شناسهٔ خبر: 29944825 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر اعلام شد:

پرونده مسکن مهر امسال بسته می‌شود/بازسازی ۲۳۸۴ بافت فرسوده

کرج - مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت: طبق ابلاغیه جدید وزارت راه موظف هستیم دو هزار و ۳۸۴ واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری استان را بازسازی کنیم.

صاحب‌خبر -

تقی رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأکیدی که وزارت راه و شهرسازی برای اتمام هرچه زودتر پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور دارد، اظهار کرد: در استان البرز ۱۸ هزار ۵۰۰ واحد مسکن مهر در قالب دو پروژه شهرک ابریشم و ماهدشت ساخته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه امور اجرایی مربوط به تکمیل و تحویل چهار هزار واحد مسکونی مهر در حال انجام بوده و پیشرفت فیزیکی خوبی نیز دارد، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری همه پروژه‌ها را به اتمام رسانده و واحدهای مسکونی به مردم تحویل داده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به ابلاغیه جدید وزارت راه اشاره کرد و گفت: موظف هستیم دو هزار و ۳۸۴ واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری استان را بازسازی کنیم.

رضایی بابیان اینکه در این میان لازم نیست که حتماً متولی ساخت دولت باشد و مشارکت‌های مردمی هم لحاظ شده است، افزود: در این خصوص دولت تسهیلات بانکی با بهره ۹ درصدی را در اختیار مالکان مسکن در بافت ناکارآمدی شهری قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه بافت‌های ناکارآمد مشتمل بر بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای است، افزود: مالکانی که در این مناطق شهری سکونت دارند می‌توانند برای دریافت تسهیلات بانکی با بهره ۹ درصد به بانک مسکن مراجعه کنند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به‌جز تسهیلات ۹ درصدی حدود ۴۵ میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت، ۲۷۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی، ۱۲۱ میلیارد تومان نیز از دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی و ۲۲۱ میلیارد تومان نیز از منابع شهرداری‌ها به بازسازی و رسیدگی به بافت‌های ناکارآمد شهری در استان اختصاص‌یافته است.

رضایی ابراز امیدواری کرد مردم برای دریافت تسهیلات ویژه بافت‌های ناکارآمد شهری مراجعه کنند و گفت: با انجام اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود برای سه هزار نفر اشتغال مستقیم و برای چهار یا پنج هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

وی به سهم شهرستان‌های استان برای بازسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: سهمیه‌ای هر شهر مشخص نشده اما از ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع بافت فرسوده استان بیش از یک‌سوم آن مربوط به کرج است که این مورد لحاظ می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز تأکید کرد: تعداد مراجعات مردمی در نقاط مختلف استان برای دریافت تسهیلات و تقاضای ساخت مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری نیز منظور خواهد شد، در صورت جذب همه اعتبارات برای افزایش سطح آن تلاش خواهیم کرد.

رضایی ادامه داد: بر اساس ابلاغ وزارت خانه سه قالب برای ساخت مسکن‌های جدید منظور شده است بدین‌صورت که درروش اول مالک با دریافت تسهیلات به ساخت مسکن می‌پردازد، درروش دوم زمین از دولت است و روند ساخت را توسعه گر انجام می‌دهد که در این مورد هرکدام از طرفین بعد از تکمیل واحدها سهم خود را برمی‌دارد.

وی توضیح داد: در حالت سوم‌ هم توسعه گر در قالب اقدامی مشترک و طبق یک تفاهم‌نامه با مالکان بافت‌های فرسوده املاک آن‌ها را خریداری کرده، تجمیع می‌کند و بعد از ساخت‌های بلوک‌های جدید چند واحدی سهم مردم را پرداخت می‌کند.

نظر شما