شناسهٔ خبر: 29950026 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ادامه حمایت اروپا از برجام

کشورهای اروپایی از ادامه حضور در برجام حمایت کردند.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، کشورهای اروپایی در ادامه حمایت از برجام بر اراده خود به منظور راه اندازی ساز و کار ویژه مالی و بانکی برای تسهیل تجارت ایران در ایام تحریم ها تاکید کردند.
 

در همین رابطه، «فدریکا موگرینی» ۲ روز پیش، از اجرایی‌شدن سازوکار مالی موسوم به SPV تا آخر سال میلادی جاری خبر داد.
 

راشاتودی به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، نوشته بود که "انتظار دارم سازوکار مالی تا چند هفته آینده و پیش از پایان این سال (۲۰۱۸) به عنوان راهی برای حفظ و ارتقای داد و ستدهای مشروع مستقر شود و کارمان به خوبی در حال پیشرفت است".
 

علاوه بر این، هشت کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک ضمن تعیین تکلیف مجدد بر لزوم ادامه اجرای برجام نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌ موشکی ایران ابراز نگرانی کردند.
 

به‌ گزارش ‌ایسنا، هشت کشور اروپایی شامل بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد و انگلیس پس از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ یک بیانیه مشترک منتشر کردند.
 

در این بیانیه آمده است: ما به عنوان اعضای اروپایی شورای امنیت خواهان آن هستیم که بر تعهد و ادامه‌ حمایت‌مان از اجرای کامل و موثر برنامه جامع اقدام مشترک بر جام و قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کنیم.
 

در ادامه‌ این بیانیه آمده است: همان طور که مورد تایید قرار گرفته است ایران به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد. برجام به شکلی موثر برنامه هسته‌ای ایران را محدود و تضمین می‌کند که این کشور به سلاح هسته‌ای دست نمی یابد. این یک امر کلیدی برای امنیت اروپا است.


این کشورهای اروپایی در ادامه‌ تصریح کردند: هر چند برجام پس از خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌های این کشور علیه ایران با چالش‌هایی بزرگ روبرو است و ما باز هم تاسف خود را از این مساله ابراز می‌کنیم.
 

گفتنی است، ساز و کار ویژه مالی و بانکی اروپا به گفته مقامات کشورمان نیز با ایده های جدید همراه شده و پیش از پایان ۲۰۱۸ اجرایی می شود./

 

 

نظر شما