شناسهٔ خبر: 29939533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنان مقامات آمریکایی درباره مذاکره و توافق جدید، مصداق آزموده را آزمودن است

سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات کریستوفر فورد دستیار وزیر امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات کریستوفر فورد دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در منع اشاعه و امور بین الملل گفت: وی هم مثل برخی همکاران خود متاسفانه بر اساس آرزو‌های خام خود اظهارنظر کرده است و قطعا اگر فقط یک بار دیگر به سخنان خود نگاهی داشته باشد متوجه تناقض‌ها و ناراستی‌های سخنان بیهوده و بی اساس خود خواهد شد.

قاسمی افزود: آمریکا بزرگترین ناقض تعهدات بین المللی است و نقض و سرپیچی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نمونه بارز رفتار‌های یک دولت ناآرام و سرکش و لجوج است. جامعه بین المللی براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برجام را توافقی می‌داند که باید مفاد آن از سوی همه کشور‌ها و طرف‌های ذیربط رعایت شود. بویژه همه طرف‌های اصلی آن، یعنی کشور‌های پنج بعلاوه یک باید متعهد و پایبند به تعهدات خودباشند، اما این کشور قانون گریز و قانون شکن آمریکا بود که بدون هیچ دلیل و مستندی و با وجود اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بار‌ها پایبندی ایران به برجام را تایید کرده بود، اقدام به خروج یکجانبه و غیرقانونی از این توافق کرد و به رویکرد علنی این کشور در اصرار بر عدم اجرای تعهدات بین المللی خود ادامه داد.

وی ادامه داد: سرپیچی، سرکشی و کینه توزی دولت فعلی آمریکا در قبال برجام حتی پس از خروج این کشور از برجام با تهدید سایر کشور‌ها به اجرای آن نیز متوقف نشده است و این کشور، بی توجه به تمامی موازین بین المللی و حقوقی در رویکردی نادر و بسیار خطرناک، کشور‌هایی که پایبند به قطعنامه ۲۲۳۱ مانده اند را یا مجازات می‌کند و یا به صورت مصرانه با اعزام هیات‌های مختلف، تهدید به مجازات و تحریم و تحدید می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: برجام به حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی کمک قابل توجهی کرده است و نقض این توافق و قطعنامه شورای امنیت اقدامی بی ثبات کننده و در جهت تخریب و تهدید صلح و امنیت بین المللی و منطقه‌ای است و این کشور باید پاسخگوی عواقب تضعیف این توافق باشد. سخنان این مقام آمریکایی و دیگر مقامات آن کشور پیرامون برجام و برنامه موشکی ایران که عملا نشان داده اند پایبند به تعهدات خود و هیچ قاعده و عرف بین المللی نیستند و در همه زمینه‌ها رویکردی مبتنی بر استاندارد‌های دوگانه دارند، برای ما کاملا بی ارزش شده است و سخن از مذاکره و توافق مجدد مصداق آزموده را آزمودن است. ما دولت قانون شکن آمریکا را به احترام به حقوق بین الملل و پایبندی به تعهدات بین المللی خود فرا می‌خوانیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما