شناسهٔ خبر: 29941282 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در ششمین گزارش قطعنامه ۲۲۳۱ مطرح شد

ابراز تأسف «گوترش» از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

دبیرکل سازمان ملل متحد در ششمین گزارش ۶ ماهه خود درباره اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌های ضدایرانی این کشور ابراز تأسف کرده است.

صاحب‌خبر -

«آنتونیو گوترش»، در این گزارش از مانع‌تراشی‌های آمریکا در اجرای برجام ابراز تأسف کرده و خاطرنشان کرده این اقدامات کمکی به پیشبرد اهداف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای و قطعنامه موید آن، 2231 نمی‌کنند.
در گزارش دبیرکل سازمان ملل که در جلسه شورای امنیت قرائت شد، آمده است: «من از این اقدامات ابراز تأسف می‌کنم و اعتقاد راسخ دادم که این اقدامات، اهداف مشخص‌شده در این برنامه (برجام) و قطعنامه 2231 را پیش نمی‌برند. [در این اسناد] از تمامی کشورهای عضو، سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی خواسته شده از اجرای این برنامه حمایت کرده و از انجام اقداماتی که آن را تضعیف می‌کنند خودداری کنند.»
نماینده اتحادیه اروپا هم در این نشست ضمن تأیید پایبندی ایران به برجام مدعی شد برخی مسائل خارج از حیطه این توافق بر آن سایه انداخته‌اند. وی به آزمایش‌های موشکی ایران ‌اشاره کرد و از ایران خواست آنها را متوقف کند.
«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست ادعا کرد که یکی از مسئولان نظامی ایران گفته که ایران قادر به ساخت موشک‌هایی با برد بالای ۲۰۰۰ کیلومتر است.
پمپئو ادعا کرد که آزمایش‌های موشکی ایران بعد از حصول توافق هسته‌ای افزایش یافته است. پمپئو با بیان این ادعا که ایران از چندین قطعنامه شورای امنیت سرپیچی کرده گفت: «ایالات متحده هیچ‌گاه این را تاب نخواهد آورد و هر کشوری که به دنبال صلح و امنیت است هم نباید آن را تاب بیاورد.»
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران از حسن نیت کشورهای دنیا سوءاستفاده کرده و اکنون صاحب بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است.
وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد ایران امروزه بزرگ‌ترین میزان موشک‌های بالستیک در منطقه را در اختیار دارد. او گفت برجام سبب نشده که تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک ایران کاهش یابد.
پمپئو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که آمریکا به‌دنبال بازگرداندن محدودیت‌های وضع‌شده توسط سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران در قطعنامه ۱۹۲۹ است.
پمپئو گفت که شورای امنیت نباید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را در سال ۲۰۲۰ بردارد. او گفت: «این شورا، علاوه‌بر رسیدگی به فعالیت‌های موشکی ایران نباید محدودیت‌های تسلیحاتی [علیه ایران] را در سال ۲۰۲۰ بردارد.»

نظر شما