شناسهٔ خبر: 29935413 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست هیات رئیسه دانشگاه/دکتر کریمی: طب ایرانی، تجربی و قابل آزمایش و تحقیق است؛ اگر ابن سینا هم امروز بود چنین عمل می کرد

صاحب‌خبر -
در این نشست که صبح روز یکشنبه 18 آذر 97 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه در سخنان پیش از دستور ضمن تبریک روز دانشجو، با تأکید بر رسیدگی به امور رفاهی دانشجویان، از ساخت خوابگاه ویژه دختران خبرداد و گفت: دانشگاه در زمینه خوابگاه و امکانات رفاهی دانشجویان با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. خوشحالم بعد از گذشت مدتی از این دوره مدیریتی، پروژه درحال ساخت خوابگاه 400 نفره، مراحل پیشرفت خود را طی می‌کند. در ابتدای آبان که از  این پروژه بازدید داشتیم اولین سقف زیر همکف درحال ساخت بود اکنون با پیگیری‌های شبانه‌روزی  به همکف رسیده و یک طبقه بالاآمده است.
 
ساخت خوابگاه جدید دختران
وی  افزود: با توجه به اینکه در خوابگاه دختران نیز  با کمبود شدید مواجه هستیم و به دلیل اینکه خدمت‌رسانی در مجتمع خوابگاهی امیرآباد به دانشجویان بهتر انجام می‌شود؛ فضایی در قسمت بالای مجتمع برای احداث خوابگاه دختران در 7 طبقه در نظر گرفته‌شده است که باید مراحل ساخت آن هر چه زودتر آغاز شود.
رییس دانشگاه از همراهی و کمک دکتر حلب چی و  مساعدت‌های تیم معاونت توسعه دکتر بیگلر و خانم چتروز، دکتر رستمیان و دکتر حاجی محمودی  و همکاران دیگری که مستقیم و غیرمستقیم از  پروژه‌های خوابگاهی حمایت کردند؛ قدردانی کرد و گفت: هرچه در زمینه رفاه دانشجویان کارکنیم کم است. مسئله دانشگاه علاوه بر کمیت خوابگاه‌ها، کیفیت خوابگاه‌ها نیز هست. بسیاری از خوابگاه‌ها قدیمی هستند و باید زمینه بازسازی و نوسازی آن‌ها فراهم شود. امیدوارم در چندسال آینده خوابگاه‌هایی در دانشگاه ایجاد شود که در شأن دانشجویان این دانشگاه باشد.
وی افزود: باوجود ایرادهایی که به جذب دانشجویان گرفته می‌شود، امسال  80 درصد از صدنفر اول پزشکی کشور به این دانشگاه آمده‌اند و این ظرفیت بالا و سرمایه عظیمی است که باید از آنان حمایت کنیم.
 
تاکید بر اجرای قانون بازنشستگی 
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله بازنشستگی اساتید؛ از تلاش‌های دانشکده‌ها در این زمینه قدردانی کرد و گفت: به همت و مساعدت مجموعه دانشگاه 21 نفر از اساتید دانشگاه بازنشست شدند.
وی بابیان اینکه بازنشستگی به معنی از کار بیکار کردن افراد نیست افزود: قانون بازنشستگی دانشگاه باید برای همه اجرا شود. این راهی است که همه آن را طی می‌کنیم و بایستی از قبل برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. بازنشستگی برای استاد دانشگاه افتخار است چراکه با تمام توان خود به دانشگاه خدمت کرده است. اساتید دانشگاه به‌عنوان نخبگان کشور باید بازنشستگی را بپذیرند و وقتی دوره خدمتشان به پایان رسید نباید هیچ‌گونه مسئولیت اجرایی و مدیریتی در بخش و واحدهای دیگر  داشته باشند. اساتید بازنشسته می‌توانند به دانشگاه رفت‌وآمد کنند؛ اما نباید دیگر مسئولیت مستقیم متوجه آنها باشد.
دکتر کریمی با اشاره به مسئله بی انگیزگی تعداد بسیار اندکی از  اعضای هیات علمی گفت: افرادی هستند که به دلایل مختلف بی‌انگیزه شده‌اند و علاقه‌ای به دانشگاه ندارند. آنچه مسلم است یک هیات علمی وظایف آموزشی، پژوهشی و درمانی برعهده دارد و باید حداقل در یکی از این زمینه‌ها فعالیت کند و کارنامه مشخصی داشته باشد. این وظیفه معاونان دانشگاه و روسای دانشکده‌ها و بیمارستان‌هاست که مسئولیت اعضای هیات علمی مرتبط با خود را برعهده بگیرند و  به مشکلات آن‌ها را رسیدگی کنند و اسامی  افرادی را که به هر دلیلی علاقه‌مند به دانشگاه نیستند و در سن بازنشستگی قرار دارند به دانشگاه اعلام کنند. این پیام خوبی برای هزار و 800 هیات علمی دانشگاه است که کارشان دیده می‌شود و باید  زمینه برای کار آنان فراهم  شود. 
 
انتقال سریع بیمارستان یاس به ساختمان جدید بیمارستان زنان 
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود خواستار انتقال بیمارستان یاس به ساختمان جدید بیمارستان زنان شد و گفت: بیمارستان زنان هرچه زودتر و حداقل ظرف مدت یک ماه آینده، باید به ساختمان جدید منتقل شود. ضمن قدردانی از دکتر محقق و دکتر بیگلر که در پیشبرد این پروژه تلاش داشتند. تأکید می‌کنم در این جابه‌جایی نباید هیچ‌گونه تخریب و آسیبی به وسایل و ساختمان یاس وارد شود.
 
بررسی عملکرد دانشکده طب ایرانی 
در ادامه، نخستین دستور جلسه موردبررسی قرار گرفت دکتر رضایی زاده رییس دانشکده طب ایرانی به تشریح فعالیت‌های این دانشکده پرداخت و گفت: اولویت این دانشکده، احیا و ارتقا مکتب طب ایرانی است که از منابع مکتوب و موجود دانشمندان صاحب نامی مانند ابن‌سینا و رازی و... به‌جامانده و هر آنچه به نام طب عامیانه، طب شفاهی و طب مکمل و جایگزین و... نامیده می‌شود موردنظر این دانشکده نیست. ما معتقدیم طب سنتی به‌عنوان یک دانش تجربی همچون سایر علوم تجربی قابل آزمون و نقد است و باید مورد واکاوی و پژوهش قرار گیرد.
وی با اشاره به اعضای هیات علمی دانشکده گفت: 15 هیات علمی در دانشکده فعالیت دارند و در طول این سال‌ها حدود 116 PhD طب سنتی ایرانی، 50 PhD داروسازی سنتی و 34 دانشجوی فوق‌لیسانس تاریخ پزشکی را تربیت کردند.
رییس دانشکده طب ایرانی، مهم‌ترین چالش‌های حوزه دستیاران را در محدودیت فضا استقرار و استراحت آنان، کاهش سالانه تعداد پذیرش و بودجه‌های پایان‌نامه‌ها برشمرد و خواستار ارائه راهکاری برای حل این مسائل شد.
دکتر رضایی زاده با اشاره به مأموریت این دانشکده در طراحی و تولید محتوای آموزش مجازی گفت: به‌زودی 2 واحد آموزش مجازی آشنایی با طب ایرانی و مکمل برای رشته‌های علوم پزشکی کشور به اجرا درمی‌آید.
وی در توضیح وضعیت پژوهشی دانشکده گفت: براساس گزارش سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت 294 مقاله در دانشکده تولیدشده و تعداد استناد به آن بیش از 5 هزار بار بوده است. مجله انگلیسی‌زبان دانشکده بیش از دو سال است که به‌صورت منظم منتشر می‌شود. همچنین تاکنون بیش از 49 عنوان کتاب با نشان دانشکده و بیش از 80  عنوان کتاب توسط اعضای هیات علمی دانشکده منتشرشده است.
رییس دانشکده طب ایرانی با اشاره به محصولات تولیدشده طب ایرانی گفت: از سال 89 تاکنون 13 مورد آزمایش بالینی انجام‌شده منجر به تولید چند محصول شد است که  یکی از آن‌ها داروی هانی ژل برای کنترل خستگی بیماران مبتلا به سرطان است. Modify داروی دیگری در زمینه کنترل عوارض رادیوتراپی سرطان است که به‌زودی رونمایی می‌شود.
دکتر رضایی زاده با تأکید بر توسعه همکاری‌های بین‌المللی دانشکده طب ایرانی گفت: با کشور اتریش تبادل استاد و دانشجو و با کشور اسپانیا تبادل استاد داریم علاوه بر آن پروژه‌های دیگری با مراکز علمی کشورهای ترکیه، مجارستان، کره جنوبی، چین، هند و ژاپن و... طراحی کرده‌ایم. 
پس از گزارش دکتر رضای زاده، هریک از اعضای هیات رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
 
تاکید بر رسیدگی به شکایات و بررسی مسائل نوبت دهی 
سپس دکتر موسوی مدیر دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات دانشگاه به تشریح فعالیت‌های این واحد پرداخت و گفت: این مدیریت زیر نظر مستقیم رییس دانشگاه فعالیت دارد و در راستای وظایف نظارتی خود عملکرد واحدهای تابعه دانشگاه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل شکایات 6 ماه اول امسال دانشگاه پرداخت و  گفت: با کمک دکتر مرعشی درحال طراحی نرم‌افزاری برای رصد و پیگیری شکایات واحدها هستیم.
دکتر موسوی با اشاره به وضعیت نوبت‌دهی بیمارستان‌های دانشگاه، به بیان مهم‌ترین چالش‌های نوبت‌دهی غیرحضوری و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود آن پرداخت.
 
مهارت در طب و نفوذ کلام؛ ویژگی بارز حکیمان
در ادامه، دکتر کریمی رییس دانشگاه در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، بابیان اینکه از طب ایرانی و سنتی ما خوب دفاع نشده است افزود: طب ایرانی، تجربی و قابل‌آزمایش و تحقیق است. مطمئناً اگر ابن‌سینا هم امروز بود همین رویکرد را بکار می‌گرفت.
وی افزود: ما در گذشته حکیم داشتیم که علاوه بر مهارت در طب، رفتار و کلامش هم تأثیرگذار بود. آیا دانشکده طب ایرانی در طول این سال‌ها می‌تواند یک نفر را به‌عنوان حکیم تربیت کند؟ در حال حاضر محصول دانشکده، به فعالیت تجاری و  داروخانه‌هایی با داروهای گران‌قیمت و خاص  تبدیل‌شده و این هدف اصلی طب ایرانی را محقق نمی‌کند. دکتر رضایی زاده باید با تشکیل گروه‌های کارشناسی متشکل از صاحب‌نظران علمی، این روند را اصلاح کند.
رییس دانشگاه، با تأکید براینکه در پذیرش دانشجویان باید به آینده و بازار کار آنان نیز توجه شود افزود: ما نمی‌توانیم مسئولیت خود را نادیده بگیریم و بگوییم وارث گذشته هستیم. نمی‌توانیم فرزندان مردم را آموزش دهیم بدون اینکه بازار کار آنان را موردتوجه قرار دهیم. لذا باید در جذب دانشجو و گسترش رشته‌ها بیشتر دقت کنیم.
دکتر کریمی بابیان اینکه باید در دانشگاه علمی حرف بزنیم افزود: در رشته قلب بیمارانی مراجعه می‌کنند که باید هر چه زودتر عمل شوند اما مدت‌ها خبری از آن‌ها نمی‌شود چون خودشان را تحت درمان طب سنتی قرار می‌دهند، دفعه بعد که مراجعه می‌کنند وضعیتشان به‌مراتب بدتر از قبل شده است. من مطمئنم شما هم اعتقاد ندارید که با داروهای سنتی می‌توان رگ‌های بسته را باز کرد.  طب ایرانی براساس محور شش‌گانه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، باید در راستای تحقیق و پژوهش و تبادل منطقی با طب نوین باشد.
رییس دانشگاه برافزایش تعامل دانشکده طب سنتی با دانشگاه تأکید کرد و گفت: همکاری و تعامل خود را با اساتید و محققان دانشگاه بیشتر کنید در دانشگاه نیروهای جوان و نخبه بسیاری هستند که می‌توانید با آنان همکاری کنید و به محتوای علمی دانشکده بی افزایید. 
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های دکتر  رضایی زاده، گفت: اهداف و عملکرد دانشکده باید اصلاح و بازنگری شود بزرگ‌ترین مصلح این کار هم شما هستید و در این راه می‌توانید از کمک دکتر سهراب پور، دکتر صحرائیان و دکتر نفیسی استفاده کنید.

نظر شما