شناسهٔ خبر: 29938831 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتهام دیپلمات سابق کانادا به خطر انداختن امنیت چین است

پکن- ایرنا- تازه ترین گزارش ها حاکی است که اتهام دیپلمات سابق کانادا که بتازگی از سوی ماموران چین دستگیر شد «به خطر انداختن امنیت ملی چین» عنوان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گلوبال تایمز چین ، وزارت خارجه چین پیشتر به کانادا هشدار داده بود که به دلیل دستگیری «سابرینا منگ وانژو» مدیر ارشد مالی شرکت هواوی چین، روابط دو کشور بشدت تحت تاثیرات منفی قرار خواهد گرفت.
اگرچه او اکنون با یک وثیقه 7 میلیون و 500 هزار دلاری آزاد شده است اما چین از کانادا خواسته است هر چه زودتر به طور کامل از این فرد رفع اتهام کرده و پرونده را مختومه کند.
در همین حال گروه بین المللی بحران که 'مایکل کاوریک' دیپلمات سابق کانادا برای آن کار می کرده اعلام نموده که وزارت امنیت عمومی چین مسئول دستگیری او است.
این گروه افزوده که این وزارتخانه حاضر به دادن اطلاعات درباره دستگیری این فرد و اینکه درکجا نگهداری می شود، نیست و اطلاعاتی در اختیار نمی گذارد.
وزارت خارجه چین حاضر به توضیح چندانی درباره این فرد نشده اما اعلام کرده است که احتمالا او «بخشی از ضوابط و مقررات مربوط به شرکت های غیردولتی خارجی را نقض کرده است».
لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه ای در پکن در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این خصوص گفت گروه بین المللی بحران در چین ثبت نشده است و فعالیت های کارکنان آن تخطی از مقررات محسوب می شود و چین طبق قانون با این موضوع برخورد خواهد کرد.
گروه بین المللی بحران در بیانیه ای آورده است این تبعه کانادا که برای این گروه کار می کرده دوشنبه شب از سوی اداره امنیت عمومی شهر پکن که زیر نظر وزارت امنیت عمومی فعالیت می کند دستگیر شده است.
هنوز هیچ ارتباطی بین دستگیری مدیر 'هواوی' در کانادا با این دیپلمات سابق کانادایی در چین مشخص نشده است اما این اتفاق درست چند روز پس از بازداشت خانم وانگژو در ونکوور می افتد.
'مایکل گاوریک' بر اساس گزارش موجود مشاور ارشد بخش آسیای شمال شرقی گروه بین المللی بحران بوده که در چین دستگیر شده است.
این گروه از اینکه وی در کجا نگهداری می شود ابراز بی اطلاعی کرده اما اعلام کرده است که برای یافتن وی و دستیابی به اطلاعات بیشتر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
سوالاتی از سوی رسانه های خارجی برای وزارت خارجه و وزارت امنیت عمومی چین نمابر شده است که فعلا این دو دستگاه به آنها پاسخی نداده اند.
'کاوریگ' بین سال های 2013 تا 2016 میلادی به عنوان دیپلمات در پکن و هنگ کنگ خدمت می کرده است او از فوریه سال 2017 به طور تمام وقت کارشناس گروه بین المللی بحران بوده است و به زبان چینی تسلط دارد.
آساق**231**1904**

نظر شما