شناسهٔ خبر: 29950374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

نگرانی اروپا از تبعات وخیم فشار حداکثری ترامپ علیه ایران

صاحب‌خبر -
نگرانی اروپا از تبعات وخیم فشار حداکثری ترامپ علیه ایران

فرارو- با توجه به اینکه ایران حتی بعد از بازگشت تحریم‌های آمریکا، فعلا به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ادامه می‌دهد، متحدان اروپایی واشنگتن نگران هستند که کارزار «فشار حداکثری» دولت آمریکا ممکن است نهایتا به جنگ منجر شود.

به گزارش فرارو، در حالی که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گذشته از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده که برای محدود کردن فعالیت‌های موشک بالستیکی ایران اقدامات سختگیرانه‌تری اتخاذ کند، متحدان اروپایی آمریکا گفته‌اند آن‌ها تردید دارند که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ به اهداف علنی‌اش، یعنی دستیابی به یک توافق بهتر با ایران، برسد. در مقابل، آن‌ها نگران هستند که این کارزار به مرور زمان ممکن است ایران را به گونه‌ای به واکنش نشان دادن تحریک کند که ممکن است به تقابل نظامی منجر شود.

پومپئو در جلسه شورای امنیت، با بیان اینکه ایران بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را دارد، مدعی شد این موشک‌ها برای متحدان آمریکا در منطقه خطرآفرین است. او گفت: «فراتر از پرداختن به فعالیت‌های موشک بالستیکی ایران، شورای (امنیت) باید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را در سال ۲۰۲۰ رفع نکند.»

در حالی که چندین نماینده در شورای امنیت مانند آمریکا درباره آزمایش‌های موشک بالستیکی ایران و انتقال ادعایی فناوری موشکی به یمن ابراز نگرانی کرده‌اند، همه آن‌ها تاکید کردند که حفظ توافق هسته‌ای ایران یک اولویت امنیت بین المللی بزرگتری است.

هشت کشور اروپایی قبل از جلسه شورای امنیت درباره ایران با صدور بیانیه‌ای از کارآمدی توافق هسته‌ای دفاع کردند و گفتند: «در پی خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، برجام با چالش‌های قابل توجهی مواجه شده است.»

در ادامه بیانیه، این کشور‌ها بر ضرورت استمرار برجام و تامین منافع اقتصادی مردم ایران تاکید کردند.

به گزارش المانیتور، دیپلمات‌های اروپایی، که از نزدیک با دولت آمریکا در مورد ایران کار می‌کنند، می‌گویند آن‌ها چشم انداز کمی برای پذیرش پیشنهاد مذاکرات ترامپ از سوی ایران می‌بینند. علاوه بر این، آن‌ها چشم انداز پذیرش چیزی شبیه به ۱۲ درخواست پومپئو توسط ایران را هم به استهزا می‌گیرند. با وجود اینکه ترامپ به همتایان اروپایی گفته او دنبال جنگ با ایران نیست، برخی دیپلمات‌های اروپایی این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا برخی اعضای دولت ترامپ ترجیح می‌دهند که ایران را به یک اقدام شتابزده تحریک کنند تا بهانه تقابل نظامی فراهم شود.

یک دیپلمات اروپایی ناشناس در یک جلسه‌ای با گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران گفت: «در خصوص، به اصطلاح "فشار حداکثری" بر ایران... شما در مرحله‌ای باید با احتیاط با ایران رفتار کنید. اگر بر ایران فشار بیش از حد بگذارید، در مرحله‌ای، برنامه هسته‌ای‌اش را از سر خواهد گرفت. این ریسک بدرفتاری‌شان را بیشتر می‌کند.»

این دیپلمات افزود: «حفظ اندکی انعطاف‌پذیری در این سیاست، ضروری است، مقداری فشار لازم است. فشار مفرط اشتباه خواهد بود. سوال بزرگ این است، که فراتر از فشار حداکثری چه راهبردی وجود دارد. آمریکا توقع چه چیزی دارد؟»

دیپلمات اروپایی ادامه داد: «رئیس جمهور ترامپ گفته او می‌خواهد ایران به میز مذاکره بازگردد. اما چه زمانی از ایرانیان بپرسیم که "کی به (میز مذاکره) خواهید رفت؟ " آن‌ها امتناع می‌کنند. چرا باید بروند؟ آن‌ها توافقی کردند. سپس از آن‌ها دعوت شد که بر سر ۱۲ درخواست پومپئو سازش کنند. در یک زمانی، شاید به گفتگو‌ها با آمریکا بازگردند. (اما) در کوتاه مدت، این بسیار بعید است.»

این مقام اروپایی تصریح کرد: «اثر سیاست فشار حداکثری می‌تواند دو نتیجه داشته باشد: یا در یک مرحله‌ای، طبق برنامه پیش برود، یعنی ایران به زانو درآید و توافق جدید پومپئو را امضا کند. این گزینه اول است. گزینه دوم، که برخی از افراد داخل این دولت (ترامپ) از آن حمایت می‌کنند، این است که تنش‌ها بالا برود. یعنی فشار بسیار زیادی (بر ایران) تحمیل شود که این امر ایران را به سوی عدم همکاری هل می‌دهد. این یک ریسک جدی است.»

به گفته این دیپلمات «اگر در مرحله‌ای، ایران نتواند هیچ نفتی صادر کند، ریسک بدرفتاری آن، افزایش خواهد یافت. اگر ایران تصمیم بگیرد به برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد، در آن حالت ممکن است اقدام نظامی مطرح شود... این یکی از نتایج فشار حداکثری است و من مطمئن نیستم که این (گزینه نظامی) روی میز قرار ندارد.»

پس از جلسه شورای امنیت، پومپئو قول داد که آمریکا برای اعمال فشار بر ایران به خاطر فعالیت‌های موشکی، یک ائتلاف بین المللی تاسیس کند. اما دیپلمات اروپایی معتقد است که آمریکا در این امر شکست خورده است. او اعلام کرد: «تاکنون، تلاش این دولت برای ایجاد یک ائتلاف علیه ایران ناکام مانده است.»

نظر شما