شناسهٔ خبر: 29941141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور خبر داد:

احداث مراکز اعزام مددجویان رأی باز در ۱۰۰ نقطه کشور

نمایندگی مرکزی

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به فعالیت مراکز اعزام در تمامی مراکز استان‌های کشور و حتی شهرستان‌های بزرگ که از جمعیت مددجوی بالایی برخوردار هستند، گفت: حداقل در ۱۰۰ نقطه کشور مراکز اعزام مددجویان رای باز احداث شده است.

صاحب‌خبر -

رحیم مطهرنژاد در حاشیه آیین بهره‌برداری از مرکز اعزام به کار مددجویان رای باز مجتمع حامی مستقر در مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه وابسته به بنیاد تعاون زندانیان کشور در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه مرکزی، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۵۰۰ نفر زندانی ایرانی در ۶۰ کشور دنیا وجود دارد که به دلایل مختلف در خارج از کشور دستگیر و زندانی شدند که آمار آنها در کشورهای حاشیه دریای خزر و جنوب شرقی آسیا و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس قابل توجه است.

وی بیان کرد: بنیاد تعاون زندانیان کشور از طریق وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های کشورهای هدف به این زندانیان کمک می‌کند و خانواده‌های آنان نیز با معرفی از طریق وزارت امور خارجه توسط طریق انجمن‌های حمایت از زندانیان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در ادامه از کمک‌های بنیاد به انجمن‌های حمایت از زندانیان در سراسر کشور خبر داد و گفت: به عنوان مثال در منطقه سیستان و بلوچستان آمار بالای زندانیان فاقد سرپرست وجود دارد که با احداث موسسه خیریه با دستور دادستان این منطقه از زنان بی‌سرپرست و فرزندان آنان حمایت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ نفر خانواده زندانیان را تحت پوشش قرار داده است که بنیاد تعاون حامی مالی و مسئولیت ایجاد اشتغال برای آنان را عهده‌دار شده است و در دهه فجر امسال نیز کمک‌های قابل توجهی به تمامی انجمن‌های حمایت از زندانیان سراسر کشور کمک مالی خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در ادامه گفت: بنیاد تعاون زندانیان کشور در حال حاضر در ۹۳۴ واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ کشور در حال فعالیت است و مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه به وسعت ۳۵۰ هکتار یکی از بزرگترین مجتمع‌های توانمندسازی و اشتغال‌زایی مددجویان وابسته به بنیاد در سراسر کشور است که به فعالیت در حوزه کشاورزی، باغداری، صنایع دستی، دامپروی و... می‌پردازد.

مطهرنژاد افزود: از آنجائی که یک مکان مناسبی برای اقامت مددجویان در این مجتمع مورد نیاز است و از این مرکز نیروی انسانی برای اشتغال در واحدهای تولیدی و صنعتی اعزام شود لذا احداث مرکز اقامتی به منظور رفاه مددجویان در دستور کار قرار گرفت که در فاز اول به مساحت ۷۰۰ متر احداث و در فاز دوم به دو برابر وضعیت فعلی افزایش خواهد یافت. این مرکز به‌گونه‌ای طراحی و احداث شده است که مددجویان در همین مکان به کار و اشتغال مشغول شده و پس از اتمام کار روزانه در همین مکان به استراحت بپردازند.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور این نوع اشتغال در کشور را اشتغال رای باز و نیمه باز بیان کرد و گفت: مددجویان رای باز و نیمه باز از زندان به چنین مجتمع‌هایی که وابسته به بنیاد تعاون زندانیان کشور است منتقل می‌شوند و ضمن سپری کردن دوران محکومیت خود به اشتغال و مهارت آموزی نیز می‌پردازند.

وی اصلی‌ترین هدف بنیاد از اجرای این طرح را توانمندسازی زندانیان و بازگشت مجدد به جامعه بیان کرد و افزود: بنیاد تعاون زندانیان کشور مفتخر است که با همکاری سازمان زندان‌ها و سازمان فنی‌وحرفه‌ای سالانه بالغ برای بیش از ۷۰ هزار نفر از مددجویان به صورت استاد و شاگردی و یا به صورت کلاس‌های آموزشی مهارت آموزی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی صورت گیرد.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور افزود: بنیاد تعاون هم‌اکنون در ۱۵ هزار هکتار اراضی کشور در حوزه کشاورزی، دامپروری، پرورش آبزیان، صنایع دستی و تولیدی و... فعالیت دارد و بالغ بر ۵۰ هزار نفر نیروی شاغل ایجاد شده است که ۳۵ هزار شغل ایجاد شده برای مددجویان مولد است و بابت کاری که انجام می‌دهد حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مددجویان کشور بالغ بر سه هزار نوع انواع کالا تولید می‌کنند که نشان از توانمندی بالای مددجویان در تولید انواع محصولات کشاورزی، دامی و ... دارد، خواستار فراهم کردن زمینه اشتغالزایی برابر بین مددجویان از سوی مسئولان شد و افزود: مددجویان به هر دلیلی که محکوم به زندان شدند باید پس از انجام اقدامات اصلاحی و تربیتی از فرصت شغلی برابر مانند سایر افراد جامعه برخوردار شوند تا پس از آزادی از زندان به عنوان یک نیروی شاغل در جامعه حضوری موثر داشته باشد.

مطهرنژاد خواستار تغییر نگاه نسبت به مددجویان در کشور شد و افزود: قرار نیست مددجویان را از جامعه جدا کنیم چراکه بسیاری از آنان که به دلیل جرایم غیرعمد محکوم به زندان شدند باید با توانمندشدن و مهارت‌آموزی به جامعه برگردند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز اعزام در تمامی مراکز استان‌های کشور و حتی شهرستان‌های بزرگ که از جمعیت مددجوی بالایی برخوردار هستند، گفت: حداقل در ۱۰۰ نقطه کشور مراکز اعزام مددجویان رای باز احداث شده است.

مطهرنژاد با تاکید بر اینکه سالانه رقم بالایی  برای آزادسازی زندانیان در کشور هزینه می‌شود، اظهار کرد: اگر این میزان هزینه صرف توانمندسازی و حرفه‌آموزی زندانیان با حمایت بنیاد تعاون زندانیان شود مددجویان با برخورداری از مهارت کافی وارد جامعه خواهند شد.

وی در ادامه، به استفاده از پابندهای الکترونیکی در بین زندانیان سراسر کشور اشاره کرد و گفت: استفاده از پابندهای الکترونیکی برای زندانیان موجب خواهد شد تا  آسیب‌های فردی و آسیب‌های اجتماعی خانواده‌ها کاهش پیدا ‌کند چراکه به هر میزان که زندانیان را از زندان دور نگه داریم به صلاح کشور و نظام است.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور افزود: به هر میزان که نظام به سمتی برود که زندانیان رای باز در زندان نباشند، هزینه‌ها و آسیب‌های ناشی از زندان رفتن افراد کم می‌شود و بهتر است که زندان بیشتر برای مجرمان خطرناک باشد. بسیاری از افرادی که در زندان هستند مانند زندانیان مهریه می‌توانند با استفاده از پابندهای الکترونیک در جامعه به زندگی خود ادامه دهند و مشکلی هم ایجاد نکنند.

انتهای پیام

نظر شما