحه تامین مالی تروریسم که کشورهایی چون اسرائیل غارتگر عضو اصلی آن و عربستان نیز عضو ناظر است نباید صحنه را خالی بگذاریم.

وی با بیان اینکه اسرائیل بزرگترین تروریسم دولتی است و عربستان پایبند امضا و تعهدات خود نیست، اظهار داشت:امریکا  به برجام که معاهده ای محکم تر بود واز شورای امنیت نیز مصوبه داشت متعهد نماندو  یکجانبه از ان خارج شد.

وی با بیان اینکه من به CFT  رای منفی دادم،  افزود: به نظر من حزبی کردن یک موضوع برای اهداف انتخاباتی چقدر به نفع است.

این نماینده مجلس به موضوع شفافیت آرا نیز پرداخت: من از جمله امضا کنندگان این طرح بودم و به فوریت ان هم رای دادم ولی طرح رای نیاورد.

وی در خصوص نحوه برخود دانشگاه با دانشجویان نیز گفت: به جای برخورد رادیکالی با  دانشجویان با سعه صدر  با دانشجویان برخورد کنید و به هر بهانه ای پای دانشجو را به کمیته انظباتی نکشانید بلکه با فراهم کردن فضای سالم و امن زمینه های توسعه سیاسی، فرهنگی و اجاملعی دانشجویان را فراهم کنید.

دشتی نماینده بسیج دانشجویی:بازار روسیه چرا از دست رفت؟

این دانشجوی فعال سخنان خود را خطاب به رضا کریمی نماینده اردبیل عنوان کرد و گفت:بی ثباتی یازار، مهاجرت از روستاها، خرابی بازار سیب و تغییر رویه باغداران مشگین شهر از سیب به شلیل از جمله مسائل کشاورزان منطقه است.

وی در ادامه سخنان خود رتبه 27 آبیاری هوشمند و ادوات و امکانات پیشرفته  کشاورزی استان در کشور را متذکر شد و گفت:چرا به رشد و توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی در استان توجه نمی شود در حالیکه اگر با کارانه های مزتبط حوزه تبدیلی تعامل شود به جای خراب کردن محصولات  می توان با تبدیل آن به محصولات دیگر درامدزایی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سیب زمینی نیز پرداخت و با بیان اینکه اردبیل زمانی قطب سیب زمینی کشور بود و یک ششم سیب زمینی کشور در اردبیل تولید می شد گفت: عدم توجه کافی به این محصول و نبود انبار و سرخانه مناسب و کافی در استان اکنون میزان تولید سیب زمینی دراردبیل 5 میلیون تن است در حالیه استانی چون خوزستان با آن شرایط جوی  و زمین های کشاوری  چیزی در حدود 16 میلیون تن سیب زمینی تولید و روانه بازار می کند.

وی در پایان سخنان خود از مسئولان استانی نیز انتقاد کرد و گفت: بازار روسیه بزرگترین ظرفیت پیش روی استان در زمینه محصولات کشاورزی بود که تنها به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی  مورد غفلت ماند در حالیکه مردم اردبیل نیازمند کار و اشتغال هستند.

وی با بیان اینکه مسائل کشاورزی مطالبات امروز مردم اردبیل به ممنوعیت صادرات سیب زمینی اشاره کرد و گفت: علی رغم افت قیمت صادرات سیب زمینی، قیمت این محصول در اردبیل بالا است.

وی به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت:موضع فراکسیون کشاورزی در این خصوص چیست ایا دردی از مردم دوا خواهید کرد.

وی از فیضی نماینده طرفدار دولت نیز خواست ضمن بیان سلام دانشجویان بسیجی به رئیس جمهور محترم از ایشان بخواهد در پیشرفت و آبادانی کشور  روی دستان پینه بسته جهادگران دانشجو نیز حساب کند.

کریمی نماینده مردم اردبیل در مجلس:

کریمی با بیان اینکه در ارتباط با کشاورزی لوایح دولتی را از 3 بند به 33 بند ارتقا دادیم گفت:در برنامه ششم توسعه بخش کشاورزی در منشور کاری قرار گرفته چراکه این بحث به محضر مقام معظم رهبری نیز رسید و ایشان تاکید کردند که مجلس بنشیند و برنامه ها بنویسد.

وی به سیاست های ابلاغی نیز اشاره کرد و گفت:صنایع تبدیلی در دستور کار قرار گرفته و استفاده از تجهیزات مدرن کشاوری در مناطق محروم پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه مجلس بستر سازی و قانون گذاری است نه اجرایی گفت:سعی داریم با بسترسازی صنایع تبدیلی در استان را افزایش دهیم به طوریکه الان شاهد افزایش ظرفیت انبارهای استان نیز هستیم.

وی به کارخانه های در حال احداث در خصوص تبدیل محصولات کشاورزی به خصوص سیب زمینی در اردبیل اشاره کرد و گفت: کارخانه اول در شرف بهره برداری است، یکی از کارخانه ها با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد و کارخانه دیگر نیز با سفر رئیس جمهور به اردبیل کلنگ زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این سه کارخانه با سرمایه گذاری بالغ بر 420 میلیارد تومن در اردبیل در حال احداث است گفت:یکی از کارخانه ها با مشکل انشعاب آب روبه رو است که جهت تامین آب مورد نیاز خود از تانکر آب استفاده می کند که جای تعجب دارد چرا که نبود زیرساخت های لازم موجب فرار سرمایه گذار می شود.

 فیضی نماینده مردم اردبیل

وی به مبحث راه آهن اردبیل اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه قبل از نمایندگان فعلی 7 میلیارد بودجه داشت و طی این سالها توانست تنها 323 میلیارد اعتبار جذب کند همه نمایندگان تلاش کردند تا این رقم سالانه از 7 میلیارد به 47 میلیارد ارتقا پیدا کند.

وی به اختصاص فاینانس های خارچی به به پروژه راه آهن اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: همه مسئولان استان تلاش کردیم تا 750میلیارد  طی سه سال فتینانس خارجی به راه آهن اردبیل اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه افتخار می کنم برای انجام کارها آویزان دفتر وزیر نیستم بلکه آنها به دفتر من می آیند گفت: اجازه تغییر نگرش نخواهم داد.

این نماینده اردبیل در مجلس به انتخاب اسلامی به عنوان وزیر نیز اشاره کرد و گفت:با اینکه من اصلاح طلب هستم امام قرار نیست از عملکرد نامناسب انتقاد نکنم وی برنامه خوبی نداشت بطوریکه از مدت 30 دقیقه فرصت دفاع خود تنها 14 دقیقه صحبات کرد که این خود بیانگر عدم کاری لازم وی بود ولی با رای دموکراسی انتخاب شد.

صدیف بدری نماینده اردبیل: حجتی به درد کشاورزان نمی خورد

این نماینده اردبیل با بیان اینکه حجتی به درد کشاورزان نمی خورد و بار ها عدم اطلاع وی از جریانات کشاورزان اثبات شده و با علم اینکه می دانم کشاورزان در شرایط سختی هستند اما کاری از دستم برنمی آید، تصریح کرد: زمانیکه از وی رتبه اردبیل در آبیاری هوشمند را پرسیدم اظهار بی اطلاعی کرد و از همکارش خواست پرس و جو کند بعد از آن فهمید که اردبیل از این لحاظ در جایگاه 27 کشور قرار دارد بنابر این چنین فردی شایسته وزیر بودن نیست .

 وی با بیان اینکه تلاش کردن تا وی استیضاح شود ولی موفق به برکناری حجتی نشدم گفت: تمام تلاش خود را به کار می گیرم تا فرد لایقی و کاردانی در این سمت قرار بگیرد.

علی صحرانورد،نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

این دانشجوی اردبیلی نبود نیروی کار ماهر را علت پسرفت اردبیل عنوان کرد و گفت: چرا خبری از راه اندازی دانشگاه صنعتی اردبیل نیست.

وی وضعیت بیمارستان های اردبیل را متذکر شد  و با بیان اینکه چرا بیمارستان نجف زاده که زمبن ان نیز وقف شده است شروه نمی شود و هنورز طی این سالها حتی در این زمین یک آجر هم سرپا نشده است در حالیکه مردم برای رفع نیاز درمانی خود به خارج استان می روند.

وی به نیروگاه سبلان نیز اشاره کرد و گفت: این نیروگاه نباید به سرنوشت هفت تپه دچار شود.

این دانشجوی اردبیلی به درآمدهای اب درمانی های استان نیز اشاره کرد و از نمایندگان خواست تا با اتخاذ تدابیری عوارض حاصل از درامدهای آب درمانی ها در اختیار شهرداری جهت ایجاد زیرساخت ها و توسعه شهری همان منطقه قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود به سفر ریاست جمهوری به کشور جمهوری آذربایجان نیز اشاره کرد و با انتقاد از نمایندگان استان گفت: متاسفانه در این سفر نماینده ای از اردبیل رئیس جمهور را همراهی نکرد در حالی که نمایندگانی از آذربایجان شرقی و گیلان در این سفر که دارای منافع زیادی برای استان های فوق بود رئیس جمهور را همراهی کرده بودند.

وی از نمایندگان اردبیل در مجلس نیز خواست نسبت به احداث کمپ علی دایی که آبرو و اعتبار اردبیل و ایران در فوتبال جهان است وی را یاری کرده و با گره گشایی از روند اجرایی این پروژه شاهد بهره برداری این کمپ بزرگ  و بین المللی در اردبیل نیز باشیم.

 فیضی نماینده مردم اردبیل در مجلس:

وی به احداث بیمارستان نجف زاده اشاره کرد  و گفت: این بیمارستان با پیگیری های نمایندگان اردبیل در حالی از اعتبار 2 میلیاردی برخوردار شد که ظرفیت ان نیز از 250 تخت به 500 تخت نیز ارتقا یافت

وی به احداث بیمارستان 1000 تختخوابی در اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: با پیگیری های استاندار اردبیل  این پروژه نیز در آینده نزدیک توسط قرارگاه خاتم سپاه  عملیاتی می شود.

وی به مبحث آب درمانی و عوارض آن نیز اشاره کرد و گفت: با تلاش های نمایندگان اردبیل این طرح در مجلس مطرح و در کمیته اقتصادی برنامه و بودجه کار شد که با تصویب آن  عوارض حاصل از آب گرم و معدنی در شهرستان ها  صرف ایجاد زیرساخت گردشگری در همان منطقه خواهد شد.

وی به نیروگاه سبلان نیز اشاره کرد و گفت: پرونده نیروگاه سبلان در جال پیگیری است و پرونده به کمیسیون اصل 90 ارجا شده و پیگیر وضعیت کارکنان این نیروگاه هستیم.

رضا کریمی نماینده مردم اردبیل در مجلس:

وی به موضوع آب درمانی و استفاده از عوارض آن در ایجاد زیرساخت ها اشاره کرد و گفت هنگام طرح در صحن مجلی تغییر رویه دادیم چراکه برخی از روستاهای اردبیل نیز دارای این ظرفیت هستند بنابر این با تدابیر اتخاذ شده این طرح شمال روستاهای اردبیل خواهد شد.

وی به سفر ریاست جمهوری به کشور جمهوری آذربایجان نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص برنامه از سوی دولت طرح ریزی شده بود ما هم بعد اطلاع در مجلس تذکر دادیم.

وی به کمپ علی دایی نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه نیازمند  وجود سرمایه گذار است و تا خود سرمایه گذار پای کار نیاید اتفاق خاصی نمی افتد.

وی از عملیاتی شدن  پیست اسکی روی چمن اردبیل،زمبن گلف و باشگاه اسب سواری در اردبیل خبرداد.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس:

این نماینده مجلس در خصوص بیمارستان نجف زاده نیز گفت: اجرای این پروژه در انتخاب متصدی پروژه بین وزارت بهداشت و وزارت راه در حال تبادل است و به محض مشحص شدن مسئول کار اچرایی آن عملیاتی خواهد شد.

وی به نیروگاه سبلان نیز اشاره کرد و گفت: در ایخصوص طی بازدید میدانی از نیروگاه  و صحبن با کارکنان به وزیر مربوطه نیز در مجلس تذکر لازم داده شد و پیگیر حق و حقوق کارکنان این نیروگاه هستیم.

وی به عوارض آب درمانی نیز اشاره کرد و گفت: پیگیر مطالبات مردم در این زمینه نیز خواهیم بود.

این نماینده مجلس در پاسخ به انتقاد سفر ریاست جمهوری به جمهوری آذربایجان نیز گفت: طی نطقی در مجلی به این موضوع نیز پرداختم و در آن از عبارت اردبیل استان ناتنی نیز استفاده کردم که شواهد آن نیز موجود است چرا که خود دولت متصدی امر بود و ما در جریان نبودیم و به این طریق اعتراض خودم را نشان دادم.

وی در پایان سخنان خود به کمپ علی دایی در اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: در حال رایزنی با مسئولان استانی جهت در اختیار گرفتن زمین مد نظر هستیم تا این مسئله نیز حل شود.

تصاویر بیستر را در ادامه ببینید.

انتهای پیام/

 

نظر شما