شناسهٔ خبر: 29946662 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لزوم استفاده از ظرفیت سایر علوم در حوزه سلامت/ کشور نیازمند فرهنگ ترجمان دانش است

رئیس گروه آینده نگر سلامت فرهنگستان علوم پزشکی گفت: برای رشد بیشتر در حوزه سلامت باید از ظرفیت سایر گروه‌های علمی استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

لزوم نظریه پردازی و آینده نگری در حوزه سلامت/ کشور نیازمند فرهنگ ترجمان دانش است/ لزوم استفاده از ظرفیت سایر علوم در حوزه سلامتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی قانعی رئیس گروه آینده‌نگر سلامت فرهنگستان علوم پزشکی امروز در مراسم هم‌اندیشی مرجعیتی علمی اسلامی در حوزه سلامت که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: اگر در نظریه‌پردازی و آینده‌نگری از  نخبگان استفاده بهینه را نبریم با مشکلاتی مختلف در آینده روبه‌رو می‌شویم، از این رو باید نسبت به مقوله سلامت نگاهی همه جانبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشورت در نظریه پردازی و آینده نگری مهم است و برای رسیدن به مرجعیت علمی مستلزم تدوین یک برنامه هستیم، یکی از وظایف وزارت بهداشت رصد مسائل حوزه است که در این میان عده‌ای باید مسائل کلان سلامت را رصد کنند تا بر اساس آن برنامه‌ریزی خوبی انجام شود.

قانعی تأکید کرد: رصد آخرین یافته‌ها در سلامت می‌تواند باعث ایجاد الگو ایرانی – اسلامی در حوزه سلامت شود و ما امروزه نیازمند یک فرهنگ ترجمان دانش هستیم.

رئیس گروه آینده نگر سلامت فرهنگستان علوم پزشکی افزود: در راستای گسترش مرزهای دانش و تلاش برای ارتقای تمام سطوح باید نظریه‌های علمی و فرضیه‌ها طرح و ارائه شود و برای موفقیت بیشتر باید از ظرفیت سایر علوم در حوزه سلامت استفاده کنیم که در غیر این صورت کشور به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: تحول راهبردی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه‌ریزی برای پیدا کردن مرجعیت علوم و فنون لازم است و این مسئله جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است تا بتوانیم تبدیل به یک رکن در جنوب غربی آسیا شویم.

قانعی اظهار کرد: تمدن‌سازی مرجعیت علمی و شکستن مرزهای دانش یکی از ضرورت امروز است و زمانی کشوری می‌تواند بگوید که صاحب علم است که خود کتاب یا نوشته و یا منابع علمی در اختیار داشته باشد، یعنی خود آن کشور علمی را تولید کند.

رئیس گروه آینده نگر سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه مرزهای دانش یکی از نکات  قابل توجه و با اهمیت محسوب می‌شود، گفت: کشورهای غربی می‌خواهند این مسئله را در بین ما القا کنند که اروپایی‌ها در علم پزشکی پیش رو بوده و ما باید به دنبال آن‌ها حرکت کنیم و این در حالی است که از سالیان قبل دانشمندان ایرانی مانند ابوعلی سینا جزو نخبگان علم پزشکی بودند.

وی افزود: امروزه ما باید هم در حوزه علم باشیم هم مسائل و مشکلات را برطرف کنیم که این مسئله نیازمند یک برنامه طولانی مدت است.

قانعی یادآوری کرد: کشورهایی که دارای یک مدل مدیریتی دقیق و سریع است به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا می‌کنند و ما نیز برای رشد بیشتر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر هستیم.

انتهای پیام /

لزوم نظریه پردازی و آینده نگری در حوزه سلامت

برچسب‌ها:

نظر شما