شناسهٔ خبر: 29943819 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اشتغالزایی موفق در قلعه گنج با پرورش دامهای سازگار با محیط + گزارش

خبرگزاری صداوسیما

نتایج اولیه توسعه دامداری های کوچک اما پربازده در شهرستان قلعه گنج ، موفقیت آمیز بوده است .

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، قلعه گنج از زمانی که به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی انتخاب شد، تحولات اقتصادی زیادی را شاهد بود که یکی از مهمترین و فراگیرترین آنها ، توسعه دامپروری با استفاده از نژادهای جدید ، سازگار با محیط های سخت و خشک و دارای بازدهی بالا است.

در طرحی که به همت بنیاد مستضعفان کشور و همکاری مسئولان استان کرمان اجرا شده ترویج تولید محصولات لبنی با استفاده از نوعی بز به نام مورسیا در دستور کار قرار گرفته است . این حیوان کوچک که نسبت به انواع دیگر دامها ، نیاز کمی به آب و غذا دارد  می تواند با هوای گرم و محیط خشکسالی زده قلعه گنج سازگاری یابد.

بز نژاد مورسیا ، روزانه 2 و نیم تا سه لیتر شیر می دهد و می تواند سالانه 4 بزغاله هم به دنیا بیاورد و لذا کمک بسیار خوبی به ارتقا وضع معیشتی مردم محروم قلعه گنج خواهد کرد.
براساس طرح اجرا شده ، یک مجتمع اصلی برای پرورش بز مورسیا در قلعه گنج تاسیس شده است که فنون نگهداری این نوع بز و استفاده اقتصادی از آنها را به مردم آموزش می دهد و افراد داوطلب بعد از دریافت تسهیلات بانکی و ساخت یک دامداری کوچک و استاندارد ، 25 راس از این بزها را تحویل گرفته و کار خود را آغاز می کنند .

تاکنون 17 دامداری کوچک اما پربازده به این شیوه در قلعه گنج تاسیس شده است و قرار است تعداد آنها تا پایان امسال به 60 دامداری برسد.
گزارشی از آقای حیدری خبرنگار صدا وسیما در قلعه گنج را با همین موضوع ملاحظه بفرمائید :

<div id="video-display-embed-code_2939791" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301033/2939791?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما