شناسهٔ خبر: 29944641 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ایرج دانایی‌فرد؛ اولین گلزن ایران در جام جهانی درگذشت

مردی در قاب خاطرات فوتبال

اولین‌ها همیشه در ذهن باقی می‌مانند. اولین عشق! اولین شهر، اولین معلم، اولین مربی یا اولین تیم. برای علاقه‌مندان به فوتبال ایران هم، اولین گلزن تیم ملی در جام جهانی، همیشه به یاد ماندنی است. ایرج دانایی‌فرد از سمت چپ زمین و پشت محوطه جریمه اسکاتلند، صاحب توپ شد و از زاویه بسته دروازه حریف را باز کرد تا نامش را برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار کند.

صاحب‌خبر -







این گل مهم‌ترین اتفاق تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین بود. دیداری که با نتیجه 1-1 به پایان رسید.
ایرج فرزند علی دانایی‌فرد، بنیانگذار باشگاه تاج یا همان استقلال فعلی بود که در 20 اسفند سال 1329 در تهران به دنیا آمد و توانست در همان سنین کودکی استعداد و علاقه خود به فوتبال را بروز دهد تا پیراهن تاج، عقاب و پاس را تن کند. او از سال 1970 (1349) به صورت رسمی وارد عرصه باشگاهی شد و در پست مدافع چپ نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. دانایی‌فرد بعد از درخشش در مسابقات باشگاهی، اولین بار 20 دی 1355 بازی ملی را تجربه کرد و در ریاض مقابل عربستان در مقدماتی جام جهانی به میدان رفت که حضور او با برد 3 بر صفر تیم ملی توأم شد تا راه برای صعود به این تورنمنت معتبر در آرژانتین هموار شود. رقابت‌هایی که باعث شد تا ایرج به عنوان اولین گلزن تاریخ ایران در رقابت‌های جام جهانی نامش را در کتاب فوتبال ثبت و جاودانه کند. او در مجموع 17 بازی ملی انجام داد و 3 گل هم زد. یکی دیگر از افتخاراتی که دانایی‌فرد به ثبت رساند، دعوت شدن به همراه آندرانیک اسکندریان به تیم منتخب جهان برای بازی خداحافظی اسطوره سرشناس فوتبال برزیل و جهان یعنی په‌له بود که باعث شد تا او تجربه حضور در کنار په‌له، کرایوف و... را نیز به دست بیاورد. دانایی‌فرد از سال 55 تا 59 در تاج و استقلال آخرین حضور خود در فوتبال ایران را سپری کرد و  از سال 59 تا 63 هم برای تولسا روگنکس در شهر تولسا در ایالت اوکلاهما امریکا بازی کرد. او بیش از 2 دهه خارج از ایران و در امریکا سکونت داشت و از همین رو نامش در میان مربیان باشگاهی شنیده نشد. او چهره‌ای مأخوذ به حیا داشت و کمتر در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کرد اما با همین افتخارات بزرگ ثابت کرد که کیفیت گاهی بسیار بیشتر از کمیت اهمیت دارد.
این چهره سرشناس که یکی، دو سال قبل به ایران بازگشت، طی دو هفته گذشته وضعیت جسمانی نامساعدی پیدا کرد و به تجویز پزشکان پیوند کبد را در دستور کار قرار داد. از همین رو راهی شیراز شد اما ظرف مدت چند روز حال جسمانی او وخیم گزارش شد تا این که صبح روز گذشته پس از ایست قلبی در سن 67 سالگی درگذشت و ورزش ایران یکی دیگر از چهره‌های سرشناس خود را از دست داد. در همین رابطه توئیتر رسمی فیفا با انتشار پستی، این اتفاق تلخ را تسلیت گفت. در این پست تصویری از شادی ایرج دانایی‌فرد با پیراهن تیم ملی گنجانده شده است. ضمن اینکه سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، مهدی تاج، علی پروین، مهدی مهدوی‌کیا، امیر قلعه نویی، کی‌روش و اعضای تیم ملی، سایر پیشکسوتان و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز در پیام‌هایی، درگذشت او را تسلیت گفتند. گروه ورزشی روزنامه «ایران» نیز درگذشت زنده یاد ایرج دانایی‌فرد را به خانواده آن مرحوم، باشگاه استقلال و جامعه ورزش ایران تسلیت می‌گوید. روحش شاد.
آخرین وداع با ایرج دانایی فرد
پیکر مرحوم ایرج دانایی فرد که چهارشنبه در پی بیماری کبدی در بیمارستان نمازی شیراز درگذشت، ظهردیروز به تهران منتقل شد. مراسم تشییع پیکر زنده یاد دانایی فرد، جمعه از ساعت 9 صبح از ورزشگاه شیرودی به سمت بهشت زهرا برگزار می شود. همچنین مراسم سومین روز درگذشت آن مرحوم از ساعت 14:30 تا 16:30روز یکشنبه 25 آذرماه در مسجد حجت بن الحسن واقع در میدان پالیزی برگزار خواهد شد.
 

کلمات کلیدی

ایرج دانایی‌فرد

اولین گلزن ایران در جام جهانی

درگذشت ایرج دانایی فرد

نظر شما