شناسهٔ خبر: 29936475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس:

استانی شدن انتخابات نقش احزاب را افزایش می دهد

تهران-ایرنا- رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان این که استانی شدن انتخابات مجلس، نقش و فعالیت احزاب را در انتخابات افزایش می دهد، گفت: این طرح تشکل های سیاسی را به سمتی می برد که برای حفظ کرسی های استانی خود در پارلمان بیشتر تلاش کنند.

صاحب‌خبر -

«محمد جواد کولیوند» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره مزیت های استانی شدن انتخابات مجلس گفت: با اجرای این طرح، حوزه های انتخابیه با همین شکل کنونی و موجود باقی مانده و تغییر نکرده و حذف نمی شوند و مانند دوره های انتخاباتی داوطلب باید حدنصاب آرا در حوزه ثبت نامی خود کسب کند، اما آرا استانی وی نیز شمارش خواهد شد.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها جلوگیری از ریخت و پاش ها و هزینه های اضافی در تبلیغات انتخاباتی را از مزیت های مهم طرح استانی شدن انتخابات عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح، داوطلب کرسی نمایندگی مجلس باید رای استان را نیز بگیرد، لذا انتخابات به صورت لیستی می شود، پس اولا؛ نقش احزاب، جریان ها و گروه های سیاسی در انتخابات پررنگ تر و موثر می شود و ثانیا هزینه های تبلیغاتی کاهش می یاید.
وی گفت: با اجرای این طرح همه گروه های سیاسی در زمان انتخابات تلاش می کنند از لیست استانی و نامزد مورد نظر خود در حوزه انتخابیه حمایت کنند و برای گرفتن کرسی مجلس فعالانه تر رقابت کنند.
کولیوند اظهار داشت: استانی شدن انتخابات، فعالیت حزب در همه حوزه های انتخابیه را چندین برابر افزایش می دهد و تشکل سیاسی را به سمتی می برد که در پارلمان کرسی بگیرند و تلاش کنند این کرسی را برای کل استان حمایت کرده و حفظ کنند.

**استانی شدن انتخابات، از ایجاد رانت جلوگیری می کند
نماینده مردم کرج در مجلس با تاکید بر اینکه استانی شدن انتخابات از ایجاد رانت جلوگیری می کند، خاطرنشان کرد: این روش انتخاباتی، مانع از این می شود که یک گروه خاص با رانت یا نفوذ یا پول و یا وعده و وعید به رای دهندگان، داوطلب مورد حمایت خود را وارد پارلمان کند.
کولیوند گفت: با اجرای انتخابات به صورت استانی، آرام آرام نماینده مجلس نقش مدیریت استانی به خود گرفته و جایگاه آنها را ارتقا می دهد، همچنین استانی شدن انتخابات کیفیت نمایندگی و جایگاه یک نماینده را به عنوان «نماینده ملی» افزایش می دهد.
نماینده مردم کرج در مجلس با بیان این که عمده بحث و مطالبات مردم در شهرها و روستاها خدماتی است که باید دستگاه ها ارائه کنند و ناظر آن نیز شوراهای شهر و روستا باید باشند، گفت: در حال حاضر بیشتر زمان یک نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده ای در سطح ملی، برای پی گیری مسائل خدماتی مانند آب، برق، گاز و تلفن و... گرفته می شود، در حالی که شوراهای شهر به عنوان پارلمان های محلی باید این کارها و پی گیری انجام دهند و مردم نیز آنها را برای نظارت بر این مسائل انتخاب کرده اند.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با اشاره به نقش، جایگاه و وظایف شوراهای محلی و شوراهای اسلامی شهر و روستا از آنها به عنوان پارلمان های محلی یاد کرد و افزود:این نهادها باید به نظارت بر فعالیت های دستگاه های خدمات رسان در سطح شهر و روستا متمرکز شوند و استانی شدن انتخابات مجلس می تواند نقش شوراهای شهر را اصلاح کرده و مجلس شورای اسلامی نیز به کار و وظایف اصلی خود که قانوگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است، بپردازد.

به گزارش ایرنا، 121 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی یک فوریتی درمورد «استانی شدن انتخابات مجلس» خواستار اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (هفتم آذرماه 78) شدند.
نمایندگان امضاء کننده این طرح پیشنهاد کردند ماده 8 قانون به شرح زیر باید اصلاح شود: «از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 20 درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه تبصره ذیل ماده 1 این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.»
در این طرح آمده است: «در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی بدست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان آن استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.»
در این طرح با اشاره به ماده 10 قانون، - که به شرایط زمانی و مکانی برای رای دهندگان می پردازد- پیشنهاد شده است که ماده ای نیز با این مضمون که « رأی دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه در استان در بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمایند» الحاق شود.
امضاء کنندگان این طرح در مقدمه آن، «استانی شدن انتخابات مجلس» را دغدغه بسیاری از مسئولان نظام عنوان کرده و دلایل توجیهی خود را چنین بیان کرده اند:«باوجود این که مجلس شورای اسلامی قوانین متعددی در زمینه برگزاری انتخابات مجلس منعقد کرده ، ولی در دو دهه اخیر با اصلاحات بیشماری مواجه شده که این مهم نشان از این دارد که قوانین مربوط می‌تواند دارای ایراداتی باشد و اصلاح آن می‌تواند زمینه حضور مردم در عرصه انتخابات را پررنگ تر کند.»
سیام**3070**1535

نظر شما