شناسهٔ خبر: 29939991 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

شیوع دیابت در استان شش درصد و کمتر از میانگین کشوری است

یاسوج- مدیر گروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شیوع دیابت در استان شش درصد و کمتر از میانگین کشوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ظفر پریسایی بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در استان ما میزان ابتلای زنان به دیابت بیشتر بوده و ۶۶ درصد افراد مبتلا به دیابت را زنان تشکیل می دهند.

وی بیان داشت: بیش از ۱۶ هزار نفر در استان دچار این بیماری هستند و بسیاری نیز از بیماری خود مطلع نیستند.

پریسایی افزود: ۵۲ درصد از مبتلایات به دیابت شهرنشین و ۴۸ درصد روستا نشین هستند و بیشترین شیوع دیابت شهری مربوط به شهرستان دنا با ۷.۷ درصد است.

وی بیشترین شیوع دیابت در بین روستاییان را نیز مربوط به شهرستان بویراحمد با ۵.۷ درصد عنوان کرد و گفت: شیوع دیابت در چرام ۷.۷ درصد، در لنده ۶.۹ درصد و در گچساران نیز ۵.۷ درصد است.

پریسایی شیوع دیابت در بهمئی  را ۵.۱۷ درصد و در کهگیلویه نیز ۵.۱ درصد عنوان کرد و افزود: دیابت یا قند خون، شایع ترین بیماری ناشی از اختلالهای متابولیک مربوط به سوخت و ساز بدن بوده و به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین رفته و یا مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می شود و اگر افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکرو واسکولار دیابت یا تخریب رگهای بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند.

وی دیابت را چهارمین علت مرگ و میر در جوامع محسوب عنوان کرد.

نظر شما