شناسهٔ خبر: 29949311 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

میز خدمت مصلی کرج، طرحی برای‌رهایی‌مردم از واسطه‌گری و بروکراسی اداری/ بخش نامه‌ ای که پس از 7 سال، مدیران را به تکاپو انداخت

طی هفته های اخیر مصلی نماز جمعه کرج، میزبان "میز خدمت" شده است، طرحی که می تواند فرصت مغتنمی برای بیان معضلات شهری و دغدغه های شهروندان به دور از بروکراسی اداری با مسئولین باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، فارغ از جریانات فکری و سیاسی مسئولین، آنچه دستگاه های اجرایی موظفند با تمام توان در راستای رفع نیازهای شهروندان و پاسخگویی به خواسته های آنها در دستور کار قرار دهند خدمت رسانی است.

میز خدمت، پلی است که برای ارتباط مردم با ادارات راه اندازی شده است تا شهروندان بتوانند در کوتاه ترین زمان بهترین خدمت ممکن را دریافت کرده و اسیر بروکراسی های اداری نشوند.

میز خدمت البرز، طرحی برای رهایی مردم از واسطه گری و بروکراسی اداری/ بخش نامه 7 ساله، مدیران را برای عمل به تعهد کاری و خدمت رسانی به تکاپو می اندازد؟

دوم خرداد ماه سال جاری بود که محمد علی نجفی استاندار وقت البرز در حاشیه راه اندازی میز خدمت در استان، خدمت رسانی به مردم را یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برپایی میز خدمت با استفاده از کارشناسان مجرب مانع سرگردانی مردم در راهروهای ادارات خواهد شد.

و اما ارتقا سیستم، افزایش رضایت مندی مردم و اعتماد عمومی توام با تعامل مسئولین و شهروندان کاستی های درون شهری را به حداقل رسانیده و مردم بدون واسطه مشکلات خود را به گوش متولیان امر می رسانند.

همچنین میز خدمت و ارتباط مستقیم با مسئولین، دست سودجویان مداخله گر و واسطه را برای انجام اعمال غیر قانونی در امور مردم و فرسایشی کردن خدمت رسانی کوتاه خواهد کرد.

میز خدمت البرز، طرحی برای رهایی مردم از واسطه گری و بروکراسی اداری/ بخش نامه 7 ساله، مدیران را برای عمل به تعهد کاری و خدمت رسانی به تکاپو می اندازد؟

برپایی میز خدمت در مکان هایی همانند مصلی های نماز جمعه کرج و شهرستان ها که همواره با حضور مردم همراه است می تواند فرصت مغتنمی برای بیان معضلات شهری و دغدغه های شهروندان به صورت چهره به چهره با متولیان امر باشد.

حجت الاسلام حسینی همدانی، امام جمعه کرج می گوید: مردم میز خدمت را جدی بگیرند زیرا مطالبه جدی ما نیز همین است و مسئولین باید پیش از طرح مشکلات اعلام آمادگی کرده و پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

 

نهم آذر ماه 97 علی اصغر کمالی زاده شهردار کرج به همراه معاونین خود در مصلی نماز جمعه کرج پاسخگوی مطالبات مردم شد و در حاشیه این طرح گفت: شماره تلفن نمازگزاران به همراه مطالباتی که از مجموعه مدیریت شهری داشتند ثبت شده است.

میز خدمت البرز، طرحی برای رهایی مردم از واسطه گری و بروکراسی اداری/ بخش نامه 7 ساله، مدیران را برای عمل به تعهد کاری و خدمت رسانی به تکاپو می اندازد؟

و اما فعالان رسانه ای البرز معتقد هستند که مشکلات اساسی کرج روی زمین مانده است و میز خدمت به نوعی شو تبلیغاتی برای آدرس دهی غلط و فرار از پاسخگویی می باشد، زیرا اگر مدیران در اتاق های کار خود به امور مردم رسیدگی کنند نیازی به میزگردهای تبلغاتی نخواهد بود.

همچنین 16 آذر ماه دومین میز خدمت دستگاه های اجرایی با حضور دادگستری در مصلی نماز جمعه کرج برگزار شد که رئیس دادگستری البرز آن را راهکاری برای اطلاع مدیران قضایی از مشکلات و گرفتاری های مردم دانست.

احمد فاضلیان می گوید: تلاش ما در دادگستری کل استان البرز این است که بتوانیم از طریق ارتباط نزدیک با مردم از سطح مطالبات و انتظارات مردم در دستگاه قضایی شناخت بیشتری پیدا کنیم، اگرچهقطعا هر نهادی در ارایه خدمات مشکلات و نواقصی دارد و این را بایدبپذیریم و برای پاسخ به نیازها و مطالبات واقعی مردم باید بیشتر کار کنیم.

میز خدمت البرز، طرحی برای رهایی مردم از واسطه گری و بروکراسی اداری/ بخش نامه 7 ساله، مدیران را برای عمل به تعهد کاری و خدمت رسانی به تکاپو می اندازد؟

و اما فارغ از مزیت های میز خدمت که با اجرای صحیح آن می توان مشکلات مردم را حل و فصل کرد، متاسفانه عدم تعهد کاری برخی مدیران، بروکراسی های سنگین اداری و نگاه تنگ نظرانه مسئولین به خدمت رسانی در ادارات، مردم را سرخورده کرده است.

بر اساس اعلام تابناک، بیست و پنج فروردین 1381، شورای عالی اداری در دولت وقتاز کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی، شرکتها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام بود، از جمله نیروی انتظامی، شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ ها، بانک ‌ها و شرکتهای بیمه، همچنین مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی که از بودجه عمومی دولت استفاده می ‌کنند، خواست تا نسبت به تکریم ارباب رجوع حساس باشند و کارهایی را در این زمینه انجام دهند.

میز خدمت البرز، طرحی برای رهایی مردم از واسطه گری و بروکراسی اداری/ بخش نامه 7 ساله، مدیران را برای عمل به تعهد کاری و خدمت رسانی به تکاپو می اندازد؟

دستورالعمل تکریم ارباب رجوع در قابی مزین ودر ورودی ادارات و دستگاههای دولتی وحاکمیتی نصب شد و در حد همان قاب باقی ماند !9 سال از بخشنامه تکریم ارباب رجوع نگذشته بود که در اردیبهشت سال 90 موضوع "میز خدمت" از سوی دولت دهم و نصب آن در طبقه اول ادارات بخشنامه شد اما پس از 7 سال این بخش نامه به اجرا درآمده است.

سوالی که در ذهن مردم متبادر می شود این است که اگر خدمت رسانی هدف اجرای میز خدمت است، چرا 7 سال از ابلاغ اصل این بخش نامه به ادارات می گذرد و مدیران اخیرا در تکاپوی اجرای آن هستند.

در خاتمه باید گفت؛ خدمت رسانی به مردم در هیچ بخش نامه و طرحی نمی گنجد و مدیران دستگاه های اجرایی نباید این اصل فراموش شده را در گرو ابلاغ برنامه هایی مانند میز خدمت بدانند.

 

ستاره کردستانی 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما