شناسهٔ خبر: 29935969 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

21آذر روز حمایت از بیماران کلیوی

دیالیز، پاییز سلامتی

گرگان - ایرنا - اسیر تخت و آزمایشگاه، همدم همیشگی با سرنگ و دارو و تعویض مستمر خون تنها بخشی از گرفتاری بیماران دیالیزی است و در صورت انجام نشدن عمل پیوند کلیه، پاییز سلامتی آنها فرا رسیده و فرجامی غمبار خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سالانه سه تا پنج هزار نفر در کشور به بیماری نارسایی کلیه مبتلا می‌شوند و تنها درمان این بیماری مهلک و خاص پیوند کلیه یا دیالیز هر چند روز یکبار برای تصفیه خون است.
نارسایی کلیه ناشی از عوارض بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت و اثرات سمی برخی داروها است که فرد را به میزان قابل توجهی از انجام فعالیت‌های روزمره باز می دارد.
این بیماران زمانی که مواد زاید در بدنشان بیش از حد طبیعی ‌شود برای ادامه زندگی نیاز به انجام دیالیز و پاکسازی خون دارند.
عبدالله اونق یکی از بیماران تحت دیالیز در بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ساحلی بندرترکمن واقع در استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: افراد دیالیزی به سبب مشکلات جسمی و ضرورت حضور در درمانگاه و بیمارستان به تعداد دفعات زیاد نمی توانند شغل و کسب و کار ثابتی داشته وعلاوه بر بیماری باید نگران تامین معاش خود و خانواده هم باشند.
وی با بیان این که داروی بیماران دیالیزی گران است، خواستار حمایت بیش از پیش دستگاه های حمایتی از این قشر شد.
یکی از پرستاران بخش دیالیز این بیمارستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این که بیماری کلیوی در ابتدا فاقد علائم است، گفت: انجام سالانه آزمایش تشخیصی شامل ادرار، خون و اندازه گیری مرتب فشار خون می تواند به پیشگیری و کنترل بیماری کمک کند.
بی بی حکیمه ایری تاکید کرد: افراد در معرض خطر مانند مبتلایان به دیابت و فشارخون بالا، افراد چاق و سیگاری و اشخاص بالای 50 سال با سابقه فامیلی ابتلا به بیماری‌‌های کلیوی باید انجام آزمایش ‌‌های اولیه و تشخیصی را جدی بگیرند.
وی یادآور شد: آگاهی و پیشگیری از عوامل خطرآفرین و زمینه ساز بیماری‌های کلیه مانند دیابت، فشارخون بالا، عفونت‌، سنگ کلیه، چاقی، مصرف دخانیات، کم تحرکی و خودداری از مصرف غذا‌های کنسروی، فانتزی، چرب، پرنمک و قندی می‌تواند از پیشرفت نارسایی کلیه‌ پیشگیری کند.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: 810 بیمار نیازمند به دیالیز در این استان زندگی می کنند و برای خدمت رسانی به آنان 160 تخت دیالیز در 10 شهر و 14 مرکز درمانی گلستان فعال است.
دکتر محمد دادجو اظهار داشت: برای اطفال مبتلا به این بیماری، سه تخت ویژه در بیمارستان آیت الله طالقانی گرگان اختصاص یافته است.
به گفته وی تا سال آینده 18 تخت دیالیز جدید به ظرفیت کنونی مراکز درمانی کردکوی، گالیکش، گرگان و آق قلا در نقاط مختلف استان گلستان افزوده شده و 15 تخت اهدایی نیکوکار بندرگزی نیز به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: انتظار است سازمان تامین اجتماعی گلستان هم در راه اندازی بخش دیالیز بیمارستان حکیم جرجانی شهر گرگان با ظرفیت 15 تخت با شتاب بیشتری اقدام کند.
به گفته وی سال گذشته نیز 16 دستگاه جدید جایگزین دستگاه های مستهلک موجود در بخش های دیالیز گلستان شده و بخش دیالیز شهرستان مرزی و محروم مراوه تپه هم به بهره برداری رسید.
وی گفت: توزیع تخت های دیالیز در مراکز درمانی استان گلستان مناسب است ولی میانگین کشوری به ازای هر چهار بیمار یک تخت بوده و گلستان حدود 40 تخت کمتر از میانگین استاندارد دارد که باید بر اساس برنامه ریزی این کمبود رفع شود.
دادجو، هزینه خرید هر دستگاه دیالیز را حدود یک میلیارد و 600 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: در ماه 10 هزار و 530 نوبت و سالانه حدود 125 هزار نوبت دیالیز به بیماران کلیوی استان گلستان ارایه می شود.
وی افزود: سال گذشته تعداد افراد جدید نیازمند به خدمات دیالیزی دراستان گلستان رشد داشت که متاثر از کاهش سن ابتلا به بیماری دیابت، افزایش تعداد بیماران دیابتی و بالا رفتن آمار ابتلا به بیماری های کلیوی است.
به گفته دادجو، 73 درصد علل دیالیز ابتلا به دیابت و فشار خون بالا بوده و سایر حوزه ها از جمله مسمومیت ها در مجموع 27 درصد دیگر را شامل می شود.
وی گفت: سال گذشته در چند منطقه از کشور از جمله استان گلستان آمار بیماران دیالیزی رشد داشت.
دکتر دادجو با یادآوری پایین آمدن سن بیماران کلیوی در گلستان اضافه کرد: اکنون سن ابتلا به بیماری دیابت در استان به دوره جوانی رسیده است بطوریکه آمار قابل ملاحظه ای از این افراد را جوانان تشکیل می دهند که از منظر اقتصادی و اجتماعی آسیب آفرین است.
وی در خصوص خدمت رسانی به بیماران دیالیزی اظهار داشت: بیمارستان های کلاله و 5 آذر گرگان به صورت شبانه روزی و مراکز دیگر در دو نوبت صبح و عصر در حال خدمت دهی به بیماران هستند.
به گفته وی در مواقع اورژانسی تمام مراکز 14 گانه استان گلستان آمادگی پذیرش بیماران دیالیزی را دارند.
وی در مورد خدمت رسانی به بیماران خاص مانند افراد مبتلا به هپاتیت هم گفت که برای این بیماران در هر مرکز تخت های ویژه ای منظور شده است.
دادجو در خصوص فعال سازی مرکز پیوند کلیه در گلستان بیان کرد که واحد ویژه ای مجهز به اتاق عمل، تجهیزات و دستگاه های لازم در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان پیش بینی شده ولی هنوز کادر فوق تخصصی حوزه پیوند تکمیل نشده است.
وی افزود: کادر مورد نیاز برای گذراندن دوره های تکمیلی اعزام شده اند و تا دو سال آینده با حضور پزشکان فوق تخصص در بیمارستان صیاد شیرازی امکان پیوند کلیه در استان فراهم خواهد شد.
دکتر دادجو، هزینه خدمت دهی به بیماران دیالیزی را در هر نوبت سه میلیون ریال و با احتساب خدمات کادر درمانی و پزشکی حدود چهار میلیون ریال بیان کرد و گفت: تمام این خدمات هزینه ای برای بیمار رایگان است که رقم قابل توجهی را تشکیل می دهد.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان یادآور شد که فراگیر شدن بیماری دیابت، سبک زندگی، نوع تغذیه، کم شدن تحرک و فشار خون از عوامل نارسایی کلیه است و کم یا زیاد شدن دفعات یا حجم ادرار، وجود خون در ادرار، تورم دور چشم و دردهایی در پهلو می تواند نشانه بیماری کلیوی باشد.
طبق گزارش مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ گلستان با 13 درصد رشد سومین استان کشور در شیوع دیابت محسوب می شود.
12 دسامبر مصادف با 21 آذرماه روز جهانی حمایت از بیماران کلیوی نامگذاری شده است.
7333/1648/3091/2729

نظر شما