شناسهٔ خبر: 29948396 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کمیسیون کشاورزی استیضاح حجتی را بررسی می کند

طرح استیضاح وزیر کشاورزی هفتم آذر به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شد و هیئت رییسه نیز آن را برای بررسی به کمیسیون کشاورزی ارجاع داد حالا یکشنبه ۲۵ آذر ماه قرار است با حضور «حجتی» در این کمیسیون نمایندگان این موضوع را بررسی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، چهارشنبه 7 آذرماه طرح استیضاح وزیر کشاورزی به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد و هیات رئیسه نیز این طرح را طی نامه رسمی به کمیسیون کشاورزی برای طی فرایند استیضاح ارسال کرد. کمیسیون بر اساس آیین نامه موظف است در مدت تعیین شده این طرح را با حضور وزیر جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار دهد و برای طرح در صحن علنی به هیات رییسه مجلس اعاده کند.

 

در همین رابطه «علی محمد شاعری»، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تسنیم خبر داده که «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روز یکشنبه هفته آینده محمود حجتی در کمیسیون حاضر می‌شود و به سؤالات نمایندگان پاسخ می‌دهد.»

 

وی ادامه داده است: «در صورتی که در این جلسه متقاضیان استیضاح از توضیحات وزیر قانع شوند طرح از دستورکار خارج و در غیر این صورت جهت رسیدگی در صحن علنی پارلمان تقدیم هیئت رئیسه می‌شود.»

 

نماینده مردم بهشهر در مجلس تصریح کرد: «طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با 24 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده بود که به کمیسیون ارجاع شده است.»

 

بنابراین گزارش، محور‌های استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به شرح ذیل است:

 

۱- عدم اجرای قانون تعیین نرخ محصولات اساسی کشاورزی و تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم.

 

۲- دلیل ممنوعیت صادرات محصولات مازاد کشاورزی.

 

۳- عدم اجرای قوانین برنامه ۵ ساله ششم اقتصاد اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بودجه سنواتی بخش کشاورزی.

 

۴- عدم اجرای بند "خ" ماده ۳۳ و بند "د" در سری ۱۶ قانون برنامه ۵ ساله توسعه ششم اقتصادی جمهوری اسلامی توسط دولت و بخشودگی سود و کارمزد و جریمه وام‌های دریافتی کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه و امهال اصل وام کشاورزی.

 

 این گزارش می افزاید: استیضاح وزیر کشاورزی پیش از این نیز در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود. سه شنبه 22 اسفند ماه سال 96 این استیضاح در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشت. «عدم توانایی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی»، «ورشکستگی کارخانه‌های شکر»، «استفاده از مدیران بازنشسته» و «کاهش تولید شیر» در آن زمان از جمله دلایل استیضاح حجتی اعلام شده بود.

 

 در این جلسه پس از صحبت های نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر کشاورزی؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح وی مخالفت کردند و با  105 رای موافق، 117 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 229 آرای مأخوذه به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعتماد کردند./

 

 

نظر شما