شناسهٔ خبر: 29942285 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش ۶۵ درصدی میزان نزولات جوی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال زراعی تا کنون میزان نزولات جوی در سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه در بلند مدت ۶۵ درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

کاهش ۶۵ درصدی میزان نزولات جوی در سیستان و بلوچستانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، روابط عمومی هواشناسی سیستان وبلوچستان؛ محسن حیدری اظهار داشت: از اول مهر امسال تا ۲۰ آذر تنها ۴.۹ میلی متر باران در سیستان و بلوچستان باریده که نسبت به میانگین بلند مدت ۶۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی میانگین بارش سالانه استان در ۸۰ روز نخست سال زراعی ۱۳ میلی متر است، افزود: در مجموع سهم بارش‌های پاییزه در میزان نزولات جوی سالانه استان ناچیز است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای مهر تا کنون در برخی شهر‌های استان هیچ بارانی نباریده، البته نه تنها از ابتدای مهر، بلکه از ابتدای سال شمسی نیز در شهری مثل چابهار هیچ باران نباریده و مجموع بارش آن صفر بوده است.

حیدری تصریح کرد: به طور کلی تا این لحظه میزان نزولات جوی تنها در سه استان سیستان و بلوچستان، اردبیل و یزد نسبت به بلند مدت منفی است که بیشترین کاهش نیز مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: با توجه به آخرین نقشه‌های پیش یابی بارش و شرایط پدیده‌های دور پیوندی بارندگی‌های چهار ماه انتهایی امسال استان در محدوده نرمال و بخش‌هایی کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

سازگاری با اقلیم تنها راهکار توسعه سیستان و بلوچستان

این مسئول ادامه داد: به طور کلی سیستان و بلوچستان یک استان کم باران و خشک است که در سال‌های اخیر بر شدت خشکی و خشکسالی در آن نیز افزوده شده است؛ بنابراین باید برنامه‌های توسعه‌ای استان را متناسب با این شرایط پیش برد و کم بارشی و افزایش دما را در معادلات توسعه استان لحاظ کرد.

حیدری با بیان اینکه شاید به صورت موردی در چند سال اخیر سیستان و بلوچستان کم باران‌ترین استان کشور شده است، اما آمار بلند مدت نشان می‌دهد که یزد کم باران‌ترین استان کشور است، گفت: اگر روند کاهش بارندگی استان مانند سال گذشته ادامه پیدا کند، در سال‌های آینده میانگین بلندمدت بارش سیستان و بلوچستان از کم بارش‌ترین استان کشور یعنی یزد هم کمتر می‌شود.

وی اضافه کرد: سازگاری با شرایط اقلیمی استان تنها راهکار شرایط فعلی است و به واقع نمی‌توان با تغییر اقلیم مبارزه کرد چراکه به نظر می‌رسد مبارزه با این پدیده فرا قاره ای، نتیجه سودمندی نخواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: البته این صحبت به معنی آن نیست که به رفتار‌های پر خطر بشر در قبال محیط زیست ادامه داده و بدون توجه به مسائل زیست محیطی در زمین زندگی کرد، بلکه با رعایت این موضوعات، باید توسعه‌ای متناسب با شرایط دنبال شود.

انتهای پیام/ز

برچسب‌ها:

نظر شما