شناسهٔ خبر: 29936219 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتبارات مرمت میراث فرهنگی گیلان کافی نیست

رشت - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: با توجه به اقلیم استان ، اعتبارات اختصاص یافته برای مرمت بناهای تاریخی کافی نیست.

صاحب‌خبر -

ولی جهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای اخیر فهرستی از بناهای تاریخی نیازمند مرمت استان تهیه شده و در اختیار سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفته که امیدواریم اعتبارات لازم برای مرمت بناهای یادشده اختصاص یابد.
وی با اشاره به ساختمان دانشسرا که با نام مدرسه رشیدی به شماره 23046 در سال 87 به ثبت رسیده و اخیرا گزارش هایی مبنی بر تخریب پاره ای از بخش های این بنا رسانه ای شده ، اظهار داشت: این بنا در اختیار مالک خصوصی است و مالک در خارج از کشور به سر می برد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: چندین تذکر در خصوص مرمت بنا از سوی این اداره کل به مالک داده شده و اخطار دیگری نیز صادر شده که اگر این بار نیز این تذکر مورد بی توجهی مالک واقع شود، ناچار به اقدام قضایی خواهیم شد.
جهانی افزود: طبق برنامه ششم توسعه ، بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارند آن ارگان موظف به مرمت بنا هستند.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر 10 اثر فاخر تاریخی در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارد که از این ساختمان ها هنوز بهره برداری می شود اما متاسفانه تاکنون مرمت اساسی از سوی آنها برای این بناها شاهد نبودیم.
وی تاکید کرد: انتظار داریم اداراتی چون مسکن و شهرسازی و شهرداری ها بر اساس طرح بازآفرینی شهری نسبت به مرمت اساسی بناهای یادشده اقدام کنند.
جهانی بیان کرد: بدلیل شرایط آب و هوایی گیلان بسیاری از بناهای تاریخی نیازمند مرمت اساسی است و مرمت آنها تنها از عهده اداره کل میراث فرهنگی خارج است و همه سازمان ها ، نهادها و مردم می بایستی در این راستا همیار باشند.
یک هزار و 70 اثر تاریخی در گیلان به ثبت ملی رسیده است.
1881/2007

نظر شما