شناسهٔ خبر: 29936391 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس عنوان کرد:

80 درصد تسهیلات بانکی در اختیار 200 نفر است/ برخی بانک‌های زیان‌ده، صوری سودده می‌شوند/ یکی از بانک‌های خصوصی 130 هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم را جذب کرده است/ بانک مرکزی توضیح دهد به چه علت مجمع این بانک‌ها را تأیید کرده است؟

اعتماد

31 مفسد اقتصادی را در تنها دو بانک خصوصی شناسایی کردیم رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: متاسفانه افراد خاصی در اکثر بانک‌ها با رانت، جعل و تبانی در قالب شرکت‌های صوری و کاغذی یا بعضاً جدیدالتأسیس بدون هیچ‌گونه اعتباری اقدام به اخذ تسهیلات می‌کنند. این افراد که تعداد آن‌ها به 200 نفر هم نمی‌رسد جهت منافع شخصی خود سیستم بانکی را مختل کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
 
31 مفسد اقتصادی را در تنها دو بانک خصوصی شناسایی کردیم
رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: متاسفانه افراد خاصی در اکثر بانک‌ها با رانت، جعل و تبانی در قالب شرکت‌های صوری و کاغذی یا بعضاً جدیدالتأسیس بدون هیچ‌گونه اعتباری اقدام به اخذ تسهیلات می‌کنند. این افراد که تعداد آن‌ها به 200 نفر هم نمی‌رسد جهت منافع شخصی خود سیستم بانکی را مختل کرده‌اند.
 
به گزارش روز نو :  امیر خجسته نماینده همدان و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به تخلفات به وجود آمده در بانک‌ها، گفت: متاسفانه افراد خاصی در اکثر بانک‌ها با رانت، جعل و تبانی در قالب شرکت‌های صوری و کاغذی یا بعضاً جدیدالتأسیس بدون هیچ‌گونه اعتباری اقدام به اخذ تسهیلات می‌کنند. با توجه به ردیابی‌هایی که در فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی انجام دادیم این افراد را مشخص کردیم که تعداد آن‌ها به 200 نفر هم نمی‌رسد و جهت منافع شخصی خود سیستم بانکی را مختل کرده‌اند.
 
 
 
او تاکید کرد: تسهیلات بانکی که به‌ صورت معوق یا مشکوک الوصول هستند بیش از 150 هزار میلیارد است که می‌توان گفت حدود 80 درصد این معوقات در اختیار این 200 نفر است.  
 
 
 
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تحقیق و تفحص مجلس که تنها از دو بانک خصوصی انجام دادیم 31 نفر از این افراد را به‌عنوان مفسدین اقتصادی شناسایی کردیم که آن‌ها بیش از 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات معوق از این دو بانک خصوصی داشتند و بعضا با ردیابی که انجام‌شده برخی از این افراد در اکثر بانک‌ها نفوذ کرده بودند که اسامی آن‌ها را به‌صورت مکتوب و مستند به سران سه قوه معرفی کردیم.
 
 
 
خجسته با اشاره به جذب غیرقانونی وجوه از سوی چند بانک خصوصی، گفت: در حال حاضر چند بانک خصوصی شناسایی‌شده‌اند که به‌صورت گسترده اقدام به جذب سپرده‌های مردمی کردند تا جایی که در یکی از این بانک‌های خصوصی بیش از 130 هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم جذب‌شده است. اما متاسفانه مستندات نشان از فعالیت خارج از عرف بانکداری این بانک‌ها دارد و این سپرده‌ها در اختیار افرادی خاص قرارگرفته است. این بانک‌های خصوصی با تشکیل شرکت‌های اقماری و ضربدری اقدام به یک سری معاملات صوری و کاغذی می‌کنند و بانک را به‌صورت غیرواقعی و با نشان دادن سود موهوم، سود ده نشان می‌دهند.
 
 
 
این عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل نود، تاکید کرد: متاسفانه یک سری شرکت‌های حسابرسی نیز تراز این بانک‌ها را در پایان سال مالی مثبت نشان می‌دهند و تخلفات این بانک‌ها را نادیده می‌گیرند که فراکسیون تعدادی از این حسابرسی‌ها را مورد رسیدگی قرار داده که متاسفانه در اکثر آن‌ها پنهان‌کاری و تبانی در امر حسابداری مشهود است و به‌زودی از سازمان حسابرسی، بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی توضیحات خواهیم خواست و بانک مرکزی باید توضیح دهد به چه علت مجمع این بانک‌ها را تأیید کرده است.

نظر شما