شناسهٔ خبر: 29949263 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اعتباري براي حاصلخيزي خاک خراسان جنوبي اختصاص نيافته است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - مديرآب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي گفت: تاکنون هيچ اعتباري براي حاصلخيزي خاک به اين استان اختصاص نيافته است که اين موضوع در اعتبارات سال آينده گنجانده مي شود.

محمدحسن غلامي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اکنون مجلس لايحه حفاظت از خاک را با هدف غني سازي خاک، جلوگيري از آلودگي و افزايش مواد آلي خاک مصوب و به شوراي نگهبان ارسال کرده است.
وي ادامه داد: وزير جهاد کشاورزي نيز براي راه اندازي دفتر خاک کشاورزي در وزارتخانه دستور داده است که با اجرايي شدن آن، در سازمان هاي جهاد کشاورزي استان ها نيز دفتر راه اندازي شود.
غلامي يادآور شد: در برنامه ششم توسعه مقرر شده سالانه حدود 500 هزار هکتار از اراضي کشاورزي کشور در خصوص بحث حاصلخيزي خاک تامين اعتبار شود.
مديرآب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي افزود: خاک کشاورزي استان بسيار فقير است بگونه اي که 60 درصد اين خاک کمتر از يک درصد مواد آلي دارند.
وي گفت: مواد آلي به دليل اثرات سازنده اي که بر خصوصيات فيزيکي، شيميايي و بيولوژيکي دارد به عنوان رکن اصلي باروري خاک از آن ياد مي شود.
وي بيان کرد: مجموع اراضي کشاورزي استان 480 هزار هکتار است که از اين ميزان تنها 150 هزار هکتار حاصلخيز بوده که 25 هزار هکتار را اراضي آبي زراعي و باغي تشکيل مي دهد.
مديرآب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي اظهار داشت: موضوع خاک نه تنها در کشور و استان بلکه در دنيا مورد بي ميلي قرار گرفته اما يکسال پيش مجمع عمومي سازمان ملل براي ارج نهادن به اهميت خاک و جلوگيري از تخريب و نابودي آن، پنج دسامبر(14 آذر) را به عنوان روز جهاني خاک نامگذاري کرد.
وي راندمان آب بخش کشاورزي استان را بيش از 44 درصد عنوان کرد و گفت: راندمان آب به طور متوسط سالانه 1.5 تا 2 درصد در استان افزايش مي يابد.
7557 * 6054
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما