شناسهٔ خبر: 29946955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

شکستی دیگر برای آمریکا

آمریکا بار دیگر در نشست شورای امنیت که با هدف محکوم کردن برنامه موشکی ایران و ادعای نقض قطعنامه 2231 تدارک دیده بود تنها ماند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
وزیر خارجه آمریکا در حالی مدعی شد ایران این قطعنامه را نقض کرده که این کشور از برجام خارج شده است. وزیر خارجه امریکا در ابتدای این نشست سعی کرد اعضای شورای امنیت را از اقدامات موشکی بهراساند. پمپئو مدعی شد ایران با آزمایش های موشکی خود برجام و قطعنامه 2231 را نقض کرده است. اظهارات پمپو اما با همراهی جدی دیگر کشورها همراه نبود.
 
* هشت کشور اروپایی شورای امنیت در ابتدای نشست با صدور بیانیه ای ابتدا تلاش کردند خود را نگران فعالیت های موشکی ایران نشان دهند اما در ادامه از حفظ برجام سخن گفتند. در این بیانیه که بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان، انگلیس و سوئد به عنوان اعضای اروپایی شورای امنیت آن را صادر کردند ضمن تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی، بر لزوم انتفاع ایران از این توافق تاکید شده است.
 
سفیر ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: آنچه امروز شنیدیم؛ اظهارات دروغ، ساختگی، نادرست و فریبکارانه بود. اسحاق ال حبیب گفت: برنامه موشکی ایران توانمندی دفاعی متعارف و ضروری برای مقابله با تهدیدات خارجی است. نماینده ایران افزود: آمریکائی ها خیال می‌کنند می‌توانند ایران را به روزهایی برگردانند که صدام شهرهای ایران را موشک باران می‌کرد بدون آنکه ما وسیله موثری برای دفاع داشته باشیم. ال حبیب تاکید کرد: دولت ایران همچون هر دولت دیگر، بر سر امنیت و توانمندی دفاعی متعارف خود مصالحه نخواهد کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت آزمایش موشکی ایران اقدام ممنوعی نیست.
واسیلی نبنزیا افزود: ما مخالف تحقیقات دبیرخانه سازمان ملل در خصوص برنامه موشکی ایران بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل هستیم و بازرسی های بدون مجوز یا اقدامات نظارتی دبیرخانه سازمان ملل با هر انگیزه ای که صورت می گیرد باید برای همیشه متوقف شود. نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: در گزارش سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران نباید از اطلاعات منابع آزاد استفاده شود یا اینکه در آن به اطلاعات غیرموثق برخی کشورها استناد کرد به ویژه اینکه چنین اطلاعاتی در اختیار اعضای شورای امنیت قرار نمی گیرد. واسیلی نبنزیا با انتقاد از خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای افزود: یکی از اعضای شورای امنیت فقط به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت اکتفا نکرده بلکه تلاش می کند سایر اعضا را به علت پایبندی به قطعنامه های شورا و اجرای برجام تحریم کند، زمان آن فرا رسیده از اقدامات یکجانبه جلوگیری شود چرا که تاریخ این گونه اقدامات را محکوم به شکست می داند.

 
نماینده چین در سازمان ملل متحد هم با اشاره به گزارش اخیر دبیر کل این سازمان درخصوص قطعنامه 2231 از وی خواست که رویکرد بی‌طرفانه‌تری در تهیه گزارش‌ها پیش بگیرد و از افزودن اطلاعات تایید نشده اجتناب کند. ما ژائو شو گفت: گزارش دبیرکل سازمان ملل باید منطقی باشد و به شکل گسترده اجرای قطعنامه را بیان و نگرانی های مشروع ایران را برطرف کند. نماینده چین افزود: اجرای برجام در وضع دشواری قرار گرفته، امیدواریم ایران به اجرای آن ادامه دهد و طرف های دیگر نیز به تعهدات خود عمل کنند. ما ژائو شو؛ از خروج آمریکا از برجام و تحریم های این کشور علیه ایران ابراز تاسف کرد و از دیگر طرف خواست روابط تجاری و اقتصادی عادی خود را با ایران حفظ کنند.

 
* نماینده انگلیس در سازمان ملل درحالیکه تلاش می کرد هم برجام را حفظ کند و هم  با وزیر خارجه امریکا همراهی کند گفت: از ایران می‌خواهیم از توسعه  برنامه دفاع موشکی خود دست بردارد. پیرس در ادامه اما از لزوم حفظ برجام سخن گفت و افزود: انگلیس در حال همکاری و رایزنی با آلمان و فرانسه برای حصول اطمینان از بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها مطابق با برجام است.
* نماینده فرانسه هم گفت ایران باید نگرانی های اعضا را جدی بگیرد . فرانسوا دلاتره در ادامه  با تاکید مجدد بر اهمیت برجام و پایبندی به آن هشدار داد: فروپاشی توافق به معنای گامی جدی رو به عقب خواهد بود و هزینه آن را همه خواهیم پرداخت.
 

نظر شما