شناسهٔ خبر: 29949689 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بررسی چرایی عدم رونق اقتصاد هنر در البرز؛

رنجی که فرهنگ‌و هنر در البرز از بی‌فرهنگی می برد/ وقتی رانت خواری به هنر هم رحم نمی‌کند

استان البرز با دارایی و ظرفیت بالای هنرمندان و پیشینه ی غنی فرهنگ و هنر، امروزه زبانی برای بیان استعدادها و عرصه ای برای عرضه فرهنگ و هنر خود ندارد. رنجی که بدنه فرهنگ و اصالت این استان را با پیشینه چندین هزارساله زخمی و رنجور می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استان البرز با قدمت چندهزارساله تاریخی و دارای میراث فرهنگی مادی و معنوی ثبت شده، شخصیت های گوناگون علمی، هنری، مذهبی و قهرمانان ملی در عرصه های مختلف جهاد و دفاع از میهن، ورزش و ... .است

البرز سی و یکمین استان کشور با جمعیتی غریب به سه میلیون نفر و با مرکزیت شهر کرج است که با داشتن پتانسیل بالای هنرمندان، فرهنگ غنی ، چهره های سرشناس از گذشته ، تاکنون بوده است ولی قابلیت ارایه فرهنگ بومی و اختصاصی خود را در هیچ یک از زمینه های هنری ندارد.

با نگاه سرانگشتی به آمار رویدادهای هنری و ظاهر شهرستانهای البرز می توان به این مهم دست یافت که استان فاقد اصالت فرهنگی، بومی، هنری معماری و شهرسازی است و هنری بومی که بتوان استان را به آن مهم شناخت ندارد.

از این رهگذر خبرنگار ،"تیتریک نظرات برخی هنرمندان در حال فعالیت استان را در این زمینه جویا شده است.

نزدیک بودن پاتخت به هنر البرز لطمه زده است/ مسئولین فرهنگی غیر بومی؛ لطمه بزرگی به فرهنگ البرز می زند/ البرز هنر بومی ندارد/رانت در بودجه های فرهنگی استان غوغا می کند

البرز شرکت فیلم سازی درخور ندارد

مهدی نوری از فیلمسازان البرزی در گفتگو با  ،"تیتریکاظهار می دارد: دغدغه اصلی و کلیشه‌ای فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه این است که حلقه اقتصاد به چرخه فیلم کوتاه اضافه شود تا بتوانند فیلم سازی را به عنوان یک حرفه دنبال کنند که با در آمد حاصل از فیلم سازی و کارهای مرتبط با حوزه فیلمسازی (مثل تبلیغات ، ساخت ویدیو های صنعتی ،آموزشی و … ) حداقل های یک زندگی شرافتمندانه را فراهم کنند و هرگز مجبور به انتخاب بین زندگی شخصی شان و سینما نشوند .

نوری می گوید: البرز شرکت فیلم سازی به آن معنایی که در تهران وجود دارد، ندارد و اکثر فیلمسازان البرزی مثل محسن کیایی و محمد عسگری برای تولید آثار خود به تهران می روند. اکثر فیلمسازان برای عرضه هنر خود به پایتخت می روند یا در جشنواره های ملی و بین المللی شرکت می کنند، استان البرز پایتخت فیلمسازان جوان کشور است ولی متاسفانه فقط در کلام، در عمل فیلمسازی فیلمسازان البرزی نه در استان بلکه فقط در جشنواره ها و پایتخت دیده می شوند.

نزدیک بودن پاتخت به هنر البرز لطمه زده است/ مسئولین فرهنگی غیر بومی؛ لطمه بزرگی به فرهنگ البرز می زند/ البرز هنر بومی ندارد/رانت در بودجه های فرهنگی استان غوغا می کند
 

مشکلات تئاتر البرز از نداشتن سالن تئاتر استاندارد تا نداشتن مخاطب

داوود فتعلی بیگی مسئول انجمن نمایش استان البرز و پدر نمایش آیینی و سنتی ایران در گفتگو با خبرنگار  ،"تیتریک می گوید: تئاتر استان البرز با تئاتر حرفه ای هیچ فاصله ای ندارد و در این استان هنرمندان تئاتر بسیار خوبی وجود دارد ولی مهمترین مشکل هنرمندان تئاتر، نداشتن سالن تئاتر استاندارد، نداشتن مخاطب برای تماشای تئاتر، قرارگرفتن تئاتر شهر کرج در نقطه ای کور، بهاء ندادن مسئولین فرهنگی به هنر تئاتر و ... است و هنرمندان تئاتر با وجود تمامی این مشکلات با تمام قدرت به حرفه خود ادامه می دهند و اکثر هنرمندان تئاتر برای امرار معاش خود مجبور هستند در تهران اجرا کنند زیرا تئاتر در البرز درآمد ندارد.

نزدیک بودن پاتخت به هنر البرز لطمه زده است/ مسئولین فرهنگی غیر بومی؛ لطمه بزرگی به فرهنگ البرز می زند/ البرز هنر بومی ندارد/رانت در بودجه های فرهنگی استان غوغا می کند

البرز در زمینه عناصر زیبایی شناختی زشت ترین استان ایران است/ دیوارهایی که برای زیبا سازی به هنرمندان واگذار نمی شوند

فرج الله عطابکی رییس انجمن هنرهای تجسمی استان البرز در گفتگو با خبرنگار  ،"تیتریک گفت: بعد از تهران، استان البرز رتبه اول را در ایران در هنرهای تجسمی دارد ولی متاسفانه اکثر هنرمندان تجسمی از نبودن اقتصاد هنر در این رشته در استان رنج می برند لذا برای فروش آثار خود به حراجی های تهران مراجعه می کنند .

وی با بیان اینکه استان البرز در زمینه عناصر زیبایی شناختی زشت ترین استان ایران است، گفت: در استان دیوارهای سیمانی بسیاری وجود دارد که بارها ما به مسئولین شهری پیشنهاد دادیم که هنرمندان تجسمی از این دیوارها استفاده کنند و با طراحی و نقاشی بر روی این دیوارها زیبایی را به این شهر برگردانند ولی مسئولین استانی مخالفت میکنند.

نزدیک بودن پاتخت به هنر البرز لطمه زده است/ مسئولین فرهنگی غیر بومی؛ لطمه بزرگی به فرهنگ البرز می زند/ البرز هنر بومی ندارد/رانت در بودجه های فرهنگی استان غوغا می کند

کارشناسی، حلقه مفقوده زیباسازی فضای شهری کرج

فاطمه خلج کارشناس و پژوهشگر هنری در این زمینه می گوید: در سطح شهر کرج تعداد انگشت شماری نماد در میادین و برخی فضاهای شهری دیده می شود که با دیدن تصاویر آن ها در یک مجموعه می توان به وضوح چندگانگی، شلختگی مفهومی و عدم هم سویی در ایده پردازی با هدفی مشترک و کارشناسی شده را دید. همچنین اجرای ضعیف برخی از این نماد ها حتی از لحاظ زیبایی بصری هم چیزی برای عرضه ندارند.

اینکه متولیان این امر در کلانشهر کرج، چقدر دلسوزانه و کارشناسی شده به این امر مهم توجه می کنند و یا اینکه آیا تاکنون پرداختن اصولی، طراحی و اجرای حرفه ای این مهم را که در صورت محقق شدن امر می تواند در جذب توریست، بهره وری اقتصادی و ارتقاء فرهنگی و هویت بخشی به شهر نقشی مهم داشته باشد، آیا در اولویت های تصمیم گیری خود قرارداده اند یا خیر مقوله ای است مهم که قابل پیگیری و مستلزم پرداختن مفصل در مباحث و مجال های گوناگون در محافل رسانه ای، علمی، هنری و مدیریتی این کلانشهر می باشد.


نزدیک بودن پاتخت به هنر البرز لطمه زده است/ مسئولین فرهنگی غیر بومی؛ لطمه بزرگی به فرهنگ البرز می زند/ البرز هنر بومی ندارد/رانت در بودجه های فرهنگی استان غوغا می کند.

استان البرز نیامند نمایشگاه دایمی صنایع دستی است/ وام های با درصد بالا کمر کارآفرینان را شکسته است

راحه رحیمی هنرمند صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار ،"تیتریک می گوید: استان البرز نیازمند نمایشگاه دایمی صنایع دستی است هنرمندان بسیاری در زمینه صنایع دستی در استان فعالیت می کنند ولی متاسفانه مکانی که بتوانند هنر خود را عرضه کنند، ندارند، لذا سود حاصل از تولید صنایع دستی در جیب دلالان می رود.

وی در ادامه گفت: مهمترین مشکل دیگر هنرمند صنایع دستی در استان این است که از هنرمند هیچ حمایتی نمی شود و برای گرفتن یک وام باید از چندین فاکتور گذشت و این پروسه هنرمند را خسته می کند لذا در ایران با اینکه هنر صنایع دستی جایگاه ویژه ای دارد ولی دغدغه فروش اثر و پروسه وام و ... هنرمند را از تولید اثر غافل می کند.

نزدیک بودن پاتخت به هنر البرز لطمه زده است/ مسئولین فرهنگی غیر بومی؛ لطمه بزرگی به فرهنگ البرز می زند/ البرز هنر بومی ندارد/رانت در بودجه های فرهنگی استان غوغا می کند

ناشر در البرز هیچ حمایتی از نویسنده برای فروش کتاب نمی کند

مریم فرجی نویسنده البرزی در گفتگو با  ،"تیتریک گفت: در البرز نویسنده وقتی کتاب را چاپ می کند ناشر دیگر هیچ حمایتی برای فروش کتاب از هنرمند نمی کند و نویسنده خود باید کار تبلیغ و فروش کتاب را انجام دهد .

وی در ادامه افزود: نویسنده دغدغه فروش کتابش را در استان دارد لذا نمی تواد با فراغ بال کتاب بنویسد ابتدا باید کتابی که چاپ شده بفروشد تا هزینه چاپ کتاب بعدی خود را درآورد و بعد کتاب جدیدش را چاپ کند.

نزدیک بودن پاتخت به هنر البرز لطمه زده است/ مسئولین فرهنگی غیر بومی؛ لطمه بزرگی به فرهنگ البرز می زند/ البرز هنر بومی ندارد/رانت در بودجه های فرهنگی استان غوغا می کند

عملکرد سیمای البرز از نظر مخاطبان ضعیف است

پنج سال از شروع به کار رسمی شبکه تلویزیونی استانی البرز می گذرد ولی هنوز این شبکه نتوانسته جایگاه خوبی در بین مخاطبان خود پیدا کند و با پخش برنامه های ضعیف و سریال های تکراری به نظر می رسد درگیر موازی کاری بیهوده ای است که مخاطبان می توانند برای تماشای این سریال ها به شبکه هایی نظیر آی فیلم، تماشا و نمایش مراجعه کنند.

متاسفانه در طی عمر این شبکه تولیدات اختصاصی آن خیلی کم بوده است و استان فیلم یا سریال شاخصی که منحصر به البرز باشد را در کارنامه خود ندارد..

آنچه به نظر می رسد با طرح موارد و موانع شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری در البرز توسط کارشناسان و برخی هنرمندان له نظر می رسد که این موانع و نقص ها قابل بررسی، پیگیری و برطرف شدن است. در این خصوص "تیتریک"، به بررسی چرایی عدم رونق اقتصاد هنر در البرز در گفتگویی با یک استاد دانشگاه پرداخته است.

وقتی رانت خواری به هنر هم رحم نمی کند

علی برهانی فر استاد دانشگاه پژوهش هنر در گفتگو با خبرنگار  "،"تیتریک گفت: اقتصاد هنر در کل کشور ضعیف است ولی در استان البرز ضعیف تر است و این مهم چند دلیل عمده دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اولین دلیل آن نزدیکی البرز به تهران است، گفت: وقتی هنر در البرز طرفدار ندارد هنرمند به پایتخت مراجعه می کند و هنر خود را در آنجا عرضه می کنند و چون هنرش در پایتخت دیده می شود دیگر تلاشی برای حل مشکل خود در استان نمی کند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: مسئولین از هنرمند بومی حمایت نمی کنند زیرا نمی خواهند برای مصرف بودجه فرهنگی ریسک کنند لذا از تهران برای اجرای برنامه فرهنگ هنرمند دعوت می کنند و مسئول هزینه بیشتری می پردازد ولی از هنرمند بومی استفاده نمی کند.

برهانی فر افزود: در دل دلیل فوق رانت نیز وجود دارد یعنی به استعدادهای نوظهور بهاء نمی دهند، رانت هم جایی وجود دارد که پول و اعتبار فرهنگی است و در یک سیستم کاملا بسته پول به دست بخش عمده ای می رسد و بقیه هنرمندان باید برای تامین بودجه از جیب خود برای عرضه هنر خود در استان هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه بومی نبودن مسئولان فرهنگی به اقتصاد هنر در استان لطمه می زند، عنوان کرد: وقتی مسئولین استانی بومی نیستند مدت زمان بسیاری طول می کشد تا هنرمند ، شهر، هنرهای فعال استان و ... را بشناسند لذا تا این شناخت حاصل شود مدت مسئولیت وی تمام شده و باید مسئولیت خود را واگذار کند و این مهم لطمه زیادی به هنر استان زده است.

این استاد دانشگاه گفت: از طرفی هم این استان هنر بومی ندارد ولی به دلیل اقوام مختلفی که در این استان وجود دارد این ظرفیت را دارد که برای اینکه موازی کاری در کارهای فرهنگی و هنری صورت نگیرد از هنر اقوام مختلف برای بومی کردن هنر در این استان استفاده نمود.

برهانی فر با اشاره به اینکه اعتبار صحیح و متناسب با تعداد هنرمندان، به این استان اختصاص داده نمی شود، گفت: بودجه ای که برای امور فرهنگی استان اختصاص می دهند پاسخگوی تعداد هنرمندان استان و هنرشان نیست و این به اقتصاد هنر در استان ضربه می زند.

گفتنی است استان البرز به دلیل تنوع اقوام مختلفی که در آن زندگی می کنند ظرفیت داشتن هنر بومی اقوام مختلف را دارد و این به کمک مسئولین امر نیاز دارد. هنرمند باید مکانی برای عرضه هنر خود پیدا کند، تابلوهای شهر باید برای تبلیغ هنر هنرمند قرار گیرد، بلیط سینما، تئاتر و ... باید به عنوان کالای فرهنگی به خانواده داده شود و ..و لذا تا خودمان برای فرهنگ و هنر شهر کاری نکنیم هیچ اتفاقی حاصل نخواهد شد.

الهه ملاحسینی

انتهای پیام/

نظر شما