شناسهٔ خبر: 29942176 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دمیرتاش از تشکیل پرونده سیاسی علیه خود انتقاد کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري فرانسه، صلاح الدین دمیرتاش از مخالفان کُرد ترکیه در اولین حضورش در دادگاه پس از تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا، خود را قربانی «پرونده سیاسی» دانست.
ترکیه حکم دادگاه اروپایی را درباره دميرتاش رد کرد. دادگاه حقوق بشر اروپا بیستم نوامبر از ترکیه خواست در کوتاهترین زمان ممکن به بازداشت موقت صلاح الدین دمیرتاش از سران حزب دموکراتیک خلق ها پایان دهد.
دمیرتاش از نوامبر 2016 ، به اتهام هدایت «سازمان تروریستی»، «تبلیغ تروریستی» و «تحریک به ارتکاب به جرم» در بازداشت موقت به سر می برد. وی در صورت مجرم شناخته شدن با 142 سال زندان مواجه خواهد بود.
دمیرتاش در جلسه استماع اعلام کرد این دادگاه را سیاسی می داند. دمیرتاش گفت: «در سن 90 سالگی که تنها یک دندان دارم، آزادی خود را از شما نخواهم خواست. زیرا شما نیستید که مرا زندانی کرده اید و شما نیز مرا آزاد نخواهید کرد. من یک گروگان سیاسی هستم و گروگان های سیاسی نمی توانند در خواست آزادی کنند.»
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا را درباره دمیرتاش رد و اعلام کرد این حکم برای آنکارا الزام آور نیست. اردوغان به طور مدام حزب دموکراتیک خلق ها را ویترین سیاسی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می داند که از سوی آنکارا و متحدان غربی آن گروه «تروریستی» تلقی می شود.
بر اساس اعلام خبرنگار خبرگزاری فرانسه در این جلسات دادگاهی از ورود دیپلمات های خارجی که از سوی سفارت خانه ها به آنکارا اعزام شده بودند، جلوگیری شد و به آنها اجازه ورود به مجموعه زندان در سیجان نزدیک آنکارا داده نشد. همچنین به خبرنگار این خبرگزاری نیز اجازه حضور در دادگاه داده نشد.
دادگاه تجدید نظر در استانبول چهارم دسامبر حکم چهار سال و هشت ماه حبس را که در ماه دسامبر به دلیل «تبلیغات تروریستی» علیه دمیرتاش صادر شده بود، تایید کرد.
هاکان تاس نماینده آلمانی که برای پیگیری دادگاه حاضر شده بود اما به وی اجازه ورود داده نشد در این خصوص گفت:«حتی اگر در این دادگاه تصمیم به آزادی نیز گرفته شود، متاسفانه این اقدام پیش از انتخابات محلی ماه مارس نخواهد بود.» نماینده آلمانی از این موضوع ابراز تاسف کرد.

 

نظر شما