شناسهٔ خبر: 29946499 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لزوم بررسي سوء استفاده برخي مرتبطان شوراي نگهبان در تاييد صلاحيت ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- نماينده مردم تهران از نامه خود به سخنگوي شوراي نگهبان خبر داد و گفت: در اين نامه پيشنهاد تشکيل يک هيأت ويژه براي دريافت و بررسي گزارش ها درباره سوء استفاده بعضي از مرتبطان شوراي نگهبان در فرايند تأييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي را دادم.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، محمود صادقي ساعتي پيش در توييتي نوشت: نامه اينجانب به دکتر عباسعلي کدخدايي پيشنهاد تشکيل يک هيأت ويژه براي دريافت و بررسي گزارش ها درباره سوء استفاده بعضي از مرتبطان شوراي نگهبان در فرايند تأييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي است.
وي با انتشار متن اين نامه در صفحه توئيتر خود خطاب به سخنگوي شوراي نگهبان آورده است: يادداشت جناب عالي، با عنوان «ترديد در حسن نيت يک ادعا»، را در رسانه ها ديدم، ابتدا لازم است از حضور رسانه اي و تلاشي که مصروف پاسخگويي به افکار عمومي مي کنيد، تقدير کنم.
وي ادامه داد: همان طور که در يادداشتتان متذکر شده ايد اينجانب پيش از انتخاب شما به عنوان عضو حقوقدان شوراي نگهبان در ملاقاتي که براي آشنايي با ديدگاه هايتان درباره جايگاه حقوقدانان شوراي نگهبان و ميزان توجه و نوع نگاهتان به اصول قانون اساسي به ويژه به حقوق اساسي ملت، در جلسه هيأت رئيسه فراکسيون اميد داشتيم، شنيده هاي خود درباره سوء استفاده بعضي از مرتبطان با شوراي نگهبان در فرايند تأييد صلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را با شما درميان گذاشتم.
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: يادم هست که شما بلافاصله اظهار داشتيد سازمان اطلاعات سپاه هم چنين ادعايي را مطرح کرده ولي مستندي ارائه نکرده و پرسيديد آيا شما مستنداتي در اين زمينه داريد؟ عرض کردم از افراد زيادي شنيده ام که در جريان انتخابات دوره اخير و بعضي از ادوار گذشته اشخاصي با ادعاي ارتباط با شوراي نگهبان در قبال وعده تأييد صلاحيت مبالغ کلاني را از ايشان مطالبه کرده اند.
صادقي ادامه داد: شايد اين افراد به خاطر ترس از عواقب احتمالي جرأت ابراز آن را نداشته نباشند، اما اگر به آنها تأمين داده شود ممکن است حاضر به اداي شهادت يا ارائه اطلاعات خود بشوند. بنده از حضرت عالي خواستم خودتان در اين زمينه تحقيق کنيد و آمادگي خود را براي ارائه اطلاعاتم اعلام کردم.
وي تصريح کرد: گفت و گوي ما در اين زمينه به همين مقدار تمام شد و پس از آن هم با اينکه گاه با يکديگر درباره بعضي از مباحث تماس و ديدار داشتيم پيگيري از جانب شما صورت نگرفت.
وي خاطر نشان کرد: اينجانب بارها، از جمله در مذاکرات جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشته ام که به عنوان يک دانش آموخته حقوق و آشنا با مباني نظري قانون اساسي، ترديدي در ضرورت نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات ندارم، بلکه همان طور که مدنظر واضعان قانون اساسي بوده، نظارت شوراي نگهبان را براي تضمين سلامت انتخابات و صيانت از آراي مردم ضروري مي دانم.
صادقي افزود: اما، همانطور که در قوانين مختلف انتخاباتي مقرر شده و در سياست هاي کلي انتخابات ابلاغي مقام معظم رهبري مورد تأکيد قرار گرفته حفظ استقلال و بي طرفي کامل شوراي نگهبان و اعضاي هيأت هاي نظارت بر انتخابات را شرطي ضروري و لايتخلف براي ايفاي چنين نقشي مي دانم.
وي افزود: برادر گرامي، سخنگوي فرهيخته شوراي نگهبان، انتظار مي رفت به جاي اينکه بي عنايت به اصل هشتاد و ششم قانون اساسي عليه يک نماينده مجلس که براي ايفاي وظايف نمايندگي و عمل به سوگند خود اظهارنظر کرده، شکايت کيفري کنيد، از او دعوت مي کرديد مستنداتش را ارائه کند، البته اگر تفسير شوراي نگهبان از اصل هفتاد و ششم قانون اساسي راه را براي تحقيق و تفحص درباره عملکرد شورا نبسته بود، نمايندگان مجلس مي توانستند رأسا عملکرد شوراي نگهبان و هيأت هاي نظارت بر انتخابات را مورد تحقيق قرار دهند.
وي گفت: مع الوصف اکنون با اغتنام از فرصتي که شورا با طرح شکايت از اينجانب براي بررسي اين موضوع فراهم ساخته و با توجه به لحن مثبت و سازنده شما که از آمادگي شوراي نگهبان براي شنيدن انتقادات و دريافت گزارشها پيرامون عملکرد خود خبر داده ايد، از عموم هموطنان گرامي درخواست مي کنم هرکس درباره موضوع مورد بحث اطلاعي دارد آن را به دفتر اينجانب به نشاني مجلس شوراي اسلامي بفرستد.
صادقي افزود: اينجانب هفته آينده به فضل الهي براي اداي توضيحات در هيأت نظارت بر رفتارنمايندگان حاضر خواهم شد و مستندات خود در اين زمينه را به هيأت ارائه خواهم کرد.
به گزارش ايرنا، عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان 18 آذر در ياداشتي با عنوان ترديد در حسن نيت يک ادعا، نوشت: در موقع انتخاب حقوقدانان شوراي نگهبان در سال‌هاي اخير فراکسيون‌ها و کميسيون‌هاي مختلف مجلس از افراد معرفي‌شده توسط رئيس قوه قضاييه دعوت مي‌کنند تا در جلسه‌اي شرکت کرده و به سؤالات آنان پاسخ دهند.
وي افزود: فراکسيون اميد نيز يک روز از همه افراد معرفي‌شده دعوت کرد که من ظاهراً آخرين آنها بودم. هرکدام از اعضاي فراکسيون سؤالات و نظراتي داشتند که پاسخ داده مي‌شد، از جمله جناب آقاي صادقي اظهار نمودند «گفته مي‌شود برخي براي تأييد صلاحيت خود به شوراي نگهبان پول مي‌پردازند!؟» من سؤال کردم به اعضاء؟ پاسخ داده شد «خير ولي به افراد وابسته به شورا.» گفتم مدارکي داريد؟ گفته شد «برخي اسناد وجود دارد.»
وي گفت: در حضور اعضاي مؤثر فراکسيون اعلام کردم هر مدرکي در اين رابطه داريد علاوه بر نهادهاي امنيتي و نظارتي به شورا نيز ارسال کنيد، قرار شد مدارک را ارسال کنند، بعد از اين جلسه يکي دو بار ديگر نيز اين گفته پيگيري شد وعده به ارسال مي‌شد که تاکنون، زمان نوشتن اين مطلب نيز مدارکي دريافت نکرده‌ايم.
وي اظهار داشت: آقاي صادقي نماينده هستند و حقوقدان. اصل اول در اين‌گونه امور حسن نيت است. ولو اينکه ايشان آن جلسه را فراموش کرده‌اند، آيا بعد از حدود سه سال نبايد اين مدارک را به شوراي نگهبان ارسال مي‌کردند؟
کدخدايي در اين يادداشت اعلام کرد: شوراي نگهبان از هر نقد و انتقاد سازنده استقبال مي‌کند و براي اصلاح روند نظارتي خود آماده شنيدن هرگونه پيشنهاد و طرحي مي‌باشد. ضمن اينکه بايد تلاش کنيم با حسن نيت پيگير تخلفات باشيم و گر نه افکار عمومي تصور ديگري از اين‌گونه عملکردها خواهد داشت.
سيام**9121
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما