شناسهٔ خبر: 29941128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در نشست شورای امنیت مطرح شد؛

اذعان آمریکا به افزایش توانمندی موشکی ایران/ نماینده روسیه: آزمایش‌های موشکی ایران ناقض توافقنامه هسته‌ای نیست/ نماینده سوئد: از اجرای کامل برجام حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: همین دو روز پیش امیرحاجی زاده گفت که ایران می‌تواند موشک هایی بسازد که بیش از دو هزار کیلومتر برد دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع قطعنامه 2231 و برجام، با ابراز نگرانی درباره  افزایش توانمندی موشکی کشورمان در سایه تحریم و تهدیدهای خارجی، گفت: «همین دو روز پیش امیرحاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در اظهاراتی خودستایانه گفت ایران می تواند موشک هایی بسازد که بیش از دو هزار کیلومتر برد دارند. او (سردار امیر حاجی زاده) گفت و من نقل می کنم: "ما از این توانایی برخورداریم که موشک هایی با بُردهای فراتر از این تولید کنیم و از دیدگاه فنی هیچ گونه محدودیتی نداریم." وی همچنین گفت دشمنان ما پایگاه های بسیاری دارند که در فاصله ی 800 کیلومتری ایران قرار دارد به عبارت دیگر موشک های ایران می توانند این پایگاه ها را هدف قرار بدهند. وی همچنین لاف زنی کرد که ایران هر ساله 40 تا 50 آزمایش موشکی انجام می دهد. همچنانکه که بیشتر در این زمینه سخن خواهم گفت ادعا شده است که فعالیت موشک های بالستیکی رژیم ایران پس از امضای توافق هسته ای رشد بیشتری داشته است.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنانش در نشست شورای امنیت در توضیح علت خروج این کشور از برجام خاطرنشان کرد پیش از آغاز گفتگوها بر سر توافق هسته ای، سران کشورهای غربی می گفتند این توافق سرآغاز دوره ای تازه خواهد بود که ایران را به کشوری به اصطلاح میانه رو تبدیل کند اما بدون شک برجام به سپری برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد تا این کشور را از پاسخگویی به خطراتی که برای دنیا دارد، باز دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه کشورش به دنبال وضع مجدد محدودیت های پیشین سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران است، گفت شورای امنیت سازمان ملل نباید در سال 2020 تحریم تسلیحاتی علیه ایران را لغو کند.

نماینده انگلیس در نشست شورای امنیت سازمان ملل با نادیده گرفتن حمایت های آشکار و پنهان کشورش از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن و تامین سلاح برای متجاوزان سعودی و همچنین تروریست های تکفیری از جمله کلاه سفیدها در سوریه، گفت: ایران باید فعالیت های بی ثبات کننده خود را در منطقه پایان دهد.

وی بدون اشاره به اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل توسط کشورمان گفت: ایران باید گام هایی را برای از بین بردن نگرانی های شورای امنیت بردارد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز که کشورش پس از آمریکا و انگلیس، بیشترین تسلیحات را به ائتلاف متجاوز سعودی در یمن فروخته و برای براندازی نظام سوریه از تروریست های تکفیری وهابی پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی کرده و حتی با موشک پرانی های ترامپ به خاک سوریه همراهی کرده است؛ در نشست شورای امنیت گفت: ایران باید اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه را متوقف کند. در مورد برنامه بالستیک ایران، کشور من فرانسه به همراه آلمان و انگلیس، بارها نگرانی شان را بیان کرده اند.

وی در اظهاراتی عجیب، مدعی شد: موشک های مورد استفاده دارای قابلیت فنی حمل کلاهک هسته ای هستند و این نوع فعالیت با مفاد قطعنامه 2231 انطباق ندارد و ما همگی از ایران خواسته ایم که این روند را متوقف کند.

فرانسوا دولاتر افزود: جامعه بین الملل می تواند به سمت برقراری یک توافق جدید با ایران حرکت کند که موضوع آن مدیریت برنامه هسته ای ایران بعد از سال 2025، مدیریت برنامه بالستیک و بحث ثبات منطقه ای باشد. راه دیگری برای استقرار ثبات پایدار در منطقه وجود ندارد همین طور راه دیگری برای رسیدن به این هدف که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، وجود ندارد.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: گزارش های که به وجود لاشه موشک ها و تجهیزات جنگی استناد می کند شک و تردیدها را در مورد صحت این گزارش ها بر می انگیزد. آزمایش های موشکی به خودی خود ناقض توافقنامه هسته ای نیست.

نماینده سوئد در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد: سوئد در کنار دیگر شرکای خود در اتحادیه اروپا، همچنان با قدرت از اجرای کامل توافق ( هسته ای با ایران ) حمایت می کند. ما از ادامه تعاملات ایران در اجرای تعهدات هسته ای خود براساس برجام به شکلی که در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آمده است، استقبال می کنیم. همچنین از حضور ایران در این نشست نیز استقبال می کنم زیرا ایران نیز یکی از طرف های برجام به شمار می آید که به صورت مستقیم از قطعنامه 2231 تأثیر می گیرد. تصویب اولیه پروتکل الحاقی از سوی ایران می تواند اقدام اعتماد ساز مهمی باشد. بسیار اهمیت دارد که هر دو طرف توافق محترم شمرده شود. کانال تدارکات همچنان باید باز و فعال بماند و کمیسیون مشترک باید همچنان همه مسائل باقیمانده براساس توافق را بررسی کند. بسیار اهمیت دارد که مردم ایران نیز همچنان از مزایای اقتصادی این توافق استفاده کنند.

نماینده سوئد ادامه داد: خروج آمریکا از اعمال دوباره تحریم ها از این رو اقدامی تاسف بار به شمار می آید. ما به صورت کامل از تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام در همه ابعاد آن حمایت می کنیم.

نظر شما