شناسهٔ خبر: 29940907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

قاچاق سوخت در دو ماه گذشته کاهش یافت

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با اقدامات انجام شده قاچاق سوخت در کشور طی دو، سه ماه گذشته بین 2 تا 3 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -
صراط:

علی مؤیدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در حاشیه جلسه بررسی وضعیت قاچاق سوخت در کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در جلسه امروز درباره مبارزه با قاچاق سوخت تصمیمات خوبی گرفته و مقرر شد تمام ناوگان حمل و نقل سوخت به طرح پیمایش بپیوندند و دستگاه‌های متولی این مصوبه را با جدیت پیگیری کنند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، وی با بیان اینکه یکی دیگر از مبادی قاچاق سوخت در کشور ورود و خروج خودرو‌های ترانزیتی به کشور است، گفت: بخشی از قاچاق سوخت به تردد این خودرو‌ها به کشور انجام می‌شود، لذا مقرر شد وزارت نفت تجهیزات لازم را برای مقابله با این روند فراهم کند وچراکه در حال حاضر ۱۵ کشور با ما روابط ناوگانی دارند.

مؤیدی تصریح کرد: همچنین در نشست امروز مقرر شد وزارت نفت و استانداری‌ها روند سوخت تبادلی مرز نشینان با آن سوی مرز‌ها که قبلا در چند استان اجرا می‌شد را به تمام مرز‌ها تسری دهند تا توسعه مناطق مرزی رقم زده شود. این درحالی است که اجرای این مصوبه با اعمال نظر استاندار هر استان اجرا خواهد شد، ضمن اینکه بخش مهمی از قاچاق سوخت به خارج از کشور در خصوص مشتقات نفتی است که در این مصوبه، بحث تبادل سوخت با همسایگان در خصوص مشتقات نفتی تصمیم‌گیری شد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره احیای کارت سوخت، یادآورشد: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقرر شد کارت سوخت احیا شده و وزارت نفت و دیگر دستگاه‌های متولی برای اجرای این فرآیند تلاش خوبی داشته باشند. همچنین قرار است نیروی انتظامی از این پس برای هر خودرویی که پلاک صادر می‌کند، همزمان کارت سوخت صادر کند و از سوی دیگر هر خودرویی که از رده خارج می‌شود، کارت سوخت هم باطل شود.

وی درباره زمان اجرای استفاده مجدد از کارت سوخت گفت: این موضوع در حوزه تصمیم گیری‌های دولت است و به ستاد ما باز نمی‌گردد.

مویدی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش حجم قاچاق سوخت در ماه‌های اخیر تاکید کرد: با همکاری وزارت نفت، نیروی انتظامی و استانداری ها، شیب قاچاق سوخت در دو سه ماه گذشته فروکش کرده است، به گونه‌ای که در گذشته ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر سوخت در روز قاچاق می‌شد که با اجرای تمهیدات اندیشیده شده و همچنین آغاز فروش سوخت در مرز‌ها به صورت تبادلی، این رقم ۲ تا ۳ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در یکی از استان‌ها ۲۰۰ هزار کارت سوخت را امحاء کرده ایم، خاطر نشان کرد: سیاست‌های ارزی سبب شد که قاچاق کالا کاهش یافته، ولی در مقابل قاچاق معکوس از مرز‌ها به داخل کشور را شاهد باشیم. با این حال دستگاه‌های متولی در مرزها، جدال خوبی با این موضوع داشتند، اما متاسفانه همچنان شاهد خروج دام، سوخت و کالا‌های اساسی در مرز‌ها هستیم.

نظر شما