شناسهٔ خبر: 29948929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

گاز ایران برای عراق حیاتی است

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تجارت،  وزیر انرژی آمریکا دولت جدید عراق را برای افزایش تولید و صادرات نفت شمال این کشور به ترکیه در آستانه بررسی تمدید معافیت بغداد از تحریم‌ها برای ادامه واردات گاز ایران، تحت فشار قرار داد. وی با اشاره به اسنادی که از سوی وزارت انرژی آمریکا منتشر شد، نوشت: ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، در دیداری که با مقامات عراقی در بغداد داشت، این مساله را مطرح کرده که تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران، به توانایی این کشور برای افزایش قابل توجه صادرات نفت از منطقه شمال این کشور بستگی دارد. پری به سران عراقی گفت: آمریکا درباره تمایل خود برای کمک به استقلال انرژی عراق جدی است با این حال گام‌های بیشتری برای بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش نفوذ ایران ضروری است. آمریکا، عراق را برای افزایش قابل توجه صادرات نفت خود و افزایش تولید داخلی برق و کاهش سوختن گاز طبیعی، تحت فشار قرار داده است. طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا، پری در این دیدار مجددا تاکید کرد اولویت دولت آمریکا این است که چنین اتفاقی روی دهد و ما آماده هستیم تا به عراق برای دست‌یابی به استقلال انرژی خود کمک کنیم.

آمریکا ماه گذشته به بغداد معافیت داد تا این کشور همچنان به واردات گاز طبیعی و برق از ایران ادامه دهد. این معافیت در ۱۸ دسامبر منقضی می‌شود. تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران در پنجم نوامبر اجرایی شد و همزمان با معافیت عراق برای واردات برق از ایران، هشت کشور دیگر از جمله چین و هند اجازه یافتند به واردات نفت ایران به میزان کمتری ادامه دهند. در حالی که آمریکا ماه گذشته به وضع تحریم‌ها و معافیت‌ها مشغول بود، وزارت خارجه این کشور از عراق به عنوان یکی از چهار کشوری که به همراه آمریکا، عربستان سعودی و روسیه نفت‌ بالایی تولید می‌کنند، تمجید کرد. پری با برهام صالح، رییس جمهور، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، ثامر غضبان، وزیر نفت عراق و الخطیب وزیر برق عراق دیدار کرد.

    عراق به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، اعلام کرد عراق هیاتی را به آمریکا اعزام خواهد کرد تا از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران معافیت گرفته و به واردات گاز ایران ادامه دهد. واشنگتن به عراق برای واردات گاز از ایران معافیت ۴۵ روزه داده است. این معافیت در زمان آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پنجم نوامبر اعلام شد اما مقامات عراقی اعلام کردند به حدود دو سال زمان نیاز دارند تا منبع جایگزینی پیدا کنند. نخست‌وزیر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: طرف آمریکایی با عراق برای یافتن راه‌کاری که فشار را از روی عراق برمی‌دارد همکاری می‌کند زیرا گاز ایران به مسئله بسیار حساسی مربوط می‌شود که برق است. عبدالمهدی که پس از شش ماه ابهام سیاسی در اکتبر روی کار آمد، روز سه شنبه با ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در بغداد دیدار کرد. پری پس از دیدار با وزیران نفت و برق عراق به خبرنگاران در بغداد گفت: تحریم‌ها واقعیت دارند و برقرار شده‌اند.

دفتر عبدالمهدی اعلام کرد وزیر انرژی آمریکا با هیئتی شامل بیش از ۵۰ مدیر تجاری در بغداد است. پری در کنفرانسی که از سوی اتاق بازرگانی آمریکا سازماندهی شده بود و در آن ثامر غضبان، وزیر نفت عراق نیز حضور داشت، درباره وجود فرصت‌های بسیار مثبت در این کشور صحبت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، عراق با شرکت جنرال الکتریک آمریکا و رقیب آلمانی‌اش زیمنس برای احداث نیروگاه‌های گازسوز در برخی از میادین نفتی کوچک به توافق رسیده است. روزنامه فایننشیال تایمز در اکتبر گزارش کرده بود که دولت آمریکا به نفع جنرال الکتریک اعمال نفوذ کرده تا این شرکت قرارداد تجهیزات تولید نیرو به ظرفیت ۱۱ گیگاوات که ارزش آن به حدود ۱۵ میلیارد دلار بالغ می‌شود را به دست آورد.

دولت آمریکا، اما با وجود تهدید‌های چند ماهه پس از خروج از برجام مبنی بر این که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند، در ۱۴ آبان و همزمان با برگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران که ذیل برجام تعلیق شده بودند، در عقب‌نشینی آشکار به ۸ کشور چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه به طور موقت (6 ماه) معافیت از تحریم‌های نفتی اعطا کرد.

همچنین سفارت آمریکا در بغداد چند روز پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه تهران با انتشار یک پیام ویدئویی اعلام کرد عراق همچنان می‌تواند به واردات ذخایر گاز و انرژی از ایران تا 45 روز ادامه دهد.

«ریچارد نفیو»، کارشناس ارشد مسائل تحریمی‌در دولت سابق آمریکا در سالهای 2013 تا 2014 می‌گوید: «به نظرم آمریکا در حال تلاش است تا راه‌حلی را برای (معافیت تحریمی) عراق پیدا کند. دولت آمریکا آگاه است که در رقابت بین ایران و آمریکا، عراق کشوری کلیدی است».

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز در گفتگو با «سی‌ان‌بی‌سی» گفته بود: «دستورالعملی برای ادامه معافیت عراق (از تحریمها علیه ایران) صادر خواهد شد، اما هنوز تصمیمی‌در این‌‎باره اتخاذ نشده است.»

نظر شما