شناسهٔ خبر: 29936345 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رحیم‌پور ازغدی در دانشگاه خواجه نصیر:

سران قوا در قبال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخگو نیستند/ درشورا محافظه کار و لیبرال هم وجود دارد!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید پاسخگویی، ابلاغ و امضای مصوبات در شورای عالی انقلاب فرهنگی به درستی صورت بگیرد؛ اما دولت‌ها خیلی به این موضوع مقید نیستند و اعتقادی به مصوبات شورا ندارند.

صاحب‌خبر -

سران سه قوه در قبال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخگو نیستند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، با اشاره به سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا در کنار خدماتی که داشته، زیر چند علامت سوال است؛ بحثی که وجود دارد، این است که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مشاورین رئیس جمهور نیستند و این شورا باید عالی‌ترین قرارگاه برای مدیریت مسائل آموزشی و فرهنگی در کشور باشد.

وی با درخواست از دانشجویان برای مطالبه گری از شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عدم توجه به مصوبات این شورا تصریح کرد: بنده شب گذشته این سوال در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم که چرا حداقل ۱۵ مصوبه مهم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دفتر رییس جمهور رفته، اما هنوز امضا و ابلاغ نشده اند؛ در حالی که مصوباتی مغایر با مصوبات شورای عالی فرهنگی را که بانی آن‌ها سازمان ملل است و باید به آمریکا، انگلیس و فرانسه گزارش بدهند، سریع با تخصیص اعتبار و برنامه زمانبندی اجرایی می‌کنند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه چرا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا، ابلاغ و اجرا نمی‌شود و چرا ابزار لازم برای ضمانت اجرایی برخی از مصوبات نیست، افزود: ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دست رییس جمهور است و او باید مصوبات را امضا و ابلاغ کنند و این قانون است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید بحث بار مالی مصوبات در زمان بررسی و پیش از تخصیص بررسی شوند نه اینکه بگویند فلان مصوبه بار مالی اجرایی دارد، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی عالی‌ترین شورای سیاست گذاری است و در کنار رییس جمهور، رئیس قوه مقننه و رئیس مجلس عضو آن هستند، ولی آن‌ها اصلا خیلی راحت در جلسات شورا شرکت نمی‌کنند و این هم خلاف قانون است.

رحیم پورازغدی تصریح کرد: زمانی که رییس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت نمی‌کند، باید به یکی از سران قوا بگویند که در این جلسه حاضر شود؛ اما نمی‌گویند و جلسه را تعطیل می‌کنند.

وی افزود: باید پاسخگویی، ابلاغ و امضای مصوبات در شورای عالی انقلاب فرهنگی به درستی صورت بگیرد، ولی دولت‌ها خیلی به این موضوع مقید نبودند و برخی دولت‌ها نیز خیلی بیشتر مقید نیستند و اعتقادی به مصوبات این شورا ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چه کسی باید شورای عالی انقلاب فرهنگی را پاسخگو کند، افزود: سران قوه عضو این شورا هستند؛ اما چرا در قبال مصوبات پاسخگو نیستند؛ البته اعضای این شورا نیز اصلا با هم همفکر نیستند در هر حال شورایی که باید قرارگاه فکری باشد، باید اعضای آن تجانس فکری داشته باشند، اما در شورای عالی انقلاب فرهنگی افراد مختلف اعم از محافظه کار و لیبرال وجود دارد از طرفی تصمیم گیری در این شورا مبتنی بر تصمیم گیری دموکراتی رای گیری است.

در هر حال سوال این است که آیا با این شیوه می‌توان به صورت قرارگاهی عمل کرد؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از جنبه معرفتی سلطه علمی فرهنگی و ایدئولوژیک غرب نه از سلطه نفتی کمتر نیست بلکه این سلطه پیچیده تر و خطرناکتر است افزود: زمانی تفکر ما نمی توانیم تفکر بنی صدر و بازرگان بود و الان نیز

عده‌ای می‌گویند ما نمی‌توانیم و آنها می‌توانند و ما باید مدیر و شهردار از خارج بیاوریم.این نگاه دقیقا برعکس خواسته دانشجویان در ۱۶ آذر ۳۲ است چون آنها می‌گفتند ما زیر سلطه آمریکا و انگلیس نمی رویم ولی می‌خواهیم پیشرفت کنیم.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اگر استادان و دانشجویان باور کنند که ما نمی‌توانیم ولی غربی ها می‌توانند و یا اینکه آنها می‌خواهند به ما کمک کنند این خطرناک است. در هر حال امروز شاهدیم که چگونه فرانسه مهد دموکراسی در غرب و پدر مدرنیته به چه وضعیتی گرفتار شده است . مردم این کشور در خیابان ها می گویند ما گرسنه ایم در حالی که ما کار می‌کنیم ولی سرمایه داران می خورند.

وی با بیان اینکه اعتراضات مردم فرانسه به سرمایه‌داری در واقع همان جنبش وال استریت یا جنبش ۹۹ درصدی در آمریکا علیه سرمایه داری است که سرکوب شد، افزود: این جنبش نیز در لندن شکل گرفت و حتی مردم تا نزدیک کاخ ملکه آمدند ولی آنها را نیز سرکوب کردند.

وی با اشاره به گسترش دامنه اعتراضات مردم اروپا به هلند و بلژیک تصریح کرد: اعتراضات مردم در اروپا به مانند آتش زیر خاکستر است و اگر تا کنون چتر امنیتی و اطلاعاتی این کشور ها نبود اروپا به شدت به هم می‌ریخت با این وجود آیا این کشورها می خواهند به ما کمک کنند.

وی تصریح کرد: برخی‌ها می‌گویند کلید دست آمریکا، انگلیس و غربی‌ها است و آنها می‌توانند مشکل ما را حل کنند غافل از اینکه آنها امروز نمی‌توانند مشکلات خود را از بین ببرند.

وی به عهدی های آمریکا و اروپا در عمل به تعهدات خود نسبت به توافق هسته ای اشاره کرد و افزود: ما به ۱۲۰ درصد از از تعهدات خود در برجام عمل کردیم ولی الان همه کشورها کنار رفته اند و فقط ما مانده ایم چون باتربیت هستیم. در واقع اگر ابتدا پنج بعلاوه یک بود الان یک منهای پنج شده و ما الان تنهایم اگر چه آقایان می‌گویند همه هستند و دارند کار می‌کنند اما علی رغم این ادعا اروپا یک شعبه ساده تعیین نکرد تا روابط بانکی با ایران حل شود. در هر حال این دیدگاه که آنها می‌توانند و به ما کمک می کنند هر دو تو هم هستند چون آنها نمی خواهند به ما کمک کنند.

رحیم پور ازغدی در بخش دیگری از این مراسم ضمن پاسخگویی به سوالات دانشجویان درباره مشکلات ازدواج جوانان گفت: در همه زمان ها مشکلات بوده، ما هم در دوره خودمان نمی توانستیم به راحتی مسکن تهیه کنیم، الان هم با همه مشکلات به اعتقاد من با حذف بعضی از رسوم دست و پاگیر می شود ازدواج را ساده تر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قوه قضائیه با دانه درشت ها برخورد نمی کند افزود: مسئولان قوه قضائیه مدعی هستند که در حال برخورد با دانه درشت ها هستند و چندین دادگاه تشکیل دادند و چند نفر اعدام شدند و تعدادی دیگر هم قرار است اعدام شوند منتهی این که عملکرد این قوه به چه صورت است باید با خود آنها جلسه پرسش و پاسخ برگزار کنید.

وی در پاسخ به این سوال که چرا رهبر معظم انقلاب در مقابل عملکرد قوه قضائیه واکنشی نشان نمی دهند و آیا جمهوری اسلامی امروز همان حکومت عدل علی(ع) است یا خیر گفت: رهبری قرار نیست بر رای تک تک دادگاه ها نظارت کنند، اینکه حکومت ما معیارهای اسلامی دارد یا خیر سوال بسیطی است، مثل اینکه من از شما بپرسم شما که مسلمانی چقدرطبق معیارهای اسلام رفتار می کنید؟ پس پاسخ من این است که هم آری و هم نه، باید هر نهاد و هر بخش قوه قضائیه جداگانه بررسی شود که مثلا نمره اش در بخش پاسخگویی به مردم چند است؟ در جلوگیری از اختلاس و فساد چند است؟ در بعضی بخش ها آری و آری تر، و در بعضی بخش ها نه و نه تر! در هر حال جمهوری اسلامی چیزی جدای از ما مردم نیست، خودمان مستقیم یا غیر مستقیم رای می دهیم و مسئولان را انتخاب می کنیم.

رحیم پور ازغدی همچنین در پاسخ به این سوال که شما چرا درباره عروسک باربی صحبت می کنید درحالیکه این دوساعت باید می نشستید و به ما مطالبه گری یاد می دادید افزود: از تمام حرفهایی که من زدم شما فقط همین یک بخش را برداشت کردید، البته بخش مهمی است، کودکان هستند که با این فرهنگ تربیت می شوند و آینده ساز جامعه هستند، اما بنده اتفاقا دارم به شما می گویم که از مسئولین چطور مطالبه کنید، این همه مصوبات خوبی که ما درباره گفتگوی آزاد، اینترنت، حقوق زنان و کودکان و...داشتیم همه قانون این کشور است که روی زمین مانده، بروید اینها را مطالبه کنید.

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که به سخنانش درباره لزوم حذف خط خارجی و تعصب بروی خط و زبان فارسی انتقاد کرد گفت: کشورهایی که ما آرزوی رفتن به سمت آنها را داریم روی خط و زبان و آثار فرهنگی شان به شدت حساس اند و حتی در فرانسه و آلمان، زبان انگلیسی را حذف کردند، اما در ایران نه تنها ما روی زبان فارسی حساس نیستیم بلکه آثار فرهنگی مان تبدیل به مخروبه و محل یادگاری نوشتن شده است! در بعضی خیابان های انگلستان که قدم میزنید شبیه قرن سیزدهم میلادی است چون می گویند اینها تاریخ و هویت ماست و نباید یک آجر از روی آن برداشته شود.

رحیم پور در پاسخ به انتقاد دانشجوی دیگری که می گفت چرا شما درباره آمار گرسنگان آمریکا صحبت می کنید آمار گرسنگان ایران را هم بدهید افزود: من نگفتم در ایران گرسنه نداریم بلکه گفتم آمریکا با آن تعداد گرسنه در کشور خودش نه می تواند و نه اصلا می خواهد اقتصاد و گرسنگی را در کشور ما درست کند، بلکه اینها به دنبال ضعیف نگه داشتن ما برای تسلط بر ایران هستند.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک می خورد و اجرا نمی شود ادامه داد: در همین جلسه دیشب سر این قضیه جر و بحث کردیم و نتیجه این شد که در جلسه بعدی این موضوع مجدد مطرح شود.

وی در پاسخ به این سوال که شما خود چرا در خصوص عدم توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کاری نمی کنید، بیان کرد: بنده هیچ مسئولیتی جز همین عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی نداشتم و در همین شورا هم اعضای حقوقی که با رای مردم و انتخابات های مختلف تغییر می کنند نقش اصلی را دارند نه اعضای حقیقی مثل بنده.

همچنین رحیم پور ازغدی در پاسخ به این سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما چرا مسئولیت ها را رها نمی کنید و به ما جوانها واگذار نمی کنید، گفت: همه پست ها برای شماست بروید و مطالبه کنید، هر سمتی هم بنده دارم الان می نویسم و به شما واگذار می کنم!

نظر شما