شناسهٔ خبر: 29950010 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

بلومبرگ گزارش می دهد

سرمایه گذاری ۹ میلیارد دلاری چین جهت استقلال از GPS آمریکا

درحال حاضر کشور آمریکا با استفاده از سامانه GPS، کنترل مکان یابی تمامی وسایل الکترونیکی از جمله تلفن های هوشمند، خودروها و حتی سامانه های هدایت موشکی را در انحصار خود دارد. اما دولت چین به تازگی باهدف استقلال از GPS آمریکا، بیش از ۹ میلیارد دلار به منظور راه اندازی سیستم مکان یابی بومی بایدو سرمایه گذاری نموده است. این سیستم قرار است از سال ۲۰۲۰ امکان بهره برداری در چین و کشورهای همسایه آن را فراهم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز پیشرفت کشور چین در طول سال های اخیر به قدری بوده است که اکنون این کشور یکی از رقبای اصلی آمریکا در زمینه های مختلف محسوب می شود.

زیرساخت های مکان یابی جهان در انحصار آمریکاست

یکی از این حوزه های مهم، مسئله فناوری و زیرساخت های مربوط به مکان یابی است که در طول دهه های اخیر در انحصار آمریکا قرار داشته است.

بسیاری از وسایل الکترونیکی از جمله تلفن های هوشمند، خودروها، میکروچیپ ها و حتی سامانه های هدایت موشکی، که امروزه از سوی مردم، صنایع و دولت ها در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد، از سیستم های مخابراتی سامانه GPS بهره می برند که تمامی ماهواره های آن در اختیار آمریکا قرار دارد و از سوی نیروی هوایی این کشور کنترل می شود.

چرا چین نمیخواهد به GPS آمریکا وابسته باشد؟

اما انحصار آمریکا در این حوزه استراتژیک چیزی نیست که دولتمردان چینی به آن راضی باشند. در واقع دولت چین تمایل ندارد به زیرساخت هایی وابسته باشد که دولت آمریکا بتواند هر زمان که اراده کرد آن ها را خاموش کند.

علاوه بر این استفاده از سیستم مکان یابی تحت نظر نیروی هوایی آمریکا، از سوی وسایل الکترونیکی موجود در چین، در عمل به معنی در اختیار قرار دادن طیف وسیعی از اطلاعات مردم و زیرساخت های چین به آمریکا است که می تواند در زمان های بحران و یا جنگ به ضرر این کشور تمام شود.

سرمایه گذاری ۹ میلیارد دلاری چین جهت استقلال از GPS آمریکا

به همین منظور دولت چین در طول سال های اخیر سرمایه گذاری ویژه ای در زمینه سیستم های مکان یابی انجام داده است تا بتواند از سیستم GPS آمریکا مستقل شود.

دولت چین برنامه راه اندازی سیستم مکان یابی بومی خود را از دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز کرده است و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز آن بین ۹ تا ۱۰.۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است. به گفته تحلیلگران امنیتی آمریکا، این طرح یکی از بزرگترین برنامه های حوزه هوافضا کشور چین در سال های اخیر محسوب می شود.

سیستم مکان یابی بایدو چین رقیب GPS آمریکا

دولت چین سیستم مکان یابی بومی خود را «بایدو» نام گذاری کرده است. بر اساس اخبار منتشر شده، این سیستم مکان یابی از سال ۲۰۲۰ در چین و همسایگان این کشور آماده بهره برداری خواهد بود.

پس از فراهم شدن زیرساخت های بایدو، زمان آن خواهد بود که وسایل الکترونیکی که نیاز به استفاده از سیستم های مکان یابی دارند، به نحوی طراحی شوند که امکان اتصال به سیستم مکان یابی بایدو را داشته باشند و بدون نیاز به GPS آمریکا به انجام فعالیت های خود بپردازند.

برنامه ریزی های گسترده چین به منظور توسعه بخش هوافضا

با اینحال راه اندازی سیستم مکان یابی بایدو تنها یکی از پروژه های بلندپروازانه دولت چین در بخش هوافضا محسوب می شود.

دولت چین یکی از اهداف اصلی خود را تبدیل شدن به یک کشور پیشرو در عرصه هوافضای جهانی اعلام کرده است و قصد دارد در زمینه هایی همچون ساخت راکت های فضایی، توسعه فناوری های اکتشاف فضایی و ارسال سفینه های فضایی سرمایه گذاری نماید.

منبع: بلومبرگ yon.ir/Hax69

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما