شناسهٔ خبر: 29935448 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روزی مهم در استکهلم ؛ پیشرفت یا توقف مذاکرات یمن

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما  از استکهلم ، مذاکرات طرفهای یمنی روز مهمی را در پیش دارد ، اینکه آیا مذاکرات با تصمیمات طرفین ادامه یابد یا متوقف شود.
یک روز مانده تا پایان مذاکرات گروههای یمنی برخی منابع از سرنوشت ساز بودن گفتگوهای امروز خبر می دهند.
گروههای یمنی به عنوان نخستین دستاورد گفتگوهای خود دیروز درباره مبادله اسرا و زندانیان از طریق صلیب سرخ و زیر نظر سازمان ملل متحد به توافق رسیدند.
در عین حال درباره کنترل بندر و استان الحدیده گفتگوهایشان نتیجه ای نداد چرا که هیئت طرفداران رییس جمهور مستعفی یمن به دنبال عقب نشینی جنبش انصارالله از این منطقه اند در حالیکه با توجه به اهمیت استراتژیک این بندر به عنوان شریانی حیاتی اعضای هیئت انصارالله هیچگونه عقب نشینی را نمی پذیرد.
تا پیش از این مذاکرات ائتلاف سعودی و کشورهای غربی تلاش کردند تا با حملات متعدد این بندر را تصرف کند تا با دست پر و از موضعی برتر در مذاکرات صلح حضور یابد اما موفق به این امر نشدند.
درعین حال امروز قرار است درباره لغو تصرف فرودگاه صنعا نیز گفتگو شود.
نیروهای ائتلاف سعودی با تصرف این فرودگاه مانع از انتقال مجروحان و رساندن مواد غذایی، دارو و کمکهای بشردوستانه به مردم یمن شده اند .
همچنین مسئله دولت انتقالی یمن نیز از جمله موضوعات مهمی است که در صورت توافق بر سر چارچوب کلی آن ، در آینده سیاسی این کشور تاثیر گذار خواهد بود.
هر گونه تصمیم درباره این موضوعات می تواند باعث توقف مذاکرات و یا ادامه مذاکرات در آینده باشد.
برخی منابع از تصمیم آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد برای سفر به استکهلم در آخرین روز مذاکرات خبر می دهند.
همچنین فردا در پایان این مذاکرات باید منتظر مصاحبه ها و نشست های خبری طرفهای یمنی بود که دستاوردهای این دور از گفتگوها را تبیین کنند.

نظر شما