شناسهٔ خبر: 29936315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

انتخابات در قاب رسانه های داخلی

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی با محورهایی مانند «شایبه نامزدی ظریف برای نامزدی در انتخابات 1400» و «ضرورت سازماندهی و همبستگی نیروهای اصولگرا برای انتخابات پیش رو» به موضوع انتخابات پیش روی مجلس و ریاست جمهوری پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی کشور نشان می دهد رسانه های اصلاح طلب بیش از رسانه های اصولگرا موضوع انتخابات آینده مجلس و ریاست جمهوری سال 1400 را مورد توجه قرار داده اند.
مهمترین محورهای مطالب رسانه ها اصلاح طلب در این ارتباط عبارتند از:
مواضع اصولگرایان و شایبه نامزدی ظریف در انتخابات 1400؛ ضرورت خارج شدن از حلقه بسته اصلاح‌طلب- اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری آینده؛ اصلاح طلبان بر سر دوراهی و عوامل موثر برای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آتی.
در بین رسانه های اصولگرا «شب انتخابات چادر نمی‌زنند» تنها عنوانی است که در روزنامه کیهان به چشم می خورد.

رسانه های اصلاح طلب
................................
** مواضع اصولگرایان و شایبه نامزدی ظریف در انتخابات 1400
روزنامه اعتماد در ستون صدای مخالف خود زیر عنوان «دو قطبی انتخابات 1400 دیپلماسی و نظامی گری» به اظهارات مهدی محمدی مسوول دفتر سیاسی جمنا در گفت و گو با آخرین شماره هفته نامه مثلث اشاره می کند و می نویسد: محمدی که پیش تر نیز در مقاله ای در روزنامه وطن امروز موضوع «تغییر ژنتیک» را در میان رای دهندگان ایران مطرح کرده بود و معتقد بود مردم دیگر به خاطر سیاست خارجی رای نخواهند داد، حالا معتقد است که «مردم به سمت کسانی خواهند رفت که با دنیا به زبان زور حرف می زنند.»
اعتماد می افزاید: این مصاحبه را اگر بهانه ای برای طرح یک مساله مهم بدانیم می توان گفت نقطه کانونی و مرکزی حرفی که قرار بود در این مصاحبه بیان شود، زمینه سازی برای کاندیدایی است که اصولگرایان قصد دارند او را نیز مانند سایرین در روزهای پایانی انتخابات سال 1400 به عرصه وارد کنند؛ همان کاری که سال 96 با رییسی انجام شد اما ناکامی به دنبال داشت.
این روزنامه می افزاید: برخی تحلیلگران پیش از این نیز معتقد بودند حملاتی که از سوی اصولگرایان به ظریف پس از ماجرای پولشویی صورت گرفت، بی ارتباط با یک تحلیل درونی در جریان اصولگرایی نیست؛ تحلیلی که بر پایه آن معتقدند ظریف قصد ادامه فعالیت سیاسی خود در کسوت ریاست جمهوری دارد. از همین روست که پرونده هایی با بررسی آینده سیاسی ظریف روی میز قرار می گیرد و تحلیلگران نیز حملات به ظریف را باید در قالب پازلی بزرگ تر تحلیل کنند.
روزنامه اعتماد، می نویسد: مصاحبه اخیر سر آغاز بازگشت به پروژه ای است که اصولگرایان پیش از ابراهیم رییسی هم در دستور کار داشتند اما موفق نشدند. با این حال اگر انتخابات سال 92 توسط همین افراد به دو گانه «سازشکار (روحانی) و مقاومت (جلیلی) » بدل شد، حالا دوگانه «دیپلماسی (ظریف) و غیر دیپلماسی (سلیمانی) » را کلید زده اند.

** ضرورت خارج شدن از حلقه بسته اصلاح‌طلب- اصولگرا در انتخابات 1400
«کلید دست اصلاح طلبان هم نیست» تیتر یک روزنامه شرق است که در آن گفت وگو با امیر محبیان به عنوان تحلیلگر مسائل داخلی منتشر شده است.
در مقدمه این گفت و گو که بدون هیچ تغییری تارنمای فرارو نیز آن را باز نشر داده، به نارضایتی اصلاح طلبان از عملکرد دولت دوازدهم و اینکه «لاریجانی در انتخابات سال 1400 وارد میدان می‌شود»، اشاره شده است.
امیر محبیان درباره نامزد احتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات رایاست جمهوری در پیش رو می گوید: عوامل مؤثری هستند که تا پایان دولت خود را ممکن است نمایان کنند؛ شرایط آن زمان چهره‌های محتمل را آشکار می‌کند. فعلا بحث آقای لاریجانی را افرادی مطرح می‌کنند که می‌خواهند القا کنند او با اصلاح‌طلبان یا دولت برای کسب حمایت آنها زدوبند کرده است تا به این وسیله او را تخریب کنند. من احتمال کاندیداتوری او را منتفی نمی‌دانم اما آنها که این روزها این مسئله را تبلیغ می‌کنند، بیشتر قصد دارند همراهی‌های او با دولت را فرصت‌طلبانه و قدرت‌طلبانه نشان دهند .
وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اقدامات دولت و شخص روحانی، دیگر جایی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری از جناح اصلاح‌طلبان باقی نمانده است؟» گفت: ما باید بازی را از حلقه بسته اصلاح‌طلب- اصولگرا خارج کنیم. این حلقه برای نظام بن‌بست مدیریتی می‌آورد. این‌گونه القا می‌شود که راه‌حل مسائل کشور سیاسی است.

**اصلاح طلبان بر سر دوراهی
روزنامه آرمان، زیر عنوان «روحانی حق دارد از تبعات افشاگری نگران باشد» گفت وگو با مصطفی ایزدی را منتشر کرده است که در آن می خوانیم: اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند. اگر بخواهند دولت و آقای روحانی را به طور کامل رها کنند، دیگر در انتخابات ریاست جمهوری 1400، نمی‌توانند از فرد دیگری حمایت کنند. چرا؟ به این دلیل که مردم خواهند گفت که اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند تا رأی بیاورد، اما میانه راه او را تنها گذاشتند! مردم این مسائل را می‌دانند و خواهند فهمید. از سویی هم اگر بخواهند با تمام توان و پتانسیل خود از روحانی حمایت کنند، عملکردها و نمرات منفی دولت روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته خواهد شد و باید پاسخگو باشند. بنابراین اصلاح‌طلبان مجبورند 2 سال و نیم آینده تا 1400 را کج‌دارومریز با روحانی بگذرانند.

** عوامل موثر برای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آتی
روزنامه آرمان در ادامه گفت و گو با مصطفی ایزدی از قول وی می نویسد: اگر اعضای فراکسیون امید واقعا بتوانند دیدگاه‌ها و اصول اصلاح‌طلبانه را در طرح‌ها و لوایح و مواقع رأی دادن، لحاظ کند، می‌تواند به رأی آوردن مجدد خودشان امیدوار باشند. اما متاسفانه برخی از نمایندگان لیست امید تهران، عملکرد خوبی نداشتند. برخی جوانان این لیست عملکرد قابل انتقادی هم داشتند، اما باید گفت این لیست و این افراد در انتخابات مجلس یازدهم، مثل دور دهم یکدست رأی نخواهند آورد. باید برای مجلس بعدی، افراد کارکشته‌تر و مطرح‌تر و سنگین رنگین‌تری کاندیدا بشوند و با حمایت کل جریان اصلاحات راهی مجلس شوند. ... باید جریان اصلاحات به دنبال افراد مؤثر و شایسته باشد و سیاست کاری هم نشود.

رسانه های اصولگرا
.........................
** ضرورت سازماندهی و همبستگی انتخاباتی نیروهای اصولگرا
روزنامه کیهان در بخشی از یادداشت روز با عنوان «شب انتخابات چادر نمی‌زنند» با بیان اینکه چهارده ماه دیگر، انتخابات مجلس برگزار می‌شود، می نویسد: طیف نیروهای انقلابی، متاسفانه اهتمام و تدبیر کافی نسبت به انتخابات مجلس دهم در زمستان 94 نداشتند و نتوانستند از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. حتی پس از انتخابات، در حفظ انسجام نمایندگان همسو اهتمام کافی صورت نگرفت. ... اکنون یک سال مانده به انتخابات، یک دغدغه مهم وجود دارد و آن اینکه فراتر از به‌روز‌رسانی تشکیلات، تشکل‌های وفادار به انقلاب (جمنا، جبهه پایداری، حزب موتلفه، جمعیت رهپویان، حزب پیشرفت و عدالت، و...) در این ماه‌ها و سال پر تلاطم کجای افکار عمومی بوده‌اند، و چه قدر به میدان آمده و موضع تبیینی دقیق و صریح گرفته‌اند تا در انتخابات سال بعد، بخش مهمی از مسیر را طی کرده باشند؟
کیهان در بخشی دیگر از یادداشت خود آورده است: نباید سازماندهی، منحصر در مثلا انتخابات و به مثابه چادرهای نیم بندی باشد که فقط شب انتخابات برپا و فردای آن - پیروز بشویم یا نشویم- برچیده می‌شود. تشکیلات سیاسی موثر، چادر عشایری نیست که بشود فی‌الفور پهن کرد و نتیجه گرفت. منطقا باید مسیر طی شده در امر هماهنگی و سازماندهی آسیب‌شناسی شود اما باید توجه شود که اولا نباید به معنای نبش قبر دلخوری‌های گذشته و تولید بن‌بست در هم‌افزایی باشد و ثانیا ظرف آسیب‌شناسی، فضای رسانه‌ای آلوده به اغیار و تبادل اتهام یا دلخوری در این فضا نیست.

**گروه نشریات خبری
پژوهشم**1025

نظر شما