شناسهٔ خبر: 29944732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد ایرنا مطرح شد/

تداوم فعالیت های فرهنگی با دوری از موازی کاری

یزد- ایرنا- میزگرد بررسی وضعیت فرهنگی مهریز، آسیب ها و راه های برون رفت و ارتقای آن با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان برگزار شد و حاضران بر همکاری تمام بخش ها و دوری از موازی کاری در این زمینه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این میزگرد، استفاده از نخبگان بومی حوزه و دانشگاه، برگزاری برنامه های مناسب فرهنگی با بهره گیری از ظرفیت های منطقه، نظارت بر مهاجر پذیری، همکاری بین بخشی و واگذاری کارهای به تشکل های مردمی تاکید شد.
همچنین شرکت کنندگان بر حضور نیروهای حوزوی و دانشگاهی در مراکز آموزشی، انجام برنامه های فرهنگی و هنری با در نظر گرفتن مسائل و فرهنگ منطقه، توجه به نماز و برگزاری دوره های مهارت آموزی و اشتغالزایی تاکید کردند.

**کارهای فرهنگی با هماهنگی انجام شود
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مهریز در این نشست با اشاره به اهمیت انجام فعالیت های فرهنگی گفت: برای اینکه کارهای فرهنگی در این شهرستان خروجی مورد نیاز خود را داشته باشد باید قبل از آن، همکاری و هماهنگی بین متولیان آن انجام شود.
حجت الاسلام محمد علی متوسل افزود: اینکه هر دستگاه یا تشکلی بدون برنامه ریزی و هماهنگی با سایر بحش های مرتبط اقدام به انجام کاری کند نتیجه مناسب مورد نیاز برای منطقه در بر ندارد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مهریز خاطر نشان کرد: ظرفیت های بسیار خوب فرهنگی و نخبگان و علاقه مندان زیادی در شهرستان هستند که می توان از وجود و دیدگاه آنها در استای ارتقای فرهنگی شهر استفاده کرد.
متوسل تصریح کرد: جزیره ای عمل کردن در مسائل فرهنگی نه تنها هیچ ثمره و سودی نصیب شهر نمی کند که منجر به فرصت سوزی و هدررفت هزینه هاست، بنابراین باید همه دستگاه های متولی امور فرهنگی و تبلیغی وظایف خود را با همکاری انجام دهند.
این مسئول به اهمیت و توجه به نماز و همچنین رعایت مسائل شرعی در انجام فعالیت های فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: اگر نماز و اقامه آن مورد عنایت قرار گیرد قطعا بسیاری از معضلات فرهنگی به وجود نمی آید و از آنها پیشگیری می شود.
متوسل گفت: برای آگاه‌سازی نسل چهارم بعد از انقلاب اسلامی بیش از گذشته به هم‌افزایی و هم پوشانی تمام نهادهای فرهنگی و دستگاه های اجرایی با جلب مشارکت تشکل های دینی نیازمندیم.

**همکاری حوزه و دانشگاه برای ارتقای فرهنگی ضروری است
رئیس دانشگاه پیام نور مهریز نیز با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف در فعالیت های فرهنگی به تعامل جدی بین حوزویان و دانشگاهیان نیاز است افزود: تاکنون برای تعامل بین این 2 مرکز مهم علمی و فرهنگی کارهایی انجام شده ولی کافی نیست.
مرتضی فلاح طزنجی افزود: برگزاری جلسه های مستمر بین حوزه و دانشگاه و بررسی مسائل و مشکلات شهر و سپس داشتن نقشه راه و برنامه محوری بر حسب نیاز باید مدنظر قرار گیرد.
این مسئول تصریح کرد: توجه به سبک زندگی اسلامی بر اساس آموزه های شرع مقدس در انجام فعالیت های فرهنگی با همکاری تمام دستگاه های مسئول و جلب مشارکت نخبگان حوزوی و دانشگاهی ضروری است.
فلاح طزنجی با اشاره به اینکه به خاطر تهدید نرم دشمنان شاهد برخی معضلات فرهنگی و آسیب ها هستیم به اهمیت همکاری بین بخشی و برنامه محوری در انجام امور تاکید کرد.
وی در خصوص مسائل فرهنگی و شرعی در این شهر و دانشگاه ها خاطر نشان کرد: تاکنون مشکل خاصی وجود نداشته و شاهد برنامه های مناسبی برای ارتقای فرهنگی دانشجویان با همکاری تشکل های دانشجویی هستیم.

** فعالیت های فرهنگی، محور کار شورای شهر است
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مهریز گفت: محور برنامه ریزی ها و فعالیت های این شورا با همکاری شهردار و سایر دستگاه های اجرایی منطقه، انجام امور فرهنگی برای تمام اقشار است.
زهرا دهقانی زاده افزود: تاکنون جشنواره های فرهنگی، هنری و ورزشی متعددی با مشارکت برخی ادارات و نهادها و همچنین همکاری تشکل ها در سطح محلات با حضور گسترده مردم برگزار شده است.
وی خاطر نشان کرد: این برنامه ها با در نظرگرفتن بافت فرهنگی و مذهبی و هزینه کم و استفاده از ظرفیت های بومی منطفه انجام شده و نتایج خوبی برای ارتقای فرهنگی داشته است.
وی گفت: انجام امور فرهنگی قطعا تنها برعهده یک و چند دستگاه نیست و باید همه مردم به خصوص تشکل های جوانان، بخش خیران و خصوصی و دستگاه های اجرایی همکاری لازم داشته باشند.

** از ظرفیت حوزه بیشتر استفاده شود
مدیر حوزه علمیه برادران مهریز در این نشست با اشاره به اینکه ظرفیت های خوبی در بین طلاب و روحانیون این شهر وجود دارد گفت: برای انجام بهتر امور فرهنگی باید بیش از گذشته از دیدگاه و توانایی حوزویان در کنار سایر بخش های فرهنگی استفاده شود.
حجت الاسلام حسین زارع بیدکی افزود: انجام کارهای فرهنگی به خاطر اهمیتی که دارد یک عمل مهم بین بخشی و نیاز به طرح و برنامه و همکاری همگان دارد، بنابراین باید حوزه ها دیده شوند.
این مسئول تصریح کرد: بی توجهی و بی تفاوتی به نقش حوزه های علمیه و استفاده نکردن از ظرفیت های آنها موجب بی اثر شدن کارها می شود که امیدواریم بیش از گذشته در این خصوص اقدام شود.
وی همچنین توجه به گسترش حوزه های علمیه و تشویق خانواده ها برای تحصیل فرزندان خود در این مراکز را مورد تاکید قرار داد و از اینکه در ساخت و ساز حوزه ها توجه لازم انجام نمی شود ابراز ناخرسندی کرد.

**در جشنواره های فرهنگی از کارشناسان حوزوی استفاده شود
مدیر حوزه علمیه خواهران مهریز با اشاره به اینکه سالانه در این شهر توسط برخی دستگاه های اجرایی و نهادها، جشن ها و جشنواره های متعددی برگزار می شود، پیشنهاد داد تا از ظرفیت های بومی منطقه و کارشناسان استفاده شود.
عزت شهبازی سوال کرد چرا با وجود کارشناسان حوزوی بومی مستعد، برخی نهادها در برنامه ها و کلاس های عقیدتی و فرهنگی خود به ‌جای بهره بردن از ظرفیت‌های شهر از کارشناسان و مدرسان خارج از استان استفاده می‌ کنند؟.
وی اظهار داشت: باید در انجام جشن ها و مراسم هایی که در شهر برگزار می شود حدود الهی جدی ملاک عمل قرار گیرد تا به مسائل دینی و اعتقادات مردم لطمه ای وارد نشود.
این مسول خاطر نشان کرد: برگزاری جلسه های مورد نیاز بین نهادهای فرهنگی شهر، به خصوص حوزه ها و دانشگاه ها، نداشتن موازی کاری، انجام فعالیت های بین بخشی و استفاده از دیدگاه حوزویان به نفع مردم وشهر است .
شهبازی به اهمیت آسیب زدایی از مراسم عزاداری در ایام خاص و تعزیه‌ها در شهرستان اشاره کرد و گفت: آذین کردن خودروهایی که به‌ عنوان تعزیه یا در کنار برخی برنامه ها به نمایش در می‌ آید موجب بدبینی به اصل مذهبی و اعتقادات معنوی است.
وی افزود: کارهای فرهنگی که انجام می شود باید در قالب یک برنامه مدون با اهداف مشخص تعیین و اقدام شود نه اینکه هر فردی و دستگاهی با صرف هزینه و بدون هماهنگی به انجام کاری دست زند که هیچ عایدی به مردم و جوانان نمی رساند.

**کارهای فرهنگی در قالب برنامه انجام می شود
کارشناس فرهنگی فرمانداری مهریز گفت: انجام امور مختلف فرهنگی و هنری در این شهرستان همگی برنامه محور و با جلب مشارکت تمام دستگاه های اجرایی و فرهنگی انجام می شود.
زهراالسادات حسینی منش با اشاره به اینکه تاکنون کارهای خوبی با جلب مشارکت تشکل ها، مردم و دستگاه های اجرایی انجام شده بر تداوم آنها بر حسب نیاز و شرایط تاکید و بهره گیری از دیدگاه تمام علاقه مندان را مورد تاکید قرار داد.
وی خاطر نشان کرد: دستگاه های مختلفی متولی انجام امور فرهنگی و آموزشی هستند که هدف ایجاد هماهنگی و همدلی و انجام طرح های دقیق است که تابحال انجام شده و قطعا از ظرفیت های بومی استفاده می شود.

** مسائل فرهنگی جوانان در اولویت قرار گیرد
کارشناس فرهنگی و روابط عمومی با اشاره به تهدید نرم دشمنان علیه نسل جوان گفت: باید فعالیت های فرهنگی و هنری که انجام می گیرد با عنایت به نیاز نوجوانان و جوانان، در راستای ارتقای فرهنگی آنها اجرا شود.
عباس حکایتی با اشاره به اینکه در این شهر کارهای خوبی سالانه برای مردم و به خصوص جوانان انجام می شود بر تداوم آنها و جلب مشارکت تمام دلسوزان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاکید کرد.
وی همچنین توجه به فرهنگ سازی در امور مختلف، استفاده از ظرفیت های بومی، جلب مشارکت نخبگان و همکاری بین حوزه و دانشگاه برای رسیدن به اهداف متعالی فرهنگی منطقه را خواستار شد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
ایرنا، تنها خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران است که به‌عنوان ششمین خبرگزاری جهانی در 19 مرداد 1313 خورشیدی با عنوان « آژانس پارس» و باهدف تولید و بازتاب اخبار و رویدادهای مهم ایران، منطقه و جهان شکل گرفت.
این رسانه ملی در هشتم دی 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام داد و هم‌اکنون 84 سال از فعالیت آن می‌گذرد و قدیمی‌ترین خبرگزاری ایران است.
ایرنا دارای شبکه‌ای گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از کشور است به‌گونه‌ای که علاوه بر 54 دفتر در مراکز استان‌ها و شهرهای مهم، شبکه گسترده از خبرنگاران محلی در نقاط مختلف دارد.
ایرنا همچنین در حال حاضر با بهره‌گیری از 22 دفتر خارجی، تحولات و رویدادهای جهان را از نزدیک پوشش می‌دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ایران را علاوه بر فارسی به 8 زبان زنده و مهم دنیا در اختیار مخاطبان می‌گذارد.
ایرنا همچنین صاحب‌امتیازی روزنامه‌های ایران، ایران ورزشی، روزنامه عربی زبان الوفاق، انگلیسی‌زبان ایران دیلی و روزنامه ویژه نابینایان - «ایران سپید»- را در اختیار دارد و دانشکده خبر به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز تربیت خبرنگاران و متصدیان حوزه اطلاع‌رسانی کشور نیز وابسته به آن است.
7536/ 6197

نظر شما