شناسهٔ خبر: 29950395 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیماری های متابولیکی مانع رسیدن به استانداردهای جهانی است

زنجان – ایرنا - دبیر علمی همایش نخستین همایش ملی ناهنجارهای متابولیکی دام و طیور گفت: یکی از دلایلی که بخش دام و طیور به استانداردهای جهانی نمی رسیم وجود این بیماری های متابولیکی است و عملکرد دام را کاهش می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدحسین شهیری روز پنجشنبه در حاشیه نخستین همایش ملی ناهنجارهای متابولیکی دام و طیور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و ایسنا افزود: بیماریهای دام و طیور به عفونی و متابولیک تقسیم می شود که دامپزشکی تا حدودی درباره عفونی کنترل دارد و درصد شیوع آن روبه کاهش است.
وی اظهارداشت: با توجه به افزایش تولید دام و طیور شاهد دسته جدیدی از بیمار ها به نام متابولیک هستیم که روزانه در حال گسترش است.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در دام و طیور به استانداردهای جهانی نمی رسیم وجود این بیماری هاست که گاهی به صورت نامشخص در گله ها وجود دارد و عملکرد دام را کاهش می دهد.
دبیر علمی همایش و رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان، هدف از این همایش را اهمیت دادن به بیماری ها متابولیک و راه حل و چالش های آنرا به فعالان در صنعت دامپروری معرفی کنیم.

** عوامل بیماری های متابولیکی دام و طیور با فناوری های جدید شناسایی شود
دبیر علمی نخستین همایش ناهنجاری های متابولیکی دام و طیور در این همایش گفت: باید عوامل مختلف بیماری های متابولیکی دام و طیور به فناوری های جدید شناسایی شود و فقط به یک علت بسنده نکنیم.
حمید امانلو افزود: در زمان حاضر دیدگاه در باره موفقیت پرورش دهندگان گاو شیری کشور است اما این قشر در برخی موارد مشکلاتی دارند که باید حداقل در همایش های بعدی جواب و راه حلی برای آن ارایه دهند.
به گفته وی، مرده زایی در گاوداری های شیری، تولد گوساله هایی با وزن پایین، تولد گوساله هایی حساس به اسهال و دیگر ویروس ها،زود زایی، پایین بودن سن جنین کمتر از 279 روز از ناهنجاریهای متابولیکی در دام است.
دبیر علمی نخستین همایش ناهنجاری های متابولیکی دام و طیور گفت: تولد مبتلا به سیانوز و سپتیک آرتریت، تب شیر، جفت ماندگی، متریت و امدومتریت، سقط های غیر عفونی، کیست های تخمدان فولیکولار و لونتال از دیگر ناهنجاری های متابولیکی در دام برشمرد.
امانی، کم باروری و ناباروری، عدم رجعت رحمی، جابجایی شیردان، مرده زایی، سقط در اوایل دوره آبستنی، سقط در اواسط و اوخر این دوره را از دیگر ناهنجاری های متابولیکی برشمرد.
وی یادآوری کرد: این بیمارها و ناهنجاری های متابولیکی در گاوداری ها سال های سال بوده و در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد.
دبیر علمی نخستین همایش ناهنجاری های متابولیکی دام و طیور گفت: نباید برای بررسی عوامل این ناهنجاری ها فقط به یک عامل اکتفا کنیم بلکه باید دیکر عوامل را با دیدگاه کلی در کنار هم قرار داده آنرا تشخیص دهیم.
امانی یادآوری کرد: دامپزشکان و متخصصان تغذیه، زیست نشانگرهایی که یکی دو ماه قبل از بیماری افزایش پیدا می کنند را شناسایی و در صورت امکان، ژن را سرکوب یا تغییر و ترکیبی در خون ایجاد کنند و با عوامل مختلف با فناوری های جدید علت بیماری را تشخیص و آنرا یکی دو ماه قبل از شیوع پیشگیری کنند.
به گزارش ایرنا، بر اساس دعوت دانشگاه زنجان از رسانه ها و ریز برنامه های آن سخنرانان نخستین همایش ملی ناهنجارهای متابولیکی دام و طیور رضایی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس این دانشگاه بود که حضور نداشتند.
9505/6085

نظر شما