شناسهٔ خبر: 29950264 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تشیع در ایران ساخته صفویان نیست/ وجود تشیع در خوزستان از زمان امام علی(ع)

گروه فرهنگی ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: تشیع در خوزستان از زمان امام علی(ع) وجود داشته و به هیچ‌وجه تشیع در ایران ساخته صفویان نیست که مخالفان همیشه عبارت تشیع صفوی را بر زبان دارند.

صاحب‌خبر -

ببببببببببببببب

به گزارش ایکنا از خوزستان، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در آیین رونمایی از کتاب «تاریخ تشیع در خوزستان» که شامگاه 21 آذرماه برگزار شد، با بیان اینکه ملت‌ها با فرهنگ زنده هستند، گفت: فرهنگ ایران یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌هایی است که حتی دشمن به آن اقرار دارد.

وی با بیان اینکه قلم به دست گرفتن و نویسندگی موهبتی الهی و سپاس خدا را به همراه دارد، گفت: خوزستان و اهواز دروازه ورود تشیع به ایران بوده و ان شالله کتاب مذکور دروازه تألیف کتاب‌ها و مجلدات دیگری در این زمینه باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اهواز با تشیع آغاز و با تشیع نیز پایان می‌یابد، افزود: خوزستان به نام محمد و آل محمد(ص) مزین شده و آثار بسیار برجسته علمایی همچون حسین بن سعید اهوازی و علی بن مهزیار اهوازی، گواهی بر این کلام است.

طبسی با تأکید بر حمایت مسئولان فرهنگی کشور از نویسندگان کتب تاریخی، گفت: جا دارد که این کتاب به زبان عربی و دیگر زبان‌ها نوشته شود و پیرامون موضوعات آن، مباحثات بی‌شماری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی برای تبلیغ مذهب تشیع و احیای شعائر مذهبی، انجام شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نحوه تثبیت تشیع در خوزستان، بیان کرد: امام رضا(ع) علی‌رغم بیماری شدیدی که در سفر به طوس داشتند، تأکید داشتند که باید از اهواز عبور کنند و با این اقدام عملاً تشیع را در اهواز تثبیت کردند و این بدان معناست که حتی پیش از سفر حضرت رضا(ع) به اهواز، تشیع در اهواز وجود داشته است.

وی تأکید کرد: تشیع در خوزستان از زمان امام علی(ع) وجود داشته و به هیچ‌وجه تشیع در ایران ساخته صفویان نیست که مخالفان همیشه عبارت تشیع صفوی را بر زبان دارند.

طبسی در پاسخ به شبهه‌ای از معاندین مردم ولایت مدار اهوازی، گفت: اصول تشیع ریشه در عرب‌های مدینه، صحابه و دوران رسول خدا(ص) دارد، چراکه ابوذر، مقداد و عمار که صحابه‌های حضرت ختمی‌مرتبت، در آن دوران شیعه علی(ع) بودند، درحالی‌که تنها سلمان فارسی یک ایرانی بوده است و این گفته بسیاری از اندیشمندان سنی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه، در پایان با تقدیر از عبدالکاظم علی‌نژاد برای نگارش کتاب ارزشمند «تاریخ تشیع در خوزستان» گفت: امیدوارم این کتاب گام مبارکی برای معرفی ریشه‌های تشیع در خوزستان باشد تا دشمن خواب جدیدی به سرش نزند و اگر چنین شد، بداند که هیچ‌کدام از خواب‌هایش، تعبیر نخواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما