شناسهٔ خبر: 29944839 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

کارشناس پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی:

۹۷ درصد معتادان با قلیان و سیگار شروع کرده اند

حوزه/ کارشناس پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی قلیان و سیگار را دروازه اعتیاد دانست و گفت: ۹۷ درصد معتادان با قلیان و سیگار اعتیاد را آغاز کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، قدرت محکم در دوره تربیت کادر متخصص ویژه مبلغان و روحانیون ستاد اقامه نماز استان فارس که در دانشگاه فنی شهید باهنر شیراز برگزار شد، به عوامل گرایش به اعتیاد اشاره کرد و اظهار داشت: نگرش مثبت به مواد از جمله مواردی است می تواند انسان را دچار اعتیاد کند.

وی در دسترس بودن مواد را از دیگر عوامل گرایش به اعتیاد دانست و افزود: کنار مصرف کننده دوست یا بستگان بودن و مشاهده مصرف مواد از دیگر عوامل گرایش به اعتیاد به شمار می رود.

کارشناس پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، قلیان و سیگار را دروازه اعتیاد دانست و تصریح کرد: پژوهش ها نشان داده که مسیر اعتیاد از سیگار و قلیان می گذرد، شبکه دوستان با آغاز مصرف سیگار و قلیان فرد تغییر پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد معتادان با قلیان و سیگار اعتیاد را  و آغاز کرده اند، عنوان کرد: یکی از معضلاتی که در شیراز وجود دارد این است که هرجایی که برای تفریحگاه می رویم در کنار آن قلیان خانه وجود دارد.

محکم ادامه داد: وجود قلیان در دست دختران یک شهر اتفاق شایسته ای نیست، در گذشته افرادی که سن آنان بیش از ۵۰ الی ۶۰ سال قلیان می کشیدند، اما اکنون عکس آن را مشاهده می کنیم.

وی به صفات فردی معتادان اشاره و بیان کرد: قابل توجه است که ضریب هوشی معتادان بر خلاف تصور مردم هوش بالایی ندارند و تا حدی هوش کمتری دارند.

کارشناس پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، دیگر عوامل گرایش را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ریسک پذیری بالا، انسان های ریسک پذیر انسان هایی هستند که دوست دارند کارهای هیجانی را انجام دهند، ریسک پذیری از دو الی سه سالگی آغاز می شود و تا پایان عمر ادامه دارد.

وی، هیجان طلبی را یکی دیگر از عوامل گرایش به اعتیاد دانست و ابراز کرد: هیجان طلبی از صفات های بنیادی انسان ها است، بسیاری از انسان های جنجالی ماجراجو می شوند که از سنین پایین آغاز می شود اما دارای یک مشکل است، اینکه حوصله انسان های هیجان طلب سر می رود که بسیار واژه خطرناکی است، درواقع این افراد دو الی سه برابر بیشتر در معرض خطر دارند.

محکم، به دیگر عوامل گرایش اعتیاد اشاره و تصریح کرد: انسان هایی که رفتار تکانه ای دارند یعنی عجول و تکانه ای تصمیم می کیرند، از واژه یهویی استفاده می کنند، مانند یهویی زده، یهویی خریدم و یهویی عاشق شدم و در آخر تصمیم های ناگهانی زیاد می گیرند.

وی ادامه داد: خود زنی یکی از رفتارهای انسان های تکانه ای است که متاسفانه در مدارس ما وجود دارد، هرچه رفتار تکانه ای باشد، احتمال گرایش بیشتر است، البته همیشه این گونه نیست که برخی از آنان بچه های(ADHD) بیش فعال هستند.

کارشناس پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی همسویی با فشار جمعی را از جمله دیگر عنوان گرایش به اعتیاد دانست و عنوان کرد: هم جهت شدن زود با یک جمع یکی از عوامل مهم است، همچنین اعتماد به نفس نیز میزان خطر پذیری را بالا می برد.

وی تاکید کرد: افرادی که سابقه تصادف و جریمه های زیادی دارند و افرادی که رفیق بازی افراطی دارند، همچنین افرادی که افت تحصیلی دارند نیز از جمله کسانی هستند که گرایش به اعتیاد دارند.

نظر شما