شناسهٔ خبر: 29950086 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

کمبود اعتبارات پژوهشی/ ۷۳ درصد مواد اولیه دارو در کشور تولید می شود

آخوند زاده با بیان اینکه کمبود اعتبارات پژوهشی یکی از معضلات تولید علم است گفت: ۷۳ درصد مواد اولیه دارویی در کشور تولید می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «شاهین آخوند زاده»، امروز(پنج‌شنبه، 22آذر) در مراسم هفته پژوهش که در سالن اجتماعات بانک صادرات رشت برگزار شد، اظهار کرد: ایران پیشرفت علمی چشم‌گیری نسبت به گذشته کسب کرده است.

 

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه پژوهش و تحقیق از مهمترین شاخصه‌های تولید علم و دانش غنی و ماندگار است، گفت: پژوهش به زبان ساده همان تمرین و مانور است.

 

وی اذعان کرد: کسب رتبه‌های برتر در بخش پژوهشی بسیار غرور آفرین بوده و این  افتخارات طی 40 سال به بار نشسته است.

 

آخوندزاده خاطرنشان کرد: یک پژوهش در مدت چهار سال نتیجه خواهد داد، اینگونه نیست که در دوره‌ای خاص از دولت این روند بالا یا پایین شود.

 

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: در شرایطی جنگی قرار داریم و در این موقعیت باید با تکیه بر پژوهش و تحقیق در برابر تهدیدات و تحریم‌ها ایستادگی کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات پژوهشی بسیار ناچیز است اضافه کرد: امکانات پژوهشی در کشور بسیار محدود بوده یا در برخی از بخش‌ها وجود ندارد.

 

آخوند زاده به تولید مقالات پژوهشی اشاره و تصریح کرد: ایران در چند سال اخیر در تولید کیفیت و کمیت مقالات علمی و پژوهشی حائز رتبه‌های برتر و نخست شده است.

 

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به کمبود اعتبارات پژوهشی کشور پرداخت و افزود: در سال گذشته  10 هزار میلیارد تومان به بخش پژوهشی تخصیص یافته که از مجموع اعتبارات 25 درصد سهم وزارت علوم و هشت درصد سهم وزارت بهداشت است.

 

وی اضافه کرد: با تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته در وزارت علوم و بهداشت این اعتبارات بسیار محدود و ناچیز است.

 

آخوندزاده اذعان کرد: ایران با وجود حمایت و اعتبار اندک در بخش پژوهشی توانسته است رتبه نخست تولید علم را در منطقه از آن خود کند.

 

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طبق آمار مستند 10 سال پیش، تنها 51 درصد  مواد اولیه  دارویی  در کشور تولید می شد، که این آمار در 10 سال گذشته به 73 درصد رسیده است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید از پژوهش در کشور حمایت شود گفت: با توجه به نوسانات ارزی سال آینده با مشکلات پژوهشی مواجه خواهیم شد.

 

نظر شما